کد خبر 4305
۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

یک فعال بخش معدنی در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

خام‌فروشی همیشه آفت نیست / اقتضائات زمان، نفع و ضررش را مشخص می‌کند

خام‌فروشی همیشه آفت نیست / اقتضائات زمان، نفع و ضررش را مشخص می‌کند

به گفته این فعال صنعتی به اقتضای زمان، اصل صادرات کلوخه، کنسانتره، گندله در هر مقطعی هیچ اشکالی ندارد و می‌تواند اتفاق درست و یا نادرست باشد، نباید نگاه صفر و صدی به این موضوع داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ پدرام پیروی نسب، مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی کردستان (کومیدکو) با تاکید بر نگاه ویژه‌ای که به توسعه فعالیت‌های معدنی کوچک مقیاس یا Small Scale mining دارد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: ما در استان کردستان به دنبال فعال کردن واحدهای معدنی کوچک هستیم تا واحدهای معدنی کوچک و خصوصی در قامت این پروژه‌ها بتوانند فعالیت داشته باشند اما با توجه به این که مجموعه‌های بزرگی مثل کومیدکو، ایمیدرو و کمیته امداد، وارد فعالیت‌های اجرایی استخراج در محدوده کوچک نمی‌شوند در همین راستا ۵ محدوده کوچک در قالب معادن کوچک مقیاس به صورت مزایده واگذار شد که تجربه بسیار موفقی بود.

پیروی با اشاره به طرح آزادسازی پنج هزار معدن در سطح کشور که در حال حاضر خبری از این مزایده‌ها نیست، بیان کرد: این اتفاق اگر به درستی اجرا می‌شد، اقدام صحیحی بود. به هر حال با این اقدام محدوده‌های معدنی دارای پروانه که به هر دلیلی از جمله عدم حضور در کشور، مشکلات مالی و ... راکد بوده و به حال خود رها شده‌اند، شروع به فعالیت مجدد می‌کنند.

وی در ادامه افزود: بنابراین با توجه به اصل موضوع که یک پتانسیل معدنی در کشور به دلایل مختلف راکد مانده، اقدام برای این آزادسازی آنها اتفاق درستی است اما روند این آزادسازی به چه گونه‌ای است و چرا در چند مرحله انجام شد و از آخرین آزادسازی به صورت نیمه تمام رها شده است، کسی اطلاع دقیق ندارد و باید وزارت صمت که متولی این موضوع است به این سؤال پاسخ دهد.

پیروی از جمله گمانه‌ها برای مسکوت ماندن اجرای این طرح را به برخی مشکلات حقوقی وزارتخانه برای تداوم آزادسازی‌ها عنوان کرد و گفت: برخی موانع و مشکلات حقوقی وجود دارد که بخشی از آن مربوط به سازمان بازرسی بوده و اگر مشکلاتی هم وجود دارد بخش دولتی است که باید حل و فصل کند. 

این فعال بخش معدن در رابطه با صادرات مواد خام به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: اصل خام فروشی شاید در اذهان بدنام شده اما در واقع، اقدام بدی نیست بلکه نفع یا ضرر آن تابع زمان است. ممکن است یک زمانی ظرفیت برای یک واحد، صرفه اقتصادی نداشته باشد و اینجاست که آن ماده معدنی در صورت ذخیره برای انتظار راه‌اندازی یک واحد فولادی به اصطلاح هوازده و اکسیده شده و از بین برود.

به گفته این فعال صنعتی به اقتضای زمان، اصل صادرات کلوخه، کنسانتره، گندله در هر مقطعی هیچ اشکالی ندارد و می‌تواند اتفاق درست و یا نادرست باشد، نباید نگاه صفر و صدی به این موضوع داشت. الزاماً صادرات خام تصمیم اشتباهی نیست.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای پیام/

کد خبر 4305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =