کد خبر 2432
۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ افزایش قیمت محصولات پرمصرف ساختمانی

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ افزایش قیمت محصولات پرمصرف ساختمانی

مجموعه عوامل در کنار نوسان افزایشی روزانه نرخ دلار بازار آهن را نیز در شرایط افزایش قیمتی خصوصاً محصولات پرمصرف ساختمانی مانند میلگرد با وجود رکود بازار ساخت و ساز مسکن قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، شرکت‌های فولادی در صورت فروش محصولات خود در داخل کشور به میزان ۱۹%+ بیشتر از صادرات سود برده و دیگر انگیزه‌ای برای صادرات ندارند دلیل این امر، مصوبه جدید هیات دولت در خصوص الزام به بازگشت ۱۰۰% ارز فولادسازان به نرخ نیما (با نرخ ۲۸۵۰۰) است که باعث شده همزمان با کاهش تولید فولاد کشور ناشی از محدودیت گازطبیعی (کاهش عرضه) و گپ ۳۰% درصدی نرخ دلار نیما و بازار (رشد تقاضا) منجر به افزایش رقابت در بورس کالا و کشف نرخ ارز ۳۴ هزار تومانی برای دلار معاملات این هفته شده است.

این نرخ ۱۹%+ بالاتر از نرخ نیما می‌باشد که فولادسازان ملزم به بازگشت ارز خود به این نرخ در مصوبه دولت شده‌اند. کامودیتی ۲ راهکار پیشنهادی دارد، یکی کاهش فوری فاصله دلار نیما و آزاد در صورت عدم تحقق این سیاست، که نیاز به اصلاح مصوبه و حذف فولاد از آن توصیه می‌شود و بعدی اصلاح مصوبه حاکمیت و افزایش فوری حداقل سهمیه گازطبیعی زمستانه فولاد از محدوده ۱۵ به ۲۵ میلیون مترمکعب/روز است.

از طرفی به گفته سیف اله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، متاسفانه وزارت نفت و شرکت گاز میزان سهمیه گاز صنایع را کاهش داده‌اند، یعنی از ۴۰ میلیون متر مکعب در روز، ۱۵ میلیون مترمکعب را به صنعت فولاد اختصاص داده است.
در صنعت فولاد با مشکل جدی تامین گاز مواجه هستیم و امروز بسیاری از واحدها تعطیل شده‌اند، ضمن اینکه این سهمیه را بیشتر به واحدهای آهن‌اسفنجی اختصاص داده‌ایم.
در بخش گندله باتوجه به مازاد تولید، سهمیه‌ای در این بخش ندارند، همچنین برای واحدهای کنسانتره به‌دلیل آنکه بیشتر از برق استفاده می‌کنند، سهمیه گاز اختصاص نیافت. واحدهای شمش و میلگرد هم سهمیه‌ای نگرفتند، چون گاز کمتری در فرآیند تولید مصرف می‌کنند.

مجموع این عوامل در کنار نوسان افزایشی روزانه نرخ دلار بازار آهن را نیز در شرایط افزایش قیمتی خصوصاً محصولات پرمصرف ساختمانی مانند میلگرد با وجود رکود بازار ساخت و ساز مسکن قرار داده است. در ادامه به تغییرات قیمتی بازارهای فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخته شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۹ هزار تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در سه شرکت از ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش داشته است و در برخی هم هر کیلوگرم حدود ۵۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش یافت اما چند کارخانه نیز بدون تغییر قیمت بودند.

قیمت روز تیرآهن با حفظ روند افزایشی روز گذشته در هر شاخه حدود ۱۰ الی ۱۵۰ هزار تومان بالا رفت. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ۱۰۰ تومان افزایش داد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه‌ای هنوز اعلام قیمت نکرده است.

قیمت قوطی پروفیل نیز همچنان افزایشی بود که حدود ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان برآورد شد.

به همین ترتیب قیمت انواع لوله‌ها از جمله لوله مانیسمان، داربستی، گازی و ... نیز افزایش ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی داشت.

قیمت انواع‌ ورق‌ها نیز با نوسانات متعددی همراه بود به طوری که قیمت ورق آهن در غالب کارخانه‌ها افزایش ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی داشت اما قیمت ورق گالوانیزه بدون تغییر عرضه شد، قیمت ورق روغنی نیز حدود ۶۰۰ تومان افزایش داشت و ورق رنگی هم در برخی کارخانه‌ها با افزایش هزار و ۵۰۰ تومانی همراه بود.

نوسانات نبشی و ناودانی هم همچنان تداوم داشت به طوری که قیمت نبشی با افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد و قیمت ناودانی نیز علاوه‌بر ثبات در برخی کارخانه‌ها حدود ۳۰۰ تومان نیز افزایش داشت.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

شاخص کل این بازار امروز در زمان بسته شدن معاملات ۴ هزار و ۱۰۱ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۹۶ هزار و ۱۹۶ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نز تا پایان معاملات ۳ هزار و ۳۲۱ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۴۵ هزار و ۷۲۰ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با کاهش ۳ هزار و ۴۹۰ واحدی، رقم یک میلیون و ۵ هزار و ۹۷۱ واحد را نشان داد.

نمادهای «وبانک»، «وبملت»، «وپاسار»، «حکشتی»، «میدکو»، «وبصادر» و «وتجارت» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند. علاوه بر این، نمادهای «وبانک»، «دامین»، «خچرخش»، «حتاید» و «وبهمن» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «ثامان»، «لبوتان»، «سقاین»، «ولملت» و «فلامی» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

عرضه‌های ذوب آهن اصفهان طبق معمول با استقبال خوب تقاضا مواجه شده است.
عرضه ۲۰ هزار تنی خراسان با تقاضای اولیه حدوداً ۱۹ هزار تنی روی نرخ پایه معامله خواهد شد.
به غیر از محصولات ذوب آهن اصفهان و خراسان؛ ابرکوه، جهان فولاد سیرجان، اروند و شاهرود هم با تقاضای اولیه نسبتاً مطلوبی روی تابلوی آنلاین بورس کالا دیده می‌شوند.
در بقیه موارد، تقاضای اولیه ثبت شده میلگرد چندان جالب توجه نیستند.

با توجه به شرایط داخلی بازار فولاد کشور می‌توان گفت نرخ پایه و حجم عرضه آهن اسفنجی در عرضه روز شنبه یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در بازار خواهد بود به عبارتی می‌توان گفت درحال حاضر آهن سفنجی پیشگام تعیین روند بازار در هفته آتی خواهد بود.

امروز حدود ۱۸۶ هزار و ۸۲۵ تن میلگرد، نبشی، ناودانی و تیرآهن عرضه شد که از این میزان حدود ۱۵۸ هزار و ۷۶۴ تن به میلگرد اختصاص دارد که قیمت آن حدود ۱۷ هزار و ۱۹ تومان در نظر گرفته شده که بیانگر افزایش ۹ درصدی نرخ پایه میلگرد در عرضه امروز است.

همچنین حدود ۲۶ هزار و ۴۱۱ تن هم تیرآهن عرضه شد که قیمت این محصول نیز ۱۷ هزار و ۵۲۴ تومان تعیین شده است؛ گفتنی است این محصول نیز حدود ۴ درصد در مقایسه با عرضه هفته گذشته افزایش قیمت داشته است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =