کد خبر 4043
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲

التهاب در معاملات فولاد و میلگرد به رکورد قیمتی در سال جاری منجر شد

التهاب در معاملات فولاد و میلگرد به رکورد قیمتی در سال جاری منجر شد

التهاب در معاملات محصولات فولادی همچنان ادامه دارد. در حالی که فولادی ها سال جدید را با آرامش نسبی آغاز کرده بودند، بررسی روند دادوستد در بورس کالا و بازار آزاد از شروع جریانی معکوس خبر می دهد؛ به طوری که روند قیمت ها از تداوم جریان صعودی در بازار داخلی شمش فولاد و به تبع آن مقاطع طویل حمایت می کند.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد؛ برتری تقاضا بر عرضه در معاملات فولاد و مقاطع طویل همچنان ادامه دارد، به طوری که کاهش میزان عرضه، فروش اعتباری و افزایش قیمت پایه در معاملات رینگ داخلی بورس کالا به افزایش حدود 10درصدی قیمت شمش فولاد و میلگرد در این بستر معاملاتی طی هفته جاری منجر شد. از طرفی رشد قیمت های داخلی برخلاف روند بهای جهانی محصولات فولادی سبب شده است تا واحد های تولیدی از احتمال کاهش صادرات خود خبر دهند؛ چراکه به گفته این واحد های تولیدی با وجود بازگشت ارز به صورت نیمایی، صادرات محصولات فولادی صرفه اقتصادی ندارد. وزارت صمت و اقتصاد نیز در راستای کاهش التهاب در بازار فولاد تصمیمات جدیدی اخذ کرده اند که می توان به لغو عرضه های اعتباری و افزایش میزان پیش دریافت معاملات اشاره کرد.

تداوم رشد قیمت میلگرد

التهاب در معاملات محصولات فولادی همچنان ادامه دارد. در حالی که فولادی ها سال جدید را با آرامش نسبی آغاز کرده بودند، بررسی روند دادوستد در بورس کالا و بازار آزاد از شروع جریانی معکوس خبر می دهد؛ به طوری که روند قیمت ها از تداوم جریان صعودی در بازار داخلی شمش فولاد و به تبع آن مقاطع طویل حمایت می کند.

چهارشنبه گذشته رینگ داخلی بورس کالا میزبان عرضه بیش از 75هزار تن میلگرد بود که بررسی میزان عرضه ها کاهش 45درصدی نسبت به سطح عرضه ها در هفته گذشته را نشان می دهد. همچنین هر کیلوگرم میلگرد با قیمت پایه 22هزار و 700تومان ارزش گذاری شد و نسبت به نرخ پایه خود در هفته قبل رشد بیش از 11درصدی را تجربه کرد. برتری عرضه بر تقاضا به دلیل افت چشمگیر عرضه محصولات نوردکاران به همراه جهش قیمت پایه در نهایت موجب شد تا میانگین قیمت هر کیلوگرم میلگرد به 23هزار و 200تومان برسد که با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت تمام شده هر کیلوگرم میلگرد در سطح حدود 25هزار تومان قرار می گیرد. این درحالی است که بررسی قیمت میلگرد در بازار آزاد از معامله این محصول در سطح قیمتی 26هزار و 500تومان به ازای هر کیلوگرم خبر می دهد. در واقع با وجود افزایش قیمت میلگرد بورسی به نظر می رسد بهای آن همچنان از نرخ میلگرد در بازار آزاد کمتر است؛ مساله ای که در نهایت موجب شده است رقابت قیمتی چشمگیر برای این محصول در رینگ داخلی امری منطقی به نظر برسد. همچنین بسیاری از نوردکاران مطرح داخلی ترجیح دادند محصولات خود را در معاملات روز گذشته به صورت اعتباری عرضه کنند؛ مساله ای که مورد استقبال خریداران نیز قرار گرفت. با توجه به خریدهای سنگین مشتریان طی ماه های پایانی سال گذشته در رینگ داخلی بورس کالا می توان دریافت که بازار در حال حاضر با کسری نقدینگی مواجه است و به همین دلیل خریداران ترجیح می دهند دست به رقابت قیمتی برای عرضه های اعتباری بزنند. البته باید توجه کرد که استقبال از عرضه های اعتباری نشان می دهد با توجه به پیش بینی ها از روند تورم تا انتهای سال جاری و انتظارات تورمی، پیش بینی مصرف کنندگان محصولات پایین دست این است که احتمال کاهش قیمت برای مقاطع طویل همچون میلگرد پایین بوده و ترجیح می دهند خریدهای خود را حتی در این سطح قیمتی انجام دهند.

معاملات فولاد

بررسی روند معاملات بورس کالا نشان می دهد که شمش فولاد عرضه شده در این بستر نیز با کاهش عرضه مواجه شده است. سه شنبه گذشته بیش از 185هزار تن شمش فولاد 3SP و 5SP در رینگ داخلی عرضه شد که برای این حجم از عرضه میزان تقاضایی برابر با 400هزار تن به ثبت رسید که حاکی از برتری بیش از 50درصدی تقاضا نسبت به عرضه است.

البته باید خاطرنشان کرد، به دلیل رقابت قیمتی سنگین برای این محصول در این بستر معاملاتی برخی از معاملات ابطال شدند. در نتیجه این رقابت قیمتی شمش فولاد که با میانگین قیمت پایه 18هزار و 100تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شده بود، در نهایت با میانگین قیمت بیش از 20هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد و به روند افزایشی خود ادامه داد.

به نظر می رسد از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر ناترازی عرضه و تقاضا معاملات در روز گذشته افزایش عرضه های اعتباری در این بستر معاملاتی بوده است.

رشد بهای فولاد در بازار داخلی در حالی رخ می دهد که بهای جهانی محصولات فولادی به دلیل افزایش صادرات چین، پس از لغو محدودیت های کووید-19 روندی نزولی را طی می کند. در نتیجه صادرکنندگان داخلی برای حفظ سهم خود از بازار ناچار به ارائه تخفیف های بالاتر هستند. این درحالی است که قیمت های داخلی نیز افزایشی بوده و بررسی ها نشان می دهد که نرخ دلار کشف شده برای شمش معامله شده در بورس کالا در محدوده 41هزار تومان قرار گرفته است. با توجه به اینکه صادر کنندگان فولاد موظف به بازگشت ارز خود با نرخ نیمای بانک مرکزی (38هزار و 200تومان) هستند و قیمت های جهانی هم روند کاهشی را طی می کنند، برخی واحد های فولادی مطرح کشور از احتمال لغو برنامه صادراتی خود طی ماه جاری خبر دادند؛ چرا که به گفته این واحد های تولیدی صادرات محصولات با این نرخ صرفه اقتصادی ندارد.

تصمیمات جدید سیاستگذار برای بازار فولاد

به منظور جلوگیری از تداوم التهاب در بازار فولاد و جلوگیری از جهش دوباره قیمت ها همچون اسفندماه گذشته، سیاستگذار نیز به دنبال اتخاذ قوانین جدید در جهت تنظیم این بازار است. به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، دیروز نشست مشترک وزارت های اقتصاد و صمت با حضور رئیس کل گمرک و مدیرعامل بورس کالای ایران با هدف کاهش التهاب بازار فولاد کشور برگزار شد.

در این نشست تصمیماتی از جمله برگشت میزان پیش دریافت معاملات از بورس کالا از 10درصد به 30درصد گرفته شد؛ امری که از عوامل تاثیر گذار بر استقبال خریداران طی هفته گذشته از این بستر معاملاتی شمرده می شود. در پی اتخاذ این تصمیم نیز پیش دریافت میزان معاملات در چهارشنبه گذشته به 30درصد بازگشت. البته می توان گفت این مساله نیز مانعی برای رقابت قیمتی و کاهش استقبال متقاضیان از محصولات عرضه شده، نبوده است.

از دیگر تصمیمات گرفته شده در این جلسه می توان به توقف معاملات اعتباری در زمان کسری عرضه و تنها اجرای آن در موارد خاص و با تایید وزارت صمت اشاره کرد. البته این تصمیم تاکنون اجرا نشده و همان طور که مشاهده شد، معاملات اعتباری در روزهای گذشته همچنان انجام شده است.

اما با توجه به اتخاذ این تصمیم امکان کاهش چشمگیر عرضه های اعتباری طی هفته های پیش رو نیز وجود دارد. در واقع می توان یکی از عوامل استقبال چشمگیر از این نوع عرضه در روز گذشته را افزایش احتمال لغو آن در عرضه های آتی میلگرد و سایر مقاطع طویل فولادی در هفته های آتی دانست.

برخی تحلیلگران معتقدند توافقات جدید وزارت های صمت و اقتصاد می تواند در کوتاه مدت به کاهش بهای محصولات فولادی در داخل منجر شود.

انتهای پیام/

کد خبر 4043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =