کد خبر 3464
۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹

مجلس از اخذ عوارض صادراتی عقب نشست

 مجلس از اخذ عوارض صادراتی  عقب نشست

تصویب طرح اخذ عوارض از صادرات مواد خام و نیمه‌خام صنایع معدنی، نفتی، گازی و پتروشیمی در کمیسیون تلفیق مجلس و لغو آن چند روز پس از تصویب، واکنش‌های دوگانه‌ای در پی داشت؛ شماری خرسند بودند و شماری دیگر معترض.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از تجارت نیوز، تصویب طرح اخذ عوارض از صادرات مواد خام و نیمه‌خام صنایع معدنی، نفتی، گازی و پتروشیمی در کمیسیون تلفیق مجلس و لغو آن چند روز پس از تصویب، واکنش‌های دوگانه‌ای در پی داشت؛ شماری خرسند بودند و شماری دیگر معترض.

گروهی که از ارزان تمام شدن انرژی یارانه‌ای اختصاص‌یافته به این صنایع دل خوشی ندارند، می‌گویند اخذ این عوارض به‌جاست. کامران وکیل، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران، از جمله موافقان اخذ عوارض است. او می‌گوید: بیلت، بلوم، اسلب در گروه محصولات نیمه‌خام فولادی قرار می‌گیرند که به پنج درصد از صادرات آنها عوارض اختصاص داده شده است.

وی می‌افزاید: دولت حق دارد از صادرکنندگان این اقلام عوارض بگیرد، زیرا در تولید این صنایع  انرژی زیادی مصرف می‌شود و این انرژی با یارانه دولتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد و ارزان تمام می‌شود. در ازای دریافت این انرژی ارزان، پرداخت پنج درصد عوارض بر صادرات هزینه گزافی به آنها تحمیل نمی‌کند. همین واگذاری انرژی ارزان به صنایع است که اسباب کمبود گاز در فصول سرد را فراهم می‌آورد.

در همین حال صادرکنندگان در تلاش برای هر چه ساکت ماندن این طرح در نطفه هستند. سیدحمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی در این باره می‌گوید: عوارض لغو نشده و به ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. البته درصد هستیم همین رقم را هم به صفر تقلیل دهیم تا پایه‌ای برای افزایش در سال‌های پیش رو نباشد و کمیسیون صنعت و انرژی هم قول‌هایی برای اصلاح این عوارض داده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 3464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =