کد خبر 2782
۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

ماجرای حمایت ۳۰۰ میلیون پوندی بریتانیا از فولادسازان/ مخالفان چه می‌گویند؟

ماجرای حمایت ۳۰۰ میلیون پوندی بریتانیا از فولادسازان/ مخالفان چه می‌گویند؟

جرمی هانت، وزیر دارایی بریتانیا، احتمالا با درخواست فولادسازان بریتانیا برای کمک به این صنعت موافقت خواهد کرد. انتظار می‌رود دولت تصمیم جدیدی را در روزهای آینده ابلاغ کند تا طی چند سال آینده حدود ۳۰۰ میلیون پوند به صورت اقساط به آن‌ها واگذار شود.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ جرمی هانت، وزیر دارایی بریتانیا، احتمالا با درخواست فولادسازان بریتانیا برای کمک به این صنعت موافقت خواهد کرد. انتظار می‌رود دولت تصمیم جدیدی را در روزهای آینده ابلاغ کند تا طی چند سال آینده حدود ۳۰۰ میلیون پوند به صورت اقساط به آنها واگذار شود. این بودجه مستقیما برای جایگزینی کوره‌های بلند شرکت فولاد بریتانیا در سایت اسکانتورپ با یک کوره قوس الکتریکی سبزتر تخصیص داده خواهد شد.

گروه جینگیه، مالک چینی بریتیش استیل نیز موظف است تا سال ۲۰۳۰ حداقل یک میلیارد پوند در این صنعت سرمایه‌گذاری کند و تعهدات خود را بپذیرد. با توجه به مالکیت چینی بریتیش استیل و تردید در مورد پایبندی این شرکت به تعهدات مالی، تصمیم برای اعطای این تسهیلات بدون مناقشه نخواهد بود. برخی از اعضای کابینه هشدار می‌دهند که از بین رفتن فولاد بریتانیا احتمالا تا ۱ میلیارد پوند هزینه اقتصادی داشته باشد. آنها به آقای هانت هشدار دادند که بریتیش استیل «بدون حمایت دولت تجارت مناسبی نخواهد داشت».

اما گرانت شاپس، وزیر حمل و نقل، و مایکل گوو، وزیر مسکن، اعلام کردند که: بستن یک کوره بلند، پله‌ای برای بسته شدن کوره بلند دوم خواهد بود که منجر به ایجاد مدل تجاری بسیار ناپایدار مبتنی بر وابستگی به واردات فولاد چینی می‌شود. ما از مقامات می‌خواهیم به این پرسش، پاسخ دهند که آیا حمایت ۳۰۰ میلیون پوندی دولت از فولاد بریتانیا می‌تواند از تعطیلی، ایجاد مشاغل و آینده‌ای پایدارتر برای تولید فولاد کشور محافظت کند یا خیر؟

آنها همچنین استدلال می‌کنند که حفظ حاکمیت دولت بریتانیا برای تولید فولاد حیاتی است. آنها باور دارند که «همه کشورهای G۲۰ از تولید فولاد داخلی خود حمایت می‌کنند، از همین روی این اقدام باید در بریتانیا نیز به هر قیمتی انجام شود، اما باور داریم بودجه باید هدفمند ارائه شود تا ورود سرمایه‌گذاری خصوصی تسهیل و نتیجه مناسب حاصل شود. نمی‌خواهیم به فولاد کشورهای دیگر متکی شویم، چون مشابه آن در امنیت انرژی مشاهده می‌شود.»

لازم به یادآوری است که بریتیش استیل، توسط گروه فولادی Jingye تقریبا سه سال پیش و در آستانه ورشکستگی آن خریداری شد، اما سرنوشت آن در ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای مبهم شده است چون مالکان کنونی بدون تامین مالی دولت فعالیت خود را ادامه نخواهند داد. بریتیش استیل حدود ۴۰۰۰ کارمند دارد و هزاران شغل دیگر در زنجیره تامین آن به این شرکت وابسته است.

تهدید شغلی

بر اساس نامه ماه گذشته، بریتیش استیل به دولت اطلاع داده بود که با تعطیلی یکی از کوره‌های بلند اسکانتورپ در ماه آینده تقریبا ۱۷۰۰ شغل از بین می‌رود. حالا آقایان شاپس و گوو مدعی هستند که «تعطیلی دومین کوره بلند تا اواخر سال ۲۰۲۳، باعث از دست رفتن مستقیم شغلی در حدود ۳۰۰۰ نفر می‌شود».

جاکوب ریس-موگ، که تنها چند هفته به عنوان وزیر بازرگانی در دولت مستعفی لیز تراس حضور داشت، مذاکرات رسمی خود را با جینگیه در ماه اکتبر درباره تامین بودجه دولتی در راستای کمک به کربن‌زدایی از فولاد بریتانیا آغاز کرد. یکی از پیش‌شرط‌های دولت این بود که این شرکت چینی، تعداد نیروهای شاغل خود را در بریتیش استیل کاهش ندهد چون هرگونه بیکاری افراد موجب تنش سیاسی برای کابینه می‌شود. البته تاتا استیل، بزرگترین بازیگر در بخش فولاد بریتانیا، در سال گذشته نیز از دولت درخواست کمک مالی کرده بود.

  توافق برای تأمین مالی یک شرکت چینی از محل مالیات دهندگان بریتانیایی، ناگزیر خشم منتقدان محافظه کار پکن را برانگیخته است. نقش چین در تولید جهانی فولاد، پس از سال‌ها جنگ تجاری بین‌الملل و دامپینگ، هرگونه اعطای یارانه را بیشتر زیر سوال می‌برد. البته براساس قرارداد قبلی که مالکیت بریتیش استیل را برای Jingye تضمین می‌کرد، این گروه چینی اعلام کرد که ۱.۲ میلیارد پوند در دهه آینده برای نوسازی کسب و کارها سرمایه‌گذاری خواهد کرد. خرید این شرکت توسط Jingye که در بهار ۲۰۲۰ تکمیل شد، توسط بوریس جانسون، نخست وزیر وقت، به عنوان تضمین آینده تولید فولاد در قلب صنعتی بریتانیا تفسیر شد.

 نقش بریتیش استیل در بهبود اقتصادی بریتانیا

 براساس اظهارات سخنگوی بریتیش استیل، شرکت جینگیه ۳۳۰ میلیون پوند در سه سال نخست مالکیت خود در پروژه‌هایی بسیاری سرمایه‌گذاری کرده و همچنان به سرمایه‌گذاری بی‌سابقه خود ادامه می‌دهد. این شرکت به آینده بلندمدت خود متعهد است، اما همچنین از دولت بریتانیا می‌خواهیم؛ حمایت، سیاست‌ها و چارچوب‌های لازم را برای حمایت از تلاش ما برای تبدیل شدن به یک شرکت پاک، سبز و پایدار ارائه کند.

وی افزود: ما به گفتگوهای رسمی با دولت در مورد کربن‌زدایی، همراه با چالش‌های جهانی که روبرو هستیم، ادامه می‌دهیم. البته دولت تأثیر قابل توجه کندی اقتصادی، تورم فزاینده و قیمت‌های بالای انرژی و کربن روی کسب‌وکارهایی مانند فولاد را درک می‌کند. بریتیش استیل می‌تواند نقش مهمی در بهبود اقتصادی بریتانیا ایفا کند و ما مشتاقانه منتظر همکاری با دولت و تولید فولاد مورد نیاز بریتانیا برای نسل‌های آینده هستیم.»

پایان پیام/ و

کد خبر 2782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =