کد خبر 2769
۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰

چالش‌های صادرات فولاد به اروپا

چالش‌های صادرات فولاد به اروپا

اتحادیه اروپا از سیستم سهمیه‌بندی و اعمال مالیات برای محافظت از صنعت فولاد خود استفاده می‌کند. عمده‌ترین صادرکنندگان فولاد به اتحادیه اروپا شامل هند، چین، فدراسیون روسیه، کره جنوبی، ترکیه و اوکراین هستند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از GMK، وب سایت خبری Reuters با استناد به یک مقام ارشد دولتی در روز دوشنبه (۱۶ ژانویه) اعلام کرد در جریان مذاکرات بر سر یک توافق تجاری جدید، هند به دنبال کاهش سهمیه‌ها و مالیات تجاری واردات فولاد به اتحادیه اروپا خواهد بود.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۱۶ ژانویه) گزارش دادند مقامات کشور هند همچنین در مورد CBAM پیشنهادی اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده‌اند.

به نقل از چندین منبع خبری در سال ۲۰۲۲ طرفین مذاکرات هند و اتحادیه اروپا با استفاده از یک توافقنامه تجارت آزاد را از سر گرفتند که قرار است تا پایان سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اتحادیه اروپا از سیستم سهمیه‌بندی و اعمال مالیات برای محافظت از صنعت فولاد خود استفاده می‌کند. علاوه بر هند، عمده‌ترین صادرکنندگان فولاد به اتحادیه اروپا شامل چین، فدراسیون روسیه، کره جنوبی، ترکیه و اوکراین هستند. همزمان فولادسازان هندی در تلاش برای بازگشت به بازار واردات اروپا هستند و این موضوع را به دولت مردان خود انتقال داده‌اند.

معامله‌گران در روز دوشنبه (۱۶ ژانویه) اعلام کردند همچنین انتظار می‌رود هند در طول این مذاکرات نگرانی‌های خود را در مورد مکانیسم تنظیم مرز کربن پیشنهادی اتحادیه اروپا (CBAM) در مورد کالاهایی مانند فولاد و سیمان مطرح کند.

علاوه بر این برخی تاجران گزارش دادند که دولت هند در تلاش است تا از بازار خود محافظت کند به طوری که این کشور چهار تحقیق ضد دامپینگ را علیه واردات فولاد ضد زنگ از چین آغاز کرده است. یک منبع خبری گزارش داد که هند همچنین در حال کار بر روی معرفی ۲۳ قانون کنترلی جدید برای بررسی واردات است. باید توجه داشت که دهلی نو در حال بررسی تامین ذخایر زغال کک از بازارهای جدیدی مانند مغولستان است و وزارت فولاد این کشور پیشنهادی را برای کاهش تعرفه واردات مواد خام پیشنهاد می‌کند.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، شرکت‌های فولادی هند در دسامبر ۲۰۲۲ صادرات فولاد را به ۴۴۰۰۰۰ تن رساندند. این در حالی است که میزان صادرات فولاد در دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ افت داشته است. باید توجه داشت که شاخص صادرات فولاد از هند در دسامبر ۲۰۲۲ نسبت به ماه نوامبر افزایش ۳۱ درصدی را تجربه کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در طی آوریل تا دسامبر ۲۰۲۲ (سال مالی ۲۰۲۲/۲۰۲۳)، فولادسازان مستقر در هند حدود به ۱۰.۳۳ میلیون تن فولاد صادر کردند. باید توجه داشت که میزان صادرات محصولات فولادی در آوریل تا دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۵۴ درصد نسبت به سال قبل افت داشته است.

تحلیل گران بازار در روز دوشنبه (۱۶ ژانویه) اعلام کردند کاهش شدید حجم صادرات محصولات فولادی ناشی از مالیات صادراتی فولاد داخلی است که از ۲۲ می ۲۰۲۲ وضع شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در نوامبر، دولت کشور هند تا حدی تعرفه مالیات صادرات را لغو کرد که به شرکت‌های هندی اجازه بازگشت به بازارهای سنتی از جمله خاورمیانه، ویتنام و اروپا را داد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =