کد خبر 4213
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

استقبال خریداران از شمش با افت بهای ارز کاهش یافت

استقبال خریداران از شمش با افت بهای ارز کاهش یافت

افت بهای ارزهای شاخص، تداوم عرضه شمش فولاد در سطحی نزدیک به 200هزار تن، لغو معاملات اعتباری به همراه افزایش قیمت پایه زمینه ساز فروکش هیجان در معاملات روز گذشته بورس کالا شد. روز گذشته رینگ داخلی بورس کالا میزبان عرضه بیش از 196هزار تن شمش فولاد 5SP و 3SP بود که برای آن تقاضایی در حدود 137هزار تن به ثبت رسید.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد؛ افت بهای ارز در بازار آزاد همراه با تداوم سیاست افزایش عرضه و جلوگیری از خرید اعتباری به کاهش رونق معاملات فولاد در رینگ داخلی بورس کالا منجر شد؛ به طوری که با وجود رشد جزئی نرخ های پایه شمش فولاد، در نهایت به دلیل عدم رقابت، قیمت تمام شده این محصول نسبت به عرضه های گذشته بی تغییر ماند. با این حال برخی تحلیلگران این روند نزولی را موقتی دانسته و معتقدند با آغاز فصل گرم سال و قطع برق صنایع که موجب ناترازی بین عرضه و تقاضا در بازار فولاد خواهد شد، قیمت ها در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت.

معاملات بدون رقابت انجام شد

افت بهای ارزهای شاخص، تداوم عرضه شمش فولاد در سطحی نزدیک به 200هزار تن، لغو معاملات اعتباری به همراه افزایش قیمت پایه زمینه ساز فروکش هیجان در معاملات روز گذشته بورس کالا شد. روز گذشته رینگ داخلی بورس کالا میزبان عرضه بیش از 196هزار تن شمش فولاد 5SP و 3SP بود که برای آن تقاضایی در حدود 137هزار تن به ثبت رسید. با وجود اینکه میزان عرضه نسبت به هفته میانی اردیبهشت ماه با کاهش حدود 3درصدی مواجه شده است، بررسی آمارها از برتری بیش از 45درصدی عرضه بر تقاضا حکایت دارد. با توجه به رویکرد جدید سیاستگذار مبنی بر لزوم عرضه حداکثری به سبب جلوگیری از رخداد رقابت قیمتی شدید، ناترازی بین عرضه و تقاضا با وجود کاهش عرضه شمش امری طبیعی است.

روز گذشته هر کیلوگرم شمش فولاد 5SP با میانگین قیمتی بیش از 20هزار و 300تومان در این بستر معاملاتی عرضه شد. از طرف دیگر با استقبال کم خریداران از این محصول، اکثر شمش های عرضه شده توسط کارخانه ها بدون رقابت قیمتی و در نرخ پایه معامله شدند. به این ترتیب قیمت تمام شده هر کیلوگرم شمش فولاد با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس به 22هزار و 200تومان به ازای هر کیلوگرم می رسد. در نتیجه نبود رقابت نیز، میانگین قیمت تمام شده شمش فولاد در معاملات رو گذشته با وجود رشد قیمت پایه، نسبت به قیمت نهایی معاملات دوشنبه 11 فروردین بدون تغییر ماند.

چرا قیمت‌ها ثابت ماند؟

افت قیمت بهای ارز در بازار آزاد را می‌توان یکی از دلایل عدم استقبال خریداران از محصولات فولادی دانست. از ابتدای هفته جاری و پس از انتشار اخبار سیاسی مثبت، بهای اکثر ارزهای شاخص روند کاهشی را تجربه کرد؛ به طوری که نرخ دلار در بازار غیررسمی نیز با اصلاح قیمت به کانال 53هزار تومانی برگشت. در نتیجه این افت قیمت بسیاری از کارخانه های فولادی محصول خود را با کاهش قیمت عرضه کردند؛ به طوری که قیمت میلگرد در بازار آزاد تا سطح 27هزار تومان عقب نشینی کرد.

از طرفی در معاملات روز شنبه بورس کالا، رشد چشمگیری در میزان عرضه مشاهده شد. در نتیجه هر کیلوگرم آهن اسفنجی با 600تومان کاهش نسبت به آخرین عرضه با متوسط قیمت 13هزار و 600تومان عرضه شد. به نظر می رسد با وجود روند کاهشی در بازار فولاد خریداران منتظر فرصت های بهتر در آینده نزدیک هستند و از سطح قیمت های حال حاضر محصولات فولادی استقبال به عمل نمی آورند. از طرفی باید اشاره کرد که طبق اطلاعیه بورس کالا که روز یکشنبه منتشر شد، در عرضه های روز گذشته درصد پیش پرداخت خرید محصولات شمش بلوم از 10درصد به 30درصد افزایش پیدا کرده که این مساله نیز از جذابیت رقابت برای این محصولات در رینگ داخلی کاسته است. همچنین طبق تصمیم اتخاذ شده در جلسه مشترک وزارت صمت و بورس کالا اکثر عرضه های روز گذشته به صورت سلف معامله شدند. در نتیجه تنها از محصولات دو تولید کننده اصلی که شمش خود را به صورت اعتباری عرضه کرده بودند، استقبال شد. این تصمیمات به همراه لزوم عرضه فراوان محصولات فولادی در راستای هدف مشترک وزارت صمت، اقتصاد و شرکت بورس کالا با هدف تنظیم بازار و مدیریت قیمت ها گرفته شده است.

درست است که بازار فولاد و به تبع آن مقاطع طویل روند کاهشی را طی می کنند؛ اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که با افزایش دمای هوا و آغاز محدودیت مصرف برق صنایع فولادی به جهت صرفه جویی و جلوگیری از قطعی کامل گاز کارخانه ها این روند تغییر خواهد کرد. همچنین به طور سنتی در تابستان تقاضا برای مقاطع طویل فولادی به جهت افزایش ساخت وساز در کشور با رشد مواجه می شود؛ مساله ای که همراه با افت تولید به دلیل کمبود برق می تواند همچون سال گذشته به ناترازی شدید در این بازار و جهش چشمگیر قیمت ها منجر شود. البته برخی کارشناسان بازار باور دارند که درست است افزایش تقاضا برای محصولات فولادی در ماه های پیش رو می تواند به چالشی برای تولید کننده تبدیل شود؛ اما به دلیل وجود رقابت بالا بین عرضه کنندگان احتمال عدم رشد قیمت محسوس نیز وجود دارد.

افت نرخ در بازارهای جهانی

افزایش شواهدی مبنی بر کاهش تقاضا در چین زمینه ساز افت بیشتر قیمت ها در بازار فولاد شرق آسیا به خصوص چین شد؛ به طوری که بهای سنگ آهن در این کشور در سطحی معادل کمترین قیمت طی پنج ماه گذشته تاکنون قرار گرفت. روز گذشته بهای سنگ آهن در بندر تیانجین واقع در شمال چین به 5/ 99دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی منفی 8/ 4درصد و بازده ماهانه منفی 18درصد را به ثبت رساند. انتشار داده های ناامیدکننده شاخص مدیران خرید در چین را می توان از دلایل تداوم افت قیمتی برای این کامودیتی دانست. به گزارش مرکز ملی آمار چین، شاخص مدیران خرید بخش تولید در این کشور در سطح 2/ 49واحد قرار گرفت.

همچنین شاخص PMI Caixianرقم 5/ 49واحد را نشان می دهد. قرائت زیر 50واحد هردوی این شاخص ها حاکی از انقباض فعالیت اقتصادی در این کشور طی ماه گذشته میلادی است. از طرفی شاخص فعالیت های ساختمانی نیز با کاهش 7/ 1درصدی نسبت به ماه مارس به 9/ 63واحد رسید. در حالی این شاخص با کاهش مواجه شده است که به طور سنتی آب و هوای مناسب در ماه های جاری موجب رونق فعالیت ساختمان سازی در این کشور می شود. در نتییجه این افت در شاخص ها بازار محصولات فولادی از جمله میلگرد نیز کاهشی شد. همچنین بررسی آمارهای دیگر نشان می دهد که میزان ساخت وساز در این کشور در سه ماه ابتدایی سال میلادی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 20درصد کاهش را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 4213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =