کد خبر 2448
۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰

آهن‌ نیوز خبر می‌دهد؛

ایران دهمین تولیدکننده فولاد جهان شد/ افت ۳.۷ درصدی تولید در سال ۲۰۲۲

ایران دهمین تولیدکننده فولاد جهان شد/ افت ۳.۷ درصدی تولید در سال ۲۰۲۲

میزان تولید فولاد ایران تحت شرایط کاهش برق و گاز با افزایش ۸.۵ درصدی در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۲ به ۲۷.۹ میلیون تن رسید تا در رتبه دهمین تولیدکننده بزرگ جهان قرار بگیرد.

 به گزارش خبرنگار آهن نیوز، تولید جهانی فولاد در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر با افت ۳.۷ درصدی به ۱.۶۹۱ میلیارد تن و تنها در  ماه نوامبر ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ با ۲.۶ درصد کاهش به ۱۳۹.۱ میلیون تن رسید. انجمن جهانی فولاد تولید ۶۴ کشور جهان را در این رتبه بندی لحاظ کرده است. مجموع تولید سالانه فولاد در کشورهای مشترک‌المنافع CIS و اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲ با ۲۴.۶ درصد کاهش به ۶.۵ میلیون تن رسید. جدول زیر میزان تولید فولاد و درصد تغییرات آن در یازده ماه سال جاری را نشان می‌دهد.

ایران دهمین تولیدکننده فولاد جهان شد/ افت ۳.۷ درصدی تولید در سال ۲۰۲۲

براساس این گزارش، میزان تولید فولاد ایران تحت شرایط کاهش برق و گاز با افزایش ۸.۵ درصدی در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۲ به ۲۷.۹ میلیون تن رسید تا در رتبه دهمین تولیدکننده بزرگ جهان قرار بگیرد. همچنین این میزان در ماه نوامبر با افزایش ۳.۹ درصدی به ۲.۹ میلیون تن رسید.

ده کشور برتر تولیدکننده فولاد در ماه نوامبر نیز بر اساس گزارش انجمن فولاد جهان عبارتند از:

  •     چین - ۷۴.۵ میلیون تن (+ ۷.۳٪ نسبت به نوامبر ۲۰۲۱)؛
  •     هند - ۱۰.۴ میلیون تن (+ ۵.۷٪)؛
  •     ژاپن - ۷.۲ میلیون تن (-۱۰.۷٪)؛
  •     ایالات متحده - ۶.۴ میلیون تن (-۱۰.۵٪)؛
  •     روسیه - ۵.۶ میلیون تن (-۹.۶٪)؛
  •     کره جنوبی - ۴.۸ میلیون تن (-۱۸.۱٪)؛
  •     آلمان - ۲.۸ میلیون تن (-۱۷.۹٪)؛
  •     ترکیه - ۲.۴ میلیون تن (-۳۰.۷٪)؛
  •     برزیل - ۲.۶ میلیون تن (-۱۶.۳٪)؛
  •     ایران – ۲.۹ میلیون تن (+۳.۹٪).

 همچنین تولید جهانی فولاد در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ با ۳.۷ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ به ۱.۶۹۱ میلیارد تن رسید. کل تولید فولاد کشورهای CIS و اوکراین برای ۱۱ ماه سال ۲۰۲۲ با ۱۹.۶ درصد کاهش به ۷۹ میلیون تن رسید.

تغییرات تولید فولاد براساس منطقه

 قاره آفریقا در نوامبر با کاهش ۱۱۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ تقریبا  ۱.۳ میلیون تن تولید کرده است. آسیا و اقیانوسیه ۱۰۱.۴ میلیون تن تولید کرد که ۲.۷ درصد افزایش داشته است.

۲۷ کشور اتحادیه اروپا نیز با کاهش ۱۷.۹ درصدی ۱۰.۵ میلیون تن تولید کرده است. سایر کشورهای اروپایی نیز با تولید ۳.۲ میلیون تن، کاهش ۲۵.۱ درصدی را تجربه کردند.

 منطقه خاورمیانه با افزایش ۱۱.۶ درصدی ۴ میلیون تن تولید فولاد داشته است. آمریکای شمالی نیز ۸.۹ میلیون تن تولید کرد که ۶.۳ درصد کاهش داشت.  آمریکای جنوبی به ۱۴.۳ درصد کاهش  ۳.۴ میلیون تن تولید کرده است.

روسیه و سایر کشورهای مشترک المنافع بهمراه اوکراین ۶.۵ میلیون تن تولید کردند که ۲۴.۶ درصد کاهش داشته است. آمریکای جنوبی ۳.۴ میلیون تن تولید کرد که ۱۴.۳ درصد کاهش داشت.

  لازم به یادآوری است که در سال ۲۰۲۱، تولید فولاد جهانی با ۳.۷ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۰ به ۱.۹۵ میلیارد  تن رسید. تولید اوکراین در سال ۲۰۲۱ با ۳.۶ درصد افزایش به ۲۱.۴ میلیون تن رسید. این کشور در رده بندی جهانی ۶۴ کشور تولیدکننده فولاد در جایگاه چهاردهم قرار گرفت.

اوکراین در صدر کاهش تولید

براساس این گزارش میزان تولید فولاد اوکراین در بازه زمانی ژانویه تا تا نوامبر ۲۰۲۲ با کاهش ۶۸.۶ درصدی به ۶.۱۶ میلیون تن رسید که بیشتر تحت تاثیر جنگ با روسیه بوده است. براساس داده های گمرک این کشور، صادرات فولاد و محصولات آن به ۵.۷ میلیارد دلار رسیده است. محصولات فولادی جزو سه کالای صادراتی کشور هستند. صادرات محصولات غذایی اوکراین به ۲۱ میلیارد دلار و ماشین آلات، تجهیزات و حمل و نقل به ۳.۹ میلیارد دلار رسیده است.

 همچنین در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲، شرکت‌های فولادی اوکراین صادرات فلزات را با کاهش ۶۷.۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ به ۵.۸۱ میلیون تن رساند . از نظر ارزش، صادرات در این دوره با ۶۵.۴ درصد کاهش در سال به ۴.۳۶ میلیارد دلار رسید. صادرات محصولات نیمه تمام به خارج از کشور در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ با ۷۰.۶ درصد کاهش در سال به ۱.۸۲ میلیون تن و فولاد نورد با ۶۸.۱ درصد کاهش به ۲.۳۹ میلیون تن رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 2448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چه فرقی میکنه من یا تو IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    نمیدونم سرم رو ازاین همه بزرگی به آسمان بسابونم یا از غصه اش دق کنم اینهمه رشد داریم پس اثرش در کجا معلوم میشود؟ بالا رفتن تورم و گرانی، گرانی خودرو و ارز یا گشت و گذار خلق الله در سطلهای زباله شهرها؟ لااقل یک چیزی بنویسید که با عینه تناقص نداشته باشد