کد خبر 397
۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

روند بازار داخلی و جهانی آهن‌آلات ایران در این روزها

روند بازار داخلی و جهانی آهن‌آلات ایران در این روزها

شیوع مجدد کرونا و سیاست‌های انقباضی پولی ناشی از تورم در آمریکا، کاهش تقاضای جهانی فولاد را در پی داشته است که مزید بر علت شده و کاهش بیشتر نرخ محصولات فولادی را رقم زده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، طبق آمار بازار در دو روز گذشته، تیرآهن روند متفاوتی نبست به سایر محصولات داشت و با افزایش قیمت همراه بود، تولیدکنندگان معتقدند هزینه تولید تیرآهن در مقایسه با محصول میلگرد بیشتر است؛ بنابراین بالا بودن نرخ این محصول نیز غیرمنطقی نیست، از طرفی قیمت‌گذاری دستوری این محصول و نبود تقاضا به کاهش قیمت تیرآهن منجر شده بود که به زیان تولیدکنندگان بود اما در چند هفته گذشته نرخ آن افزایشی بود.

بازار داخلی

در بازار داخلی آهن و فولاد، کاهش صادرات محصولات فولادی، کاهش قطعی برق در تابستان، ضعف تقاضا و عواملی از این دست به ثبات و کاهش نسبی نرخ محصولات فولادی در بازار داخلی منجر شده است، به طوری که میانگین نرخ میلگرد همانطور که اشاره شد به کمتر از ۱۷ هزار تومان رسیده است.

از طرف دیگر شیوع مجدد کرونا و سیاست‌های انقباض پولی ناشی از تورم در آمریکا، کاهش تقاضای جهانی فولاد را در پی داشته است که مزید بر علت شده و کاهش بیشتر نرخ محصولات فولادی را رقم زده است.

همچنین با توجه به شایعات مربوط به واردات میلگرد روسیه، به نظر می‌رسد بازار آهن و فولاد در روزهای آتی نیز همچنان در ثبات و سکون باشد و نرخ این محصول کاربردی هم در بازه ۱۶ هزار و ۵۰۰ الی ۱۷ هزار تومانی معامله شود.

برخی افزایش نرخ دلار را موجب تحریک تقاضا می‌دانند که رونق نسبی و مقطعی بازار را در پی خواهد داشت اما دو روز گذشته با وجود اینکه قیمت دلار در کانال ۳۲ هزار تومانی بود، میلگرد تقاضای چشمگیری نداشت.

بازار جهانی

در بازار جهانی دامپینگ روس‌ها تقریباً کمرنگ شده است که ناشی از به کف رسیدن قیمت است.

قیمت قراضه و شمش در طول هفته گذشته کمی بهبود یافت و همین امر باعث شد تا فولادسازان ایرانی بتوانند نزدیک به ۸۰ هزار تن شمش را در قیمت ۵۲۰ دلار فوب به فروش برسانند اما کاهش تقاضا در چین به علت تداوم کرونا و مسایل پیش آمده در بخش مسکن و بانکی آن کشور چشم‌انداز خوبی را برای هفته‌های پیش‌رو نشان نمی‌دهد اما  دریغ از اینکه چینی‌ها در واکنش سریع نسبت به مسایل پیش‌آمده هنرمند هستند.

بالا رفتن نرخ دلار در سطح جهانی و برابر شدن هر یک دلار با یک یورو به معنای بالا رفتن نرخ  ارز نیمایی است که طبعاً در قیمت‌های بورس اثر خواهد گذاشت. آنچه مسلم است فضای منطقه فعلا پر از سیاست است و دولت‌هایی که شدیداً درگیر مسایل سیاسی هستند به اقتصاد نمی‌رسند.

دو فاکتور در هفته‌های آینده بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد قطعی برق که از اول مرداد جدی خواهد شد و تغییر نرخ دلار در سطح جهانی که به بالا رفتن نرخ در ایران کمک خواهد کرد. نباید فراموش کرد که معمولاً مردادماه ماه رکود بازار فولاد است که اتفاقا امسال مصادف با ایام محرم هم خواهد بود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =