کد خبر 4236
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین:

جنگ روسیه و اوکراین بهترین موقعیت برای خودنمایی ایران در بازار جهانی/ فرصتی که با عوارض صادرات از دست رفت

جنگ روسیه و اوکراین بهترین موقعیت برای خودنمایی ایران در بازار جهانی/ فرصتی که با عوارض صادرات از دست رفت

ما در ۱۰ سال گذشته پیشرفت‌های خوبی در حوزه معدن و صنایع معدنی داشتیم اما در تهیه طرح جامع آن آمار درستی در دست نیست، هنوز طرح خام و نیمه‌خام در این کشور مشخص نیست. یک سری ماده معدنی داریم که هنوز تکنولوژی استخراج یا دانش بهره‌برداری از آن را نداریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ در مراسم افتتاحیه‌ پنجمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار، "ابراهیم جمیلی" مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین معدن آسیا در سخنرانی خود به عنوان دست‌اندرکار و فعال بخش خصوصی در معدن و صنایع معدنی ضمن تأکید بر مبادرت دولت و بخش خصوصی بر توسعه هرچه بیشتر پروژه‌های فناورانه گفت: بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها ارائه آمار و ارقام تولید، کار صحیحی نیست چراکه آمار بر روی کاغذ خوشحال‌کننده اما در اجرا با مشکلات فراوانی روبه روست. در آمارها نمی‌گویند این مشکلات چقدر در تولید و سود و زیان شرکتها اثر داشته است، 

ایشان ضمن ابراز امیدواری از اینکه تعداد زیادی از فعالان بخش خصوصی و مسئولین دولتی از کمیسیون مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت در این همایش دورهم جمع شده‌اند گفت: امیدواریم در نهایت برآیند این همایش در روز اخر منجر به ارایه محصولات نوآورانه در بخش معدن و صنایع معدنی باشد و همکاران معدنی از تجربیات و دانش صاحبان فن داخلی و خارجی به نحو احسن استفاده کنند.

وی ضمن ابراز گلایه از اینکه در حال جاضر بیش از یک سال از مطرح شدن بحث هوشمندسازی و ورود تکنولوژی دیجیتال به حوزه معدن گذشته و هیچ گوش شنوایی در ایمیدرو وجود ندارد، تصریح کرد: ضروری است که با توجه به پیشرفت روزافزون کشورهای دنیا در این زمینه، جایگاه ایران را بررسی و عقب ماندگی‌اش را در این حوزه تحلیل و نسبت به اجرا و انجام آن اقدام کنند. ما در ۱۰ سال گذشته پیشرفت‌های خوبی در حوزه معدن و صنایع معدنی داشتیم اما در تهیه طرح جامع آن آمار درستی در دست نیست، هنوز طرح خام و نیمه‌خام در این کشور مشخص نیست. یک سری ماده معدنی داریم که هنوز تکنولوژی استخراج یا دانش بهره‌برداری از آن را نداریم.

جمیلی در ادامه با توجه به حضور پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت به‌عنوان نمایندگان دولت به بیان تعدادی از مشکلات این حوزه پرداخت و گفت: طرح عوارض پلکانی صادرات در سال گذشته درست در زمانی که می‌شد بهترین استفاده را از جنگ اوکراین و روسیه برای در دست گرفتن صادرات به دنیا گرفت، ضربه بزرگی به ارزآوری این بخش وارد کرد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در بخش معدن سرب و روی در ترکیه با تخصص ایرانی‌ها به راه افتاد اما در داخل کشور به منابع موجود توجهی نمی‌شود و در آینده نزدیک برای ذخایر و تأمین مواد اولیه به کشورهای همسایه وابسته خواهیم شد.

جنگ روسیه و اوکراین فرصت صادرات را از ایران گرفت

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین از دیگر مشکلات این حوزه را کمبود سرمایه‌گذاری در این صنعت دانست و گفت: از بازار سرمایه به میزان لازم و درست بهره‌برداری نشده است. تصمیم‌گیری‌های نادرست در این حوزه همچنان ادامه دارد. عرضه مواد معدنی در بورس کالا کار صحیحی است اما صدمه ای که بخاطر قیمت‌گذاری و عرضه نادرست وارد شده صدمات جبران‌ناپذیری را وارد کرده است.

جمیلی با بیان اینکه ۶۰۰ هزار تن ذحایر معدنی داریم اما امکانات حمل و نقل استاندارد برای رساندن آن به دست خریدار وجود ندارد، افزود: دست‌اندرکاران واقعی این صنعت در تصمیم‌گیری‌ها دخیل نیستند و از نظرات و تجربیات آنها استفاده نمی‌شود.

وی  همچنین به قطعی گاز و برق در صنایع اشاره کرد و گفت: کمبود انرژی و قطعی گاز و برق در زمستان و تابستان چالش‌های متعددی را برای صنعت فولاد بوجود آورده است. 

جمیلی در پایان کلید اصلی حل این مشکلات را در همکاری و اتحاد منسجم بخش خصوصی و فعالان این حوزه در وهله اول و تنظیم‌گری دولت و کمک به تعامل فعالان این حوزه به دور از ایجاد رقابت ناسالم در مرحله بعد دانست و گفت: در آینده مشکل اصلی ما نبود متخصص و نیروی انسانی ماهر در این زمینه است که باید به طور جدی در حال حاضر به فکر آموزش افراد متخصص و متعهد باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 4236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =