کد خبر 2564
۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹

رییس انجمن سنگ آهن ایران:

معدن سبز، راهی برای حفظ محیط زیست / به کابوس نبود انرژی پایان دهید 

معدن سبز، راهی برای حفظ محیط زیست / به کابوس نبود انرژی پایان دهید 

اکبریان در خصوص اقدامات انجمن سنگ آهن در جهت حل مشکل قطعی گاز در حوزه های زیر مجموعه تصریح کرد: این موضوع یک فراحوزه است. یعنی این مسئله فقط مختص به معدن نیست. وقتی که ما در کشورمان کمبود گاز و برق داریم، این برای تمامی صنایع است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ مهرداد اکبریان، رییس انجمن سنگ آهن ایران در حاشیه نشست خبری ششمین دوره همایش سنگ آهن ایران بیان کرد: با توجه به اتفاقات پرسرعتی که در بازار جهانی و داخلی رخ داده و همچنین موفقیت‌ها و محدودیت‌هایی که ظرف این دوسال گذشته در کشورمان اتفاق افتاده من فکر می‌کنم که در این همایش بتوانیم چالش‌ها را به خوبی بررسی کنیم و پس از چند سال وقفه همایش خوبی را خواهیم داشت.

اکبریان همچنین در مورد چالش‌های مربوط به حوزه سنگ آهن گفت: معدن هم مثل بقیه‌ی عرصه های تولید و توسعه در کشور متاسفانه از نبود زیرساخت‌های مختلف به شدت رنج می‌برد. نبود انرژی مانند برق و گاز و مشکلات لجستیکی که شامل حمل و نقل ریلی و زمینی است، بسیار مشکل‌زا است.

وی افزود: ما در حال حاضر به دنبال فولادی هستیم که این نوع فولاد بیش از دوبرابر مصرف داخل ظرفیت‌سازی برای تولید انجام می‌دهد. چنین فولادی قطعاً نیازمند یک صادرات قوی است. هر صادراتی نیازمند گمرک، بندر، کشتی، لوازم بارگیری و تخلیه و غیره است. اگر این نیازها به اندازه کافی برآورده نشود، ما در آینده نمی‌توانیم به آرمان‌ها واهداف‌مان در افزایش تناژ تولید فولاد در بازار داخل و خارج برسیم.

معدن سبز، راهی برای حفظ محیط زیست

رییس انجمن سنگ آهن ایران در مورد محور های همایش آتی ادامه داد: مبحث اول قطعا موضوع زیرساخت ها و رقابت پذیر بودن عملیاتی که ما در موضوع معدن کاری و تولیدمان انجام می دهیم، خواهد بود.مبحث بعدی در مورد ماینینگ فور است. این به معنای نسل چهار معدن کاری است که در دنیا در حال انجام است و در این نوع معدن کاری از نیروی انسانی بسیار کمتر استفاده می شود و به نوعی معدن کاری بدون اپراتور است و در نهایت موضوع معدن سبز را مطرح خواهیم کرد. به هر حال ما باید در هر شرایطی سعی کنیم که اصول اولیه را نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی مان رعایت کنیم. این اصول در سطح جهانی در حال انجام است و امیدواریم که ما هم بتوانیم به تدریج در این مسیر گام برداریم.

به کابوس نبود انرژی پایان دهید 

اکبریان در خصوص اقداماتی که انجمن سنگ آهن در جهت حل مشکل قطعی گاز در حوزه های زیر مجموعه  انجام داده است، بیان کرد: این موضوع یک فراحوزه است. یعنی این مسئله فقط مختص به معدن نیست. وقتی که ما در کشورمان کمبود گاز و برق داریم، این برای تمامی صنایع است. دولت کاملا در جریان این مسائل است و اتفاقاتی هم که می‌افتد قطعا خسارتش برای همه واحد های تولیدی است. چیزی که نگران‌کننده‌تر از بیان مشکلات است، این مسئله است که چه زمانی این کابوس نبود انرژی به پایان خواهد رسید. اگر به فرض مثال ما مطمئن شویم که این چالش‌ها امسال به پایان خواهد رسید و سال آینده ما این مشکلات را نخواهیم داشت، شاید تحمل کردن و برنامه‌ریزی در این خصوص راحت‌تر باشد اما  وقتی که واقعیت چیزی غیر از این است و ما هر ساله قرار است به طور سلسله وار در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز مواجه شویم، هم بسیار نگران کننده است و هم اینکه سرمایه گذاری ها درعرصه صنعتی با مشکل مواجه خواهد شد.

وی در مورد تشکیل فدراسیون فولاد ذیل اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شورای آهن و فولاد تشکیل شده است که این شورا هم اکنون در حال فعالیت است. فدراسیون یا کنفدراسیونی که قرار است ذیل اتاق بازرگانی برگزار شود هم می تواند یک حرکت مثبتی باشد. شاید این‌ها در برخی مواقع کارکرد مشترکی داشته باشند اما چون شورای آهن و فولاد خیلی تخصصی‌تر به مسائل زنجیره فولاد می‌پردازد، به نظر می‌رسد که اولویت بیشتری داشته باشد اما باز هم تشکیل فدراسیون قطعاً حرکت مثبتی است و ما هم تاییدش می کنیم. البته که هنوز فدراسیون تشکیل نشده است و مسائل مربوطه فعلا در حد شفاهی و محتوای اولیه است.

انتهای پیام/

کد خبر 2564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =