کد خبر 4310
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

آهن‌نیوز بررسی کرد:

جایگاه فولاد در اقتصاد مصر/ نشانه‌های آشتی میان تهران و قاهره

جایگاه فولاد در اقتصاد مصر/ نشانه‌های آشتی میان تهران و قاهره

با توجه به نقش حیاتی جاده ابریشم در اقتصاد ایران و منتهی شدن این جاده به بنادر کناره دریای مدیترانه و مصر، یک سری روابط تجاری گسترده میان هر دو منطقه به وجود آمد که تا عهد سلجوقی نیز رونق داشت. اکنون نیز موانع سیاسی موجود بر سر راه روابط ایران و مصر تا حد زیادی حذف شده‌اند و فعالان اقتصادی می‌توانند با تدبیر و منطق، در حوزه اقتصاد ورود یابند و همکاری‌ها را گسترش دهند.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ رابطه ایران و مصر در چهار دهه اخیر تقریباً یخ زده بود که با احیای روابط تهران-ریاض هم‌اکنون در حال بهبود است. بطوریکه فداحسین مالکی با اشاره به چگونگی ارزیابی رابطه با مصر به تسنیم گفت: احیای روابط ایران و مصر بسیار مهم است. زیرا مصر یکی از کشورهای قدیمی و باتمدن منطقه و جهان بوده و ازاین‌رو جایگاه آن نسبت به سایر کشورها بسیار جایگاه بالا و مهمی است. در همین راستا نیز مذاکرات ایران و مصر در عراق در حال انجام بوده و در آینده‌ای نزدیک روابط این دو کشور احیا و افتتاح سفارتخانه‌ها را پیش خواهد داشت. بعد از این اقدام نیز دیداری بین رئیس جمهور ایران و همتای مصری صورت می‌گیرد. احیای روابط تهران و قاهره تأثیر بالایی بر روابط اقتصادی دو کشور بزرگ خاورمیانه خواهد داشت. یکی از بخش های تأثیرپذیر از این رابطه، بخش فولاد بوده که در هر دو کشور جایگاه مهمی در تولید ناخالص داخلی دارد.
بخش فولاد مصر
براساس اعلام شرکت رتبه‌بندی «فیچ» مصر دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) در سال 2023 است. بر اساس این گزارش، مصر یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد در آفریقا و جهان عرب و دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پس از ایران در طول شیوع همه‌گیری کووید-19 است. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد (Worldsteel)، تولید فولاد در مصر در سال 2020، 13.4 درصد و در سال 2021 25.1 درصد افزایش یافته است.

براساس داده‌های رسمی، تولید فولاد مصر در سال 2022 به 9.8 میلیون تن رسیده است. فیچ پیش‌بینی می‌کند که تولید فولاد مصر طی 10 سال آینده به طور متوسط ​​سالانه 1.5 درصد رشد خواهد داشت، زیرا حمایت دولت کمک می‌کند تا واردات فولاد را به صفر کاهش دهد. انتظار می‌رود بخش معدن مصر همراه با سایر تولیدکنندگان منطقه مانند عربستان سعودی و مراکش سرمایه‌گذاری کند.

یکی از مشکلات فولادسازان مصر، قیمت بالای گاز است. از همین روی، این شرکت‌ها از دولت خواسته‌اند تا قیمت گاز طبیعی کارخانه‌های فولاد را کاهش دهد. از آنجایی که دولت گاز طبیعی را با قیمت‌های بالا به شرکت‌های فولادی می‌فروشد، هزینه تولید بالا بوده و بنابراین این شرکت‌های داخلی در رقابت با واردات شرکت‌های خارجی که هزینه انرژی کمتری دارند، مشکل دارند.

احتمالا صنعت فلزات و معادن خاورمیانه و شمال آفریقا در دهه آینده با سرعت بیشتری رشد کند که این امر به دلیل حمایت قوی دولت‌های منطقه است. در این میان، مصر هدف بلندپروازانه‌ای برای افزایش صادرات معدن به 10 میلیارد دلار تا سال 2040 دارد. همچنین انتظار می‌رود افزایش مداوم قیمت طلا طی پنج سال آینده منجر به استخراج معادن و اکتشاف در مصر شود.

العز دخیله، بزرگترین تولیدکننده فولاد مصر، 18 درصد از کل سهام شرکت فولاد مصر را در معامله‌ای به ارزش 2.5 میلیارد پوند مصر (160 میلیون دلار) خریداری کرد. العز دخیله، یکی از شرکت‌های تابعه استیل عز؛ بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد مصر است که ظرفیت تولید کل سالانه آن ۳٫۲ میلیون تن محصولات نهایی فولادی است. استیل عز که قبلا ۴ میلیارد پوند زیان خالص داشت؛ در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۱ با درآمد خالص ۳٫۷۶ میلیارد پوند مصری به سطح سود خود بازگشت. بر اساس گزارشی انجمن جهانی فولاد؛ سال گذشته مصر در میان تولیدکنندگان برتر فولاد جهان رتبه بیستم را بخود اختصاص داد و تنها کشور عربی در این فهرست بود.

توان بالای صنعت فولاد باعث باعث جذب کشورهای بزرگ برای سرمایه گذاری در این بخش کرده است. برای نمونه، شرکت چینی Xinxing Ductile Iron Pipes قصد دارد 2 میلیارد دلار در کارخانه‌های آهن و فولاد در منطقه اقتصادی کانال سوئز سرمایه گذاری کند. این کارخانه‌ها در منطقه صنعتی در بندر عین «سخنه» دریای سرخ که توسط شرکت تیانجین TEDA چین (000652.SZ) توسعه یافته، برنامه ریزی شده‌اند. براین اساس، لوله‌های آهنی و محصولات فولادی را از جمله برای صادرات تولید خواهند کرد.

 باید توجه داشت که مصر به دلیل کمبود ارز خارجی و فشار شدید اقتصادی تلاش می‌‍کند تا سرمایه گذاری خارجی را تحت فشار قرار دهد. در اوایل سال جاری، شرکت هنگ کنگی و Cosco Shipping Ports چین سرمایه گذاری در پایانه‌های بنادر عین سخنه و اسکندریه را اعلام کردند و کابینه مصر نیز گفت که China Energy به دنبال سرمایه گذاری در یک پروژه بزرگ هیدروژن سبز در مصر است. همچنین، چین منبع اصلی تامین سنگ آهن و محصولات پیش‌ساز فولاد مصر است.

همکاری با ایران

با توجه به نقش حیاتی جاده ابریشم در اقتصاد ایران و منتهی شدن این جاده به بنادر کناره دریای مدیترانه و مصر، یک سری روابط تجاری گسترده میان هر دو منطقه به وجود آمد که تا عهد سلجوقی نیز رونق داشت. اکنون نیز خوش‌بختانه موانع سیاسی موجود بر سر راه روابط ایران و مصر تا حد زیادی حذف شده‌اند و فعالان اقتصادی می‌توانند با تدبیر و منطق، در حوزه اقتصاد ورود یابند و همکاری‌ها را گسترش دهند. امروز ۷۰۰ قلم کالا وجود دارد که این دو کشور توان تجارت در آن‌ها با یک‌دیگر را دارند. البته این تجارت باید در شرایط رقابت آزاد دنبال شود.

ناهمگونی مزیت‌ها و نیازها به صورت بالقوه، توانایی نزدیک کردن منافع اقتصادی ایران و مصر به همدیگر را دارد. همچنین می‌توانند در منطقه شام به دلیل نزدیکی دو کشور همکاری اقتصادی و تجاری داشته باشند. در این میان، با توجه به داده‌های فوق، دو کشور ایران و مصر از ظرفیت بالای همکاری در بخش فولاد و معادن برخودار هستند. یکی از این موارد همکاری در بخش ساخت و ساز سوریه است که شرکت‌های فولادی دو کشور می‌توانند با همکاری دوجانبه نیاز سوری‌ها را تامین کنند. همچنین می‌توان با ایجاد کریدور ایران- عراق-اردن-مصر در بخش معدن همکاری و نیازهای هر دو کشور به ویژه در سنگ آهن را برطرف کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 4310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =