کد خبر 2882
۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ پیشخورِ افزایش قیمت‌های جهانی

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ پیشخورِ افزایش قیمت‌های جهانی

این روزها نگاه بازار در شرایط فعلی به نرخ ارز است و از آنجا که افزایش قیمت‌های جهانی با فاصله یک ماهه به بازار ایران منتقل می‌شود نوسان نرخ ارز سریع‌تر روی کالا اثر خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار داخلی همچنان محدودیت عرضه آهن اسفنجی ادامه دارد باز شدن عرضه اسفنجی بعد از نزدیک به سه ماه نیاز به تقاضای سرمایه‌ای زیاد دارد که از عهده تولیدکنندگان اسفنجی شاید برنیاید در نتیجه قراردادهای تبدیل اسفنجی با بخش بازرگانی باعث ریزش محدود قیمت این کالا خواهد شد ضمن آنکه افزایش عرضه اسفنجی نیاز به گندله را بالا می‌برد در نتیجه قیمت گندله با افزایش روبرو خواهد شد که روی قیمت اهن اسفنجی در اوایل سال آینده تاثیر خواهد گذاشت.‌
روند صعودی قیمت شمش در بازار جهانی اجازه کاهش قیمت این کالا را نخواهد داد ضمن آنکه محدودیت عرضه شمش در بورس پایه قیمت آن را بالا خواهد برد. بنابراین نباید امیدوار به کاهش قیمت شمش یا مقاطع حداقل تا دو هفته آینده بود.
در مورد ورق بازار همین روند را باید طی کند ضمن آنکه فولاد مبارکه درخواست فرمول جدید قیمت‌گذاری را کرده است که پذیرش آن به معنای افزایش شدید قیمت محصولات میارکه خواهد بود. اکسین نیز از قاعده افزایش قیمت جهانی جدا نیست.
ولی نگاه بازار در شرایط فعلی به نرخ ارز است و از آنجا که افزایش قیمت‌های جهانی با فاصله یک ماهه به بازار ایران منتقل می‌شود نوسان نرخ ارز سریع‌تر روی کالا اثر خواهد گذاشت.
مطلبی که در مورد ارز عنوان شده دو سوال را در ذهن فعالان اقتصادی ایجاد کرده اولا تثبیت نرخ ارز آن هم در پایان سال جای بحث دارد هنوز بهمن ماه تمام نشده بسیاری از پروازهای خارجی پر شده است از طرف دیگر معمولاً سیاست تثبیت نرخ ارز روند خروج ارز را تشدید می‌کند.
دوماً ضوابط مربوطه هم مثل برگرداندن ارز فروخته نشده صراف‌ها در پایان روز به معنای کنترل شدیدتر جریان ارز است فقط در این میان نرخ آن مورد توجه همه قرار گرفته ولی به شرایط معامله آن توجهی نشده است. این شرایط عملاً سطح معاملات را محدود می‌کند.

در هر حال ماه‌های پیش‌رو در برگیرنده نوسانات زیادی است که قابل پیش‌بینی نیست. ولی با توجه به بازار چین کاهش قیمت‌ها ضعیف به نظر می‌رسد.

از طرفی در صورتی که بازارساز بتواند بازار ارز را ثابت نگه دارد ممکن است در ماه پایانی سال که از برودت هوا کاسته می‌شود، احتمالا گاز برخی تولیدکنندگان وصل شده و عرضه شمش و آهن اسفنجی نیز افزایش می‌یابد، یک دوره ثبات و رکود در بازار ایجاد شود که کفه سنگین آن به نفع کاهش و تخفیف قیمت آهن باشد.

در ادامه به بررسی بازارهای فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخته شده است.

بازار آهن

این گزارش می افزاید، تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حدود ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان مبادله می‌شود، این در حالی است که نسبت به روز گذشته (هشتم بهمن ماه)، کاهش خیلی جزئی داشت.

در همین حال، در بازار میلگرد تا این لحظه قیمت محصولات همه شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت است. روز شنبه نیز روند قیمتی این محصول نسبتا آرام و ثابت بود و تحرکات مختصری نیز در برخی مبادی فروش مشاهده شد، اما برخی کارخانه‌ها نیز بین ۵۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند. نرخ میلگرد آجدار روز گذشته حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ الی ۲۱ هزار تومان اعلام شد، متوسط نرخ این محصول هم ۲۰ هزار و ۳۳۵ تومان برآورد شد.

قیمت تیرآهن نیز به تبعیت از جو کلی بازار، روند نسبتا ثابتی داشت، برخی سایزهای تیرآهن ذوب آهن اصفهان و فولاد یزد حدود ۳۰ الی ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتند، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه‌ای هنوز قیمتی اعلام نشده است اعلام شد.

قیمت روز قوطی آهن نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما کاهش جزئی هم مشهود بود، همچنین قیمت لوله مانیسمان، داربستی، گازی و سایر لوله‌ها نیز در همه کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند.

قیمت روز نبشی و انواع ناودانی هم در عمده کارخانه‌ها اعلام قیمت صورت نگرفته و به قیمت دیروز معامله می‌ شود. 

همچنین در بازار پروفیل تا این لحظه قیمت محصولات از سوی هیچ شرکتی اعلام نشده است.

انواع ورق‌های سرد و گرم نیز عمدتاً ثابت اعلام شدند اما قیمت برخی ضخامت‌های ورق سیاه در کارخانه‌های فولاد مبارکه و اکسین با کاهش ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود؛ قیمت ورق گالوانیزه هم عمدتا ثابت اعلام شد، همچنین قیمت ورق رنگی حدود ۱۰۰ تومان کاهش قیمت داشت و ورق روغنی هم افزایشی اعلام شد.

بازار بورس

گفتنی است، امروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۲ میلیارد و ۴۰۶ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۵ هزار و ۹۷۵ میلیارد ریال معامله شد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت بیمه (وبیمه) با ۴۵ واحد، صنعتی آما (فاما) با ۴۵ واحد، سیمان اصفهان (سصفها) با ۴۳ واحد و سیمان اردستان (اردستان) با ۱۹ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

همچنین نماد سیمان اردستان (اردستان)، ایران خودرو (خودرو)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، پالایش نفت تهران (شتران)، سایپا (خساپا) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، پلیمر آریاساسول (آریا)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند

در مجموع امروز در بازار سرمایه در انتهای معاملات شاخص کل بورس ۵۷ هزار و ۹۰۲ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۱۸۱ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۱۹ هزار و ۵۶۲ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۸۴ هزار و ۶۳۸ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با کاهش ۳۹ هزار و ۷۷۱ واحدی، رقم یک میلیون و ۷۱ هزار و ۴۶۲ واحد را نشان داد.

بورس کالا

همچنین،  امروز نهم  بهمن ۱۴۰۱ در اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران قرار بود فقط ۸۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن به قیمت پایه ۲۹ هزار و ۴۳۰ ریال در تالار حراج باز عرضه شود و هیچ عرضه‌ای در بخش محصولات فولادی و آهن اسفنجی وجود نداشت اما در انتهای معاملات امروز نبود تقاضای کافی باعث شد این محصول به طورر کامل از تابلوی معاملات حذف شود. 

کد خبر 2882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =