کد خبر 3189
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کاهش ۶۰ درصدی تولید فولاد با قطعی گاز / حیات فولادی‌ها در خطر

کاهش ۶۰ درصدی تولید فولاد با قطعی گاز / حیات فولادی‌ها در خطر

مدیرعامل کارخانه کنسانتره و گندله‌سازی صبا نور ایرانیان با بیان اینکه افزایش قیمت مقاطع و قطعی گاز بر صادرات اثر منفی داشته است، ابراز کرد: عوامل مختلفی در کاهش تولیدات محصولات زنجیره فولاد نقش داشته و با توجه به رقابتی بودن این حوزه، صادرات از پیامد آن مصون نمانده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز؛ هفته گذشته معاملات بورس کالا سبب تعجب عده زیادی از فعالان بازار شد همان‌طور که واضح است نرخ محصولات بورس کالا تأثیر قابل توجهی بر قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی در بازار داخلی خواهد داشت. 

اگرچه اقداماتی توسط بانک مرکزی برای مقابله با دلالان ارز صورت می‌گیرد، اما این راهکارها نه تنها ناکارآمد بوده بلکه سبب شده قیمت آهن‌آلات شاهد نوسانات بسیاری در بازا باشد. ناگفته نماند اجرای راهکارهای لازم برای کاهش قیمت آهن از سویی اعتراض تولیدکننده و عرضه‌کنندگان را برانگیخته است. به همین دلیل فعالان تنظیم قیمت آهن در بازار کشور به بن‌بست خورده‌اند. در این راستا نیز مصرف‌کنندگان متحمل ضرر و زیان‌هایی برای خرید آهن‌آلات با قیمت بالا شده‌اند.

وجود برخی التهابات سیاسی در کشور سبب شد تا بانک مرکزی با دلالان بازار ارز مقابله کرده و درصدد کاهش هیجانات این بازار پرهیاهو برآید. طی روزهای گذشته شاهد نوسانات بازار ارز بوده‌ایم به شکلی که این نوسانات بر سایر بازارهای کالایی از جمله بازار آهن و فولاد نیز اثرگذار بوده است. از طرفی اکثر تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان بازار فولاد کشور از ادامه روند کاهش قیمت که حاصل تنظیم بازار بوده است گله داشته و در این راستا با وجود تلاش‌های بسیار برای افزایش مجدد قیمت آهن‌آلات در بازار، کمیته تخصصی تنظیم بازار آهن کشور به دربسته خورده‌ است. یک کارشناس ارشد صنعت فولاد از سه عامل تاثیرگذار در کاهش تولید فولاد پرده برداشت. 

محمد فؤاد موحدمدیرعامل کارخانه کنسانتره و گندله‌سازی صبانور ایرانیان در گفتگو با آهن‌نیوز با بیان اینکه تحریم‌ و مولفه‌های جهانی تأثیر بسزایی بر افزایش نرخ فولاد گذاشته است، عنوان کرد: از سوی دیگر عوامل متفاوتی همچون قطعی گاز، نوسانات نرخ ارز و غیره بر این افزایش‌ها دامن زده است.

وی با بیان اینکه افزایش یا کاهش قیمت‌ها منجر به ایجاد ضرر و زیان به صنایع می‌شود، ابراز کرد: صنایعی که حیات آنها به گاز وابسته است در چند ماه اخیر دچار آسیب‌های غیرقابل‌جبرانی شده‌اند.

مدیرعامل کارخانه کنسانتره و گندله‌سازی صبانور ایرانیان با بیان اینکه رشد قیمت سکه، دلار و شروع تحریم‌های صادرات نفت، توانسته تلاطم بزرگی در قیمت فروش آهن‌آلات ایجاد کند تصریح کرد: زمانی که تغییرات قابل‌توجهی در قیمت این سه عامل حاصل می‌شود باید شاهد افزایش قیمت پروفیل باشیم. در  واقع زمانی که بحث تحریم‌ها در بازار کشور داغ است صادرات کشور کاهش یافته و افزایش قیمت انواع مختلف از آهن‌آلات از تبعات آن خواهد بود.

وی با بیان اینکه نوسانات ارزی بر پروژه‌های مختلف اثر گذاشته و تولید آنها را تحت‌تأثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: قطعی گاز باعث کاهش ۶۰درصدی  تولید برخی کارخانه فولاد وابسته به گاز شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 3189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =