کد خبر 2680
۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در جشنواره ملی فولاد ایران مطرح کرد:

کاهش یک میلیارد دلاری خروج ارز از بومی‌سازی صنعت فولاد

کاهش یک میلیارد دلاری خروج ارز از بومی‌سازی صنعت فولاد

برگزاری این رویداد، سبب شد تا 400 قرارداد میان صنعت‌گران منعقد شود و در بسیاری از موارد از واردات جلوگیری شد و همین موضوع بیش از یک میلیارد دلار صرفه‌جویی و کاهش ارزبری را به‌دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در چهارمین جشنواره ملی فولاد ایران که صبح امروز با حضور فولادسازان مطرح کشور و تولیدکنندگان مواد، قطعات و تجهیزات صنعت فولاد در هتل المپ در هتل المپیک تهران برگزار شد، در طلیعه این مراسم به جایگاه رفت و با اشاره به دستاوردهای بدست‌آمده از سه دوره گذشته این رویداد صنعتی گفت: صرفه‌جویی در اقتصاد صنایع فولادی یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این جشنواره است.

وی در این باره افزود: برگزاری این رویداد، سبب شد تا 400 قرارداد میان صنعت‌گران منعقد شود و در بسیاری از موارد از واردات جلوگیری شد و همین موضوع بیش از یک میلیارد دلار صرفه‌جویی و کاهش ارزبری را به‌دنبال داشت.

سبحانی با بیان اینکه سالیانه 50 میلیون دلار صرف واردات الکترود گرافیتی می‌شود، افزود: روزی که ما بتوانیم الکترود را در کشور تولید کنیم، دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت. بنابراین می‌توانیم 50 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی  را داشته باشیم.

وی درباره اینکه ماهیت بومی‌سازی شدن در صنعت فولاد دور از انتظار و غیرقابل باور نیست؛ به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار قابل اعتماد هستند. شما توجه داشته باشید اگر قطعات فرسایشی و کاتالیزها توسط این شرکت‌ها بومی‌سازی شوند چقدر از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان مثلاً در بحث گازهای گلخانه‌‎ای که به یکی از معضلات کلان‌شهرها تبدیل شده است ورود کرده‌اند و اقدامات موثری را رقم زدند؛ بنابراین باید به آنها اعتماد کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به کسب رتبه دهم جهانی در تولید فولاد تصریح کرد: عمر تولید فولاد در ایران زیاد نیست. اینکه در این مدت کوتاه توانستیم رتبه دهم جهانی را کسب کنیم افتخار بزرگی را برای کشورمان رقم زده‌ایم بنابراین دور از انصاف است که امروز صنایع فولادی کشور با مساله‌ای همچون گاز مواجه شوند.

وی افزود: مدیران شرکت گاز اعلام کردند، روزانه 720 میلیون متر مکعب گاز در روز تولید می‌شود اما صنعت فولاد از ابتدا تا انتهای زنجیره فقط 4 درصد این مصرف را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین چرا وقتی سهم صنعت فولاد در مصرف انرژی 4 درصد مصرف کل کشور است باید این چالش‌ها متوجه آنان شود. دولت‌مردان باید برای حل این مساله فکر و چاره‌ای کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 2680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =