کد خبر 4151
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

بازار آشفته سنگ‌آهن؛ از کاهش تولید استرالیا تا ریزش سهام معدنکاران

بازار آشفته سنگ‌آهن؛ از کاهش تولید استرالیا تا ریزش سهام معدنکاران

قیمت سنگ آهن در سنگاپور به ۱۰۳.۸۰ دلار در هر تن ثابت و کاهش ماهانه نزدیک به ۱۷.۷ درصد در اکتبر را تجربه کرده است. همچنین معاملات آتی در دالیان تغییر چندانی نداشت، در حالی که معاملات آتی فولاد در شانگهای کاهش یافت.

به گزارش آهن نیوز، نرخ سنگ آهن پس از اینکه در سال جاری بالای ۱۱۵ دلار بود به حدود ۱۰۵ دلار کاهش یافته که به قیمت سهام استخراج کنندگان اصلی آسیب رسانده است. قیمت سنگ آهن در سنگاپور به ۱۰۳.۸۰ دلار در هر تن ثابت و کاهش ماهانه نزدیک به ۱۷.۷ درصد در اکتبر را تجربه کرده است. همچنین معاملات آتی در دالیان تغییر چندانی نداشت، در حالی که معاملات آتی فولاد در شانگهای کاهش یافت.

تقاضای کم‌رونق چین

براساس گزارش مورگان استنلی، این شرایط به دلیل عرضه بیشتر سنگ آهن است و احتمالا در ماه‌های آینده عرضه بیش از حد آهن وجود خواهد داشت. همچنین گزارش‌ها از عدم بازگشت اقتصاد چین پس از پایان قرنطینه‌های COVID-۱۹ حکایت می‌کند و «فصل» اوج تولید فولاد چین حدود یک ماه زودتر از دو سال گذشته به پایان رسید.

کالای اصلی فولادسازی در ماه آوریل تقریباً ۱۷ درصد از قیمت خود را از دست داده و در اوایل این هفته برای مدت کوتاهی به زیر ۱۰۰ دلار در هر تن رسیده است. فصل ساخت‌وساز ضعیف‌تر از حد انتظار چین که از آوریل تا ژوئن ادامه دارد، پس از شروع صعودی سال ۲۰۲۳، تاثیر سنگینی بر قیمت‌ها وارد کرده است.

 یکی از واحدهای گروه فولاد چین «بائوو» گفت که محیط داخلی و جهانی برای فولادسازان همچنان "وخیم" است و تقاضای چین در سال جاری به کاهش خود ادامه خواهد داد. این زنگ خطر را پس از آن به صدا درآورد که انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرد شرکت‌های فولادی باید تولید زیان‌ده را پس از یک دوره ناامیدکننده تقاضا و کاهش قیمت‌ها کاهش دهند.

عرضه استرالیا

البته موجودی انبارهای سنگ آهن «نسبتاً باثبات» است هنوز بازار به میزان قابل توجهی مازاد عرضه نشده است، اما این شرایط احتمالا تغییر کند و به قیمت سنگ آهن آسیب برساند. همچنین، قیمت سنگ آهن در استرالیا نیز با قیمت ۱۰۶ دلار در هر تن، هرچند بالاتر از قیمت تمام شده بوده اما هنوز از منطقه خطر خارج نشده است.

در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳، شرکت معدنی استرالیایی Fortescue Metals Group ارسال سنگ آهن به مشتریان را ۶.۲ درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش داد و به ۴۶.۳ میلیون تن رسانده است. همچنین محموله‌های Fortescue برای نه ماه سال مالی ۲۰۲۲/۲۳ به رکورد ۱۴۳.۱ میلیون تن رسید که ۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. این شرکت پیش بینی سال مالی ۲۰۲۲/۲۰۲۳ را بدون تغییر گذاشته است، در این دوره، شرکت انتظار دارد بین ۱۸۷ تا ۱۹۲ میلیون تن سنگ آهن ارسال کند.

در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳، تولید سنگ آهن استرالیا ۱۶ درصد نسبت به سه ماهه قبل و ۳ درصد سالانه کاهش یافت و به ۵۰.۳ میلیون تن رسید.

علاوه بر این، این شرکت گزارش داد که در آوریل ۲۰۲۳ اولین کنسانتره را به عنوان بخشی از پروژه مگنتیت پل آهنی عرضه کرده است. پیش بینی می‌شود که این پروژه سالانه ۲۲ میلیون تن کنسانتره مگنتیت با کیفیت بالا با محتوای آهن ۶۷ درصد تولید کند همچنین Fortescue Metals از سال ۲۰۲۱ چندین قرارداد امضا کرده تا به یک شرکت انرژی سبز است. این غول معدنی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۱۵ میلیون تن هیدروژن سبز تولید کند تا بخشی از هدف تبدیل شدن به یک تولید کننده بزرگ انرژی پاک باشد.

BHP، Rio Tinto و Fortescue سه معدن سنگ آهن با کمترین هزینه تولید در سطح جهان هستند، بنابراین حتی با ۱۰۰ دلار آمریکا در هر تن یا ۹۰ دلار آمریکا در هر تن، آنها می‌توانند درآمد مناسبی داشته باشند. اما اگر قیمت سنگ آهن کاهش یابد، احتمالاً سود آن کمتری خواهد داشت زیرا درآمد کمتری برای همان مقدار تولید به دست خواهند آورد.

با این حال، اگر قیمت سنگ‌آهن کاهش پیدا کند، می‌تواند باعث شود برخی دیگر از معدن‌کاران سنگ‌آهن پرهزینه تصمیم به کاهش تولید بگیرند که به رابطه عرضه و تقاضای جهانی کمک کرده و قیمت سنگ‌آهن را افزایش مس‌دهد.

 قیمت سنگ آهن در طول پنج سال گذشته بسیار نوسانی بوده است و اگر کاهش یابد به دلیل ماهیت چرخه‌ای تقاضای سنگ آهن، می‌تواند یک فرصت خرید میان‌مدت برای سرمایه‌گذاران باشد. با این حال، هیچ اطمینانی وجود ندارد که قیمت سنگ آهن در سال جاری به اوج قبلی خود بازگردد.

انتهای پیام/

کد خبر 4151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =