کد خبر 4081
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷

کف‌سازی قیمتی فولادی‌ها در بورس کالا

کف‌سازی قیمتی فولادی‌ها در بورس کالا

 به نظر می‌رسد در بازار محصولات فولادی در بورس کالا، قیمت‌های بالای پیش از عید یک کف روانی را برای قیمت‌ها شکل داده است و قیمت‌های فعلی را می‌توان به نوعی کف قیمت بازار دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، برخلاف روند دلاری قیمت‌ها در بازار جهانی، تب قیمت در بازار داخلی بالا است. با پایان ماه رمضان تقاضا در بازار افزایش یافته و معاملات رونق گرفته است.

در حال حاضر شمش با دلار ۴۳ هزار تومان در بورس معامله می‌شود که اختلاف قابل توجهی با دلار ۳۸ هزار تومانی بازار دوم نیما دارد. این رشد قیمتی باعث شد تا در روز سه‌شنبه هفته گذشته بخشی از معاملات شمش باطل شود و با افزایش محدودیت‌ها در روز چهارشنبه مجددا عرضه شد. با این حال متوسط قیمت شمش با افزایش بیش از ۳۰۰۰ تومان نسبت در عرض یک هفته و رقابت ۱۹ درصدی بر روی قیمت پایه به ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. 

البته این رشد قیمتی برای همه شرکت‌ها نبوده است و تفاوت قیمت محصولات مشابه با برندهای مختلف در بازار زیاد شده است به طوری که در محصولات نهایی همچون میلگرد و تیرآهن، بین قیمت محصولات مشابه کارخانه‌های مختلف اختلاف دو تا سه هزار تومان وجود دارد.

 به نظر می‌رسد قیمت‌های بالای پیش از عید یک کف روانی را برای قیمت‌ها شکل داده است و قیمت‌های فعلی را می‌توان به نوعی کف قیمت بازار دانست.

کف‌سازی قیمتی فولادی‌ها در بورس کالا در حال انجام

در تصویر فوق ارقام متوسط هفتگی تولید و متوسط هفتگی قابل عرضه بر حسب هزار تن است. معادل دلاری قیمت‌های بورس کالا با دلار بازار دوم نیما محاسبه شده است. متوسط هفتگی قابل عرضه بر اساس میزان تولیدات شش ماهه ابتدایی سال ١٤٠١ و کسر خود مصرفی تولیدکنندگان محاسبه شده است. در نظر داشته باشید که عرضه‌های ورق گرم به صورت ماهانه انجام می‌شود.

سود آوری زنجیره فولاد 

کف‌سازی قیمتی فولادی‌ها در بورس کالا در حال انجام

کف‌سازی قیمتی فولادی‌ها در بورس کالا در حال انجام

در نمودار فوق تمام درصدها بر اساس نرخ شمش و هزینه تبدیل‌ها بر اساس گزارشات شرکت‌های بورسی محاسبه شده است. همچنین نرخ خرید سنگ‌آهن ۹ درصد نرخ شمش و نرخ شمش بر اساس میانگین موزون نرخ معاملاتی برای انواع شمش بلوم و بیلت در بورس کالا در نظر گرفته شده است.

بررسی جذابیت واردات و صادرات محصولات نهایی

کف‌سازی قیمتی فولادی‌ها در بورس کالا در حال انجام

در جدول فوق منظور از نرخ فروش تولیدکننده، نرخ معادل صادراتی برای تولیدکننده است. در واقع این نرخ نقطه بی‌تفاوتی تولیدکننده بین بازار داخلی و صادراتی است. در صورتی که نرخ فروش در بورس کالا بالاتر از این رقم باشد تولیدکننده تمایلی برای صادرات ندارد. این نرخ با مبنا قراردادن نرخ صادراتی و کسر هزینه‌های حمل و گمرکی محاسبه می‌شود. محاسبات بر مبنای دلار بازار دوم نیما انجام شده است. منظور از نرخ خرید بازرگان، نرخی است که با لحاظ نرخ‌های صادراتی و کسر هزینه‌های حمل و گمرکی و در نظر گرفتن حاشیه سود ۵ درصد برای بازرگان محاسبه شده است. این نرخ با فرض امکان خرید از بورس کالا و صادرات محصول محاسبه شده است

نرخ وارداتی با لحاظ هزینه‌های حمل، عوارض وارداتی و در نظر گرفتن ۵ درصد حاشیه سود بازرگان محاسبه شده است. برای ایجاد قابلیت مقایسه با نرخ‌های بورس کالا مالیات بر ارزش افزوده را در نظر نگرفتیم.

منبع: کارگزاری پویان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =