کد خبر 4224
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴

فرصت سرمایه‌گذاری 5 میلیارد یورویی در نمایشگاه اکسپو

فرصت سرمایه‌گذاری 5 میلیارد یورویی در نمایشگاه اکسپو

نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ در نمایشگاه بین‌المللی تهران از ۱۷ اردیبهشت در حال برگزاری است و تا فردا ادامه دارد. در این نمایشگاه تعداد زیادی از شرکت‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی و تجاری حضور یافته‌اند و آن‌طور که مسئولان دولتی می‌گویند، این اقدام برای معرفی دستاوردها و توانمندی ایران به کشورهای مختلف برگزار شده است.

به گزارش آهن‌نیوز؛ پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ پس از چند سال وقفه باردیگر برای عرضه دستاوردهای صادراتی و افزایش تبادلات میان تجار خارجی و ایرانی آغاز به‌کار کرد، مطابق آنچه که اعلام شده، ۱۲ گروه کالایی از جمله پتروشیمی، دانش‌بنیان، پزشکی و تجهیزات پزشکی، ساختمان، لوازم خانگی، صنعت، مواد غذایی و کشاورزی، چرم، صنایع‌دستی، انرژی و خدمات فنی و مهندسی در این نمایشگاه عرضه خواهد شد. مشاهدات میدانی خبرنگار جام‌جم از وضعیت نمایشگاه ایران اکسپو حکایت از استقبال تجار خارجی دارد. به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به عقد قراردهای مالی به ارزش یک تا دو میلیارد دلار منجر شود که باتوجه به حضور شرکت‌های خرد رقم قابل‌توجهی است.

علیرضا پیمان پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این باره می‌گوید با توجه به این‌که این نمایشگاه پس از پنج سال وقفه به‌دلیل کرونا برگزار می‌شود و با تاکید دولت بر به نمایش گذاشتن نتیجه فعالیت‌ها و ثمربخشی روابط، فعالیت گسترده‌ای در این راستا از چندماه پیش آغاز شد.

پیمان پاک تصریح‌کرد: اکنون ۱۲۵۰تاجر، رئیس اتاق بازرگانی، معاونان وزرا و مقام‌های مختلف مرتبط با حوزه تجارت خارجی بیش از ۶۵ کشور مختلف اروپایی، آمریکایی، کشورهای همسایه، حوزه اوراسیا، آمریکای لاتین، جنوب شرق آسیا و قاره آفریقا در این نمایشگاه حضور مؤثر پیدا کردند. هیات‌های مختلف بیش از ۳۰ نفر از امارات متحده عربی، ۴۰نفر از عربستان، ۵۰نفر از عمان، ۵۰ نفر از پاکستان، ۱۰۰نفر از چین و از همه کشورهای فعال و نقاط هدف ایران برای توسعه روابط اقتصادی با استقبال گسترده در این رویداد حضور یافتند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: برنامه دیگر وزارت صمت، بازدید مقام‌های خارجی از کارخانجات و شرکت‌های صنعتی شناخته شده است و بر همین اساس، روز گذشته وزیر صنعت و تجارت عمان از سه مجموعه بزرگ صنعتی و تجاری بزرگ کشور بازدید کرد.
 

در ادامه گزارش میدانی از نمایشگاه اکسپو، یک سالن برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده است. آن‌طور که مسئولان شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌گویند کشورهای زیادی در حال رایزنی برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران هستند. بررسی میدانی خبرنگار جام‌جم نشان می‌دهد تقریبا همه کشورهای همسایه به همراه تعدادی از نمایندگان بخش خصوصی از کشورهای اروپایی در این نمایشگاه حضور دارند.

مسعود حسین‌پور، مشاور و قائم مقام دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در ستاد برگزاری نمایشگاه‌ها در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت، به موضوع سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و معرفی فرصت‌ها اشاره و تصریح کرد: ۳۷۰پروژه سرمایه‌گذاری در مناطق هفت‌گانه شناسایی و مطالعات آن انجام و طرح توجیهی آماده شده که براساس آن میزان سودآوری نیز مشخص است.

وی با بیان این‌که بازار، زمین، انرژی، فناوری و شاخص‌های عالی سرمایه‌گذاری ارزیابی شده، تصریح کرد: برای ساده‌تر کردن مسیر سرمایه‌گذاری برای این طرح‌ها مجوزهای بی‌نام آماده شده و مسائل اداری طرح‌ها پایان یافته است.

حسین پور تاکید کرد: ارزش میزان سرمایه‌گذاری ۳۷۰طرحی که امروز رونمایی می‌شود ۲۴۰هزار میلیارد تومان است که ۴.۵تا۵ میلیارد یورو محاسبه شده است.

وی با تاکید بر این‌که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حرکت جهشی اقتصاد کشور در سال‌های آینده را رقم خواهند زد، خاطرنشان کرد: دو راهبرد مردمی و جهانی کردن این محدوده‌ها را دنبال می‌کنیم تا حضور قدرتمندانه‌ای در جهان داشته باشیم.

مشاور دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این‌که برای ایجاد منطقه‌های مشترک با ۱۸کشور جهان در حال مذاکره هستیم، تصریح کرد: با برخی کشورها مذاکرات در مرحله اولیه قرار دارد و با برخی دیگر مانند عراق و روسیه اسناد امضا شده و به مرحله مطالعاتی رسیده‌ایم.

وی درخصوص مناطق آزاد مشترک با عراق گفت: تاکنون سه منطقه از سوی این کشور اعلام شده که بازدیدها و بررسی‌ها صورت گرفته و به‌زودی تعیین خواهد شد، از سوی دیگر پیش‌نویس منطقه مشترک با ترکیه نیز آماده شده و تا تیرماه به امضا خواهد رسید.

حسین‌پور با بیان این‌که برای مناطق مشترک و متناظر از ظرفیت بخش خصوصی استفاده خواهد شد، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی شرکت دانش‌بنیان محصولاتی خلاقانه و فناور تولید می‌کنند که توان صادراتی دارند و درحال توسعه هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای امارات قطر، چین، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و عمان آماده سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هستند و به‌زودی قرارداد با نمایندگان این کشورها منعقد خواهد شد.

روزنامه جام جم

انتهای پیام/

کد خبر 4224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =