کد خبر 3560
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶

صادرکنندگان فولاد روسیه؛ بازارهای سنتی خود را از دست داده‌اند

 صادرکنندگان فولاد روسیه؛ بازارهای سنتی خود را از دست داده‌اند

با توجه به محدودیت های تحریمی و ممنوعیت واردات محصولات فولادی نیمه تمام از روسیه، میزان تولید و فروش در بازارهای سنتی صادرکنندگان فولاد روسیه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز، در بحبوحه تحریم ها پس از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، تولید محصولات فولادی، تقاضای داخلی و فروش صادراتی فدراسیون روسیه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. با این حال بررسی ها نشان می دهد کاهش فروش صادراتی روسیه کمتر از انتظار بازارها بوده است.

فعالان بازار در روز شنبه (۴ مارس) اعلام کردند حجم صادرات محصولات فولادی از روسیه علیرغم محدودیت های تحریمی، عمدتاً به دلیل تقاضا در میان کشورهایی که آنها را معرفی نکردند و ممنوعیت واردات محصولات فولادی نیمه تمام روسیه به اتحادیه اروپا، همچنان قابل توجه بوده است.

به نقل از چندین منبع خبری، صادرکنندگان مستقر در روسیه بخشی از بازارهای سنتی خود را از دست داده اند. در عین حال باید توجه داشت که قیمت محصولات فولادی از فدراسیون روسیه نسبت به سایر کشورها کمتر بوده و همین امر آنها را برای خریداران جذاب تر کرده است.

به گفته وزارت صنعت و تجارت روسیه، تحریم ها بر صادرات ۳.۹ میلیون تن محصولات فولادی نهایی، ۷۰۰ هزار تن محصولات فولادی نیمه تمام و ۲۰۰ هزار تن لوله فولادی تأثیر گذاشته است. بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر، فدراسیون روسیه داده‌ های صادراتی را فاش نمی ‌کند، بنابراین Fastmarkets تخمین ‌هایی را از فعالان بازار و همچنین داده‌های آماری موجود از برخی کشورها جمع ‌آوری کرده است.

بر اساس گزارش اداره بین‌المللی آمار فولاد (ISSB)، صادرات کویل نورد گرم فولادی (HRC) که به طور سنتی بیشترین میزان صادرات از روسیه را داشته است، در سال ۲۰۲۲ حدود ۳.۵ میلیون تن بوده است. این در حالی است که میزان صادرات کویل نورد گرم فولادی از روسیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ که برابر ۶.۵ میلیون تن بوده کاهش یافته است.

بر اساس گزارش موسسه آماری ترکیه (TUIK)، ترکیه که بزرگترین واردکننده محصولات فولادی تخت از روسیه است، در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۲ میلیون تن کویل نورد گرم فولادی از روسیه وارد کرد. بررسی ها نشان می دهد میزان واردات کویل نورد گرم فولادی از روسیه به ترکیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۹ میلیون تن نسبت به سال ۲۰۲۱ افت داشته است

در عین حال، به گفته یکی از تاجران مستقر در ترکیه، کویل نورد گرم فولادی آسیایی در کشور ترکیه موجود شده است و رقابت با آن برای تولید کنندگان مستقر در روسیه دشوار می باشد. علاوه بر این، خریداران انتظار دارند که قیمت ‌های صادرکنندگان تحریم شده مستقر در روسیه حتی کمتر از قیمت‌ هایی باشد که تولیدکنندگان آسیایی ارائه می‌ کنند.

معامله گران در روز شنبه (۴ مارس) گزارش دادند   صادرات اسلب فولادی که برای فدراسیون روسیه محصول کلیدی به شمار می رود، در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۱ میلیون تن افزایش یافته و به حدود ۱۰ میلیون تن رسیده است.

بر اساس گزارش موسسه آماری ترکیه (TUIK)، ترکیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۳.۴ میلیون تن محصول فولادی نیمه تمام از روسیه وارد کرده است که حدود ۲ میلیون تن از حجم کل آن را اسلب فولادی تشکیل می دهد. همچنین بررسی ها نشان می دهد میزان واردات اسلب فولادی به چین در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۲ کمی بیش از ۲ میلیون تن (ISSB) بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، حجم واردات اسلب فولادی از روسیه به چین تنها ۱۳۶ هزار تن گزارش شده است.

به نقل از برخی منابع بازار، دلایلی که به فروش اسلب فولادی روسیه در سال ۲۰۲۲ کمک کرد، عدم حضور اوکراین در بازار صادرات و تحریم مستقیم این محصولات و همچنین نرخ نامطلوب ارز برای روبل بوده است.

تحلیل گران بازار در روز شنبه (۴ مارس) اعلام کردند طبق آمار ISSB، در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۲، تامین کنندگان مستقر در روسیه ۳.۰۳ میلیون تن اسلب فولادی به اتحادیه اروپا ارسال کردند. این در حالی است که در اکتبر ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا هشتمین بسته تحریمی را علیه فدراسیون روسیه معرفی کرد که شامل ممنوعیت واردات محصولات فولادی نیمه تمام روسیه و شروع یک دوره انتقالی است.

همانطور که مرکز GMK پیش از این گزارش داد، بسته هشتم تحریم های معرفی شده توسط اتحادیه اروپا محدودیت های قبلی را گسترش داد. به ویژه باید توجه داشت که این بسته های تحریمی ممنوعیت را نه تنها به واردات محصولات فولادی روسیه، بلکه به محصولات فولادی از کشورهای ثالث نیز تعمیم دهد.

به نقل از برخی تاجران، واردات بیلت فولادی با سطح مقطع مربع از ۱ آوریل ۲۰۲۴ و واردات اسلب فولادی از ۱ اکتبر ۲۰۲۴ از روسیه ممنوع می باشد و در عین حال سهمیه هایی برای واردات بیلت فولادی و اسلب فولادی مربع از فدراسیون روسیه در نظر گرفته شده است.

انتهای خبر/

کد خبر 3560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =