کد خبر 4075
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

عبور قیمت سنگ آهن از مرز ۱۰۰ دلار در هر تن/ افزایش ۱۰ درصدی واردات چین

عبور قیمت سنگ آهن از مرز ۱۰۰ دلار در هر تن/ افزایش ۱۰ درصدی واردات چین

معاملات آتی سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان برای هفته ۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ نسبت به هفته قبل ۲.۳ درصد کاهش یافت.

به گزارش آهن نیوز، براساس داده‌های نزدک؛ معاملات آتی سنگ آهن سپتامبر که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۲۳، با ۲.۳ درصد کاهش نسبت به هفته قبل - به ۷۱۴ یوان / تن (۱۰۳.۱۲ دلار در هر تن) رسید.  همچنین در بورس سنگاپور، قیمت‌ معاملات آتی سنگ آهن ماه ژوئن تا ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ با ۷.۳ درصد به ۱۰۰.۷۵ دلار در هر تن رسید. در معامله ۲۵ آوریل ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن تقریباً سد روانی ۱۰۰ دلار در تن را شکست، اما بعداً کمی بهبود یافت.

قیمت سنگ آهن در هفته گذشته به دلیل تقاضای ضعیف فولادسازان چینی و افزایش ذخایر در بنادر چین به روند کاهشی خود ادامه داد. وضعیت بازار املاک چین نیز بر قیمت‌ها تاثیر منفی دارد. نتایج ساخت و ساز اخیر منتشر شده برای سه ماهه اول نشان دهنده افت ۱۹.۲ درصدی در سال بوده و نتیجه آن تقاضای پایین برای فولاد و مواد خام برای تولید آن است. علاوه بر این، آخرین گزارش‌های شرکت‌های معدنی جهانی حاکی از عرضه کافی سنگ آهن بوده که نشان دهنده مازاد مواد خام در آینده و فشار بیشتر بر قیمت‌ها است.

براساس برآوردها تقاضا برای مواد خام فولادسازی در چین محدود خواهد بود، زیرا تعداد زیادی از شرکت‌های فولادی محلی ظرفیت خود را به سمت تعمیر و نگهداری یا کاهش تولید تغییر می‌دهند. به این ترتیب فولادسازان سعی در تنظیم عرضه و تقاضا برای مهار افت قیمت دارند. اگرچه وضعیت بازار نسبتاً ناامیدکننده و قیمت‌ها در حال کاهش است، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین تأکید بر قیمت‌گذاری دارد و در صورت لزوم افزایش غیرمنطقی، قیمت‌ها را محدود خواهد کرد.

به طور کلی، چشم انداز تقاضا برای سنگ آهن و فولاد در حال حاضر نسبت به ابتدای سال، اندکی دلگرم‌کننده است. حتی اگر تقاضای چین برای فلزات آهنی در کوتاه مدت افزایش یابد، قیمت کالاها به دلیل سیاست دولت برای کاهش تولید در سال ۲۰۲۳، در بازه محدودی خواهد ماند. طبق آخرین پیش بینی‌های، قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ در سطح ۱۲۵  دلار در هر تن خواهد بود و در بلندمدت، پیش‌بینی می‌شود که قیمت سنگ‌آهن تا سال ۲۰۲۸ به ۵۰ دلار در هر تن کاهش یابد که دلیل آن کاهش رشد عرضه و تقاضا است.

 استخراج سنگ آهن چین در مارس ۲۰۲۳ با ۵ درصد کاهش نسبت به مارس ۲۰۲۲ به ۸۶.۴ میلیون تن رسید. البته برای سه ماهه نخست، این شاخص نزدیک به سطح ۲۰۲۲ - ۲۴۳.۲۶ میلیون تن باقی ماند. همچنین واردات سنگ آهن چین در سه ماهه اول سالانه ۹.۸ درصد افزایش و به ۲۹۴.۳۳ میلیون تن رسید. چین در ماه مارس ۱۰۰.۲۳ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به فوریه ۲۰۲۳، ۱۰.۶ درصد و نسبت به مارس ۲۰۲۲، ۱۴.۸ درصد بیشتر است. همچنین در سال ۲۰۲۲، چین تولید سنگ آهن را ۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش داد و به ۹۶۷.۹ میلیون تن رساند.

انتهای پیام/

کد خبر 4075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =