کد خبر 2816
۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

در گفت‌وگو با آهن نیوز مطرح شد؛

کاهش صادرات فولاد ایران به ازبکستان/ از تجارت دریایی غافل نشوید

کاهش صادرات فولاد ایران به ازبکستان/ از تجارت دریایی غافل نشوید

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان گفت: بالاترین افت صادرات ایران به ازبکستان مربوط به صنعت فولاد است، این کشور با توجه به سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو، لوازم خانگی و احداث بازار خوب و آینده‌داری دارد.

محمد مسعودی در گفت‌وگو با آهن نیوز در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و ازبکستان گفت: بر اساس داده‌های 8 ماه ابتدایی گمرک ایران برای امسال، متاسفانه در دوره یاد شده روند صادراتی ایران به ازبکستان کاهشی بوده و افت مربوط به فصل 72 گمرکی که همان فصل مربوط به چدن، آهن و فولاد و فصل 39 که مربوط به مواد پلاستیکی است. یعنی در فولاد و پتروشیمی ما روند خوبی را طی نکرده‌ایم. بخشی از آن مربوط به جنگ روسیه و اوکراین است که به واسطه نیازهای مالی روس‌ها، این کشور اقدام به اصطلاحاً زیرفروشی کرده و بازارهای مختلف را دست رقبا از جمله ایران خارج کرده است. بخشی هم مربوط به قوانین و آیین نامه‌هایی نشات می‌گیرد که معلوم نیست چگونه ایجاد می‌شود. در این مورد اخیر به نظر شخص بنده با توجه به افزایش عوارض باید بگوییم که به صنعت فولاد جفا شده است.

وی ادامه داد: در بحث واردات نیز روند کاهشی بوده است. البته سبد صادراتی ازبکستان به ایران بسیار محدود است. موضوع مهمی که ترجیح می‌دهم مطرح کنم این است که تراز تجاری دو کشور به شدت به سمت ایران سنگینی می‌کند؛ این موضوع خطرآفرین است و ما بارها به آن اشاره کرده‌ایم به طور مثال در سال 1400 نزدیک به 78درصد تجارت دو کشور، صادرات ایران بوده است؛ و البته سال‌های قبل نیز روند به همین شکل بوده و حالا کمی درصد کم و زیاد شده است. زمانیکه ما در این وضعیت قرار داریم قاعدتا بعد از مدتی یا طرف مقابل دل سرد خواهد شد تا توقع سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی خواهد داشت. با توجه به شرایط فعلی ما امکان سرمایه گذاری وسیع نداریم و این می‌تواند علاقه به تجارت دو جانبه را در طرف مقابل کاهش دهد. در نهایت امیدواریم در ماه‌های پایانی گزارش‌ها از حجم صادرات بالاتر خبر بدهند و روند افزایشی تجارت دو کشور در سالهای اخیر حفظ شود.

دبیر اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان در مورد آخرین وضعیت مبادلات در بخش فولاد، سنگ آهن و زغال سنگ بین دو کشور گفت: همانطور که گفتم بالاترین افت صادرات ایران به ازبکستان مربوط به صنعت فولاد بوده است، این کشور با توجه به سرمایه گذاری در صنعت خودرو، لوازم خانگی و احداث بازار خوب و آینده داری دارد. در بحث زغال سنگ هم روابط بسیار محدود است و تقریبا می‌توان آن را صفر خواند، البته در سال جاری با گفتگوهایی که با برخی از اعضای محترم اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان داشتیم، توانستیم تعدادی از دوستان را به این سمت سوق بدهیم، اقداماتی انجام شد و با هماهنگی و مطالعه بیشتر امیدواریم به همت دوستان و یاری خدا اتفاقات بهتری رقم بخورد.

ورود جدی ازبکستان به تأمین سنگ آهن

وی افزود: در خصوص صادرات سنگ آهن نیز ازبکستان در حال حاضر حرفی برای گفتن ندارد و واردات محدود خود را هم از قزاقستان، لیتوانی و روسیه انجام می‌دهد. البته این برای حال حاضر است و آنطور که در خبرها و توافقات تجاری این کشور می‌بینیم نشان‌دهنده ورود این کشور به این حوزه به طور جدی است.

مسعودی ادامه داد: ازبکستان با تفاهم نامه و قرارداتی که با یک شرکت روس و یک شرکت آلمانی امضا کرده است و در حال احداث مجتمعی در منطقه"تو بین بولاک" جمهوری خودمختار کاراکالپاکستان است. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که انتهای سال میلادی جاری با اوایل سال آتی این مجتمع به بهره‌برداری برسد و شروع به استخراج و فراوری معدن این منطقه کند. ظرفیت پیش‌بینی شده برای این مجتمع در بحث فرآوری سنگ‌آهن 22 میلیون تن در سال خواهد بود. با این اتفاق بازار ازبکستان و منطقه می‌تواند دست خوش تغییرات زیادی شود.

آب‌های آزاد جنوب راه نجات مبادلات ایران و ازبکستان

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان در مورد مزایای اقتصادی استفاده ازبکستان از بنادر ایران گفت: اجازه بدهید به صورت کلی پاسخ بدهم و نه با نگاه به بخش آهن، اگر ما نتوانیم ارتباط ازبکستان با آب‌های آزاد جنوب را فراهم کنیم و این موضوع را رقیب خود یعنی پاکستان واگذار کنیم نه تنها روابط و مبادلات ما با ازبکستان آسیب جدی خواهد دید بلکه به مبادلات ما با کل منطقه آسیای میانه لطمه خواهد زد.

وی تصریح کرد: قزاقستان کشوری مطرح در بحث معدن و ذخایر معدنی است. تاجیکستان در آلومینیوم حرف‌ها برای گفتن دارد و مسیر مهمترین بازار کشور می‌تواند از ایران عبور کند. ازبکستان نیز همانطور که عرض کردم در سال‌های آتی قاعدتا وارد این حوزه خواهد شد کما اینکه در حال حاضر در سایر مواد معدنی خوب عمل می‌کند. بنابراین برای حفظ مبادله با منطقه آسیای میانه و البته حفظ نفوذ در محصولات معدنی ما نیاز داریم کالاهای این کشور ها از خاک ما عبور کند.

مسعودی یادآور شد: با توجه به شرایط اقتصادی، معدنی، زیست محیطی و غیره کشور به نظر می‌رسد بهتر است مانند بحث کشت فراسرزمینی که در مباحث به آن زیاد پرداخته می‌شود، بحث معدن‌داری فراسرزمینی هم بیشتر در ادبیات اقتصادی و معدن‌داری ما مطرح شود و ما از این قافله عقب نماییم. امیدواریم بر خلاف کشت فراسرزمینی که خروجی مطلوبی از آن به دست نیامد و فعالان این حوزه بسیار به زحمت افتادند و ثمر متناسبی از آن ندیدند در معدن‌داری فراسرزمینی خوب عمل کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 2816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =