کد خبر 4576
۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

وظایف اصلی اتحادیه آهن و فولاد چیست؟

وظایف اصلی اتحادیه آهن و فولاد چیست؟

اتحادیه صنف آهن فروشان، با اهداف اصلی صدور و تمدید جواز کار، ساماندهی صنف‌ها، آموزش و نظارت بر فعالیت آن‌ها، نحوه توزیع آهن آلات، حفظ و حمایت از حقوق صنفی و پیشرفت اقتصادی تشکیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، تا سال ۱۳۴۵، پروانه کسب فعالین بازار آهن از طرف شهرداری‌ها صادر می‌شد اما از این سال اتحادیه آهن فروشان تهران، با هدف پیگیری مشکلات صنفی آهن فروشان و تجار فعال در این حوزه، تشکیل شد.

با شکل‌گیری اتاق اصناف در سال ۱۳۵۱، اتحادیه‌ها تحت پوشش اتاق اصناف قرار گرفتند و پس از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ این اتاق منحل و کمیته امور صنفی با هدف نظارت بر فعالیت اصناف ایجاد شد.

سپس در سال ۱۳۵۹ و با تشکیل شورای مرکزی اصناف، کارهای کمیته امور صنفی بر عهده این شورا قرار گرفت. از زمان تشکیل شورای مرکزی اصناف، کار واحدهای صنفی بازار آهن و صدور پروانه‌های صنفی توسط اتحادیه فروش آهن به صورت مشترک با شورای اصناف، برعهده این اتحادیه قرار گرفت.

هر اتحادیه، در هر شهر به صورت مستقل و جداگانه فعالیت دارد. در شهر تهران هر اتحادیه نیاز به حداقل ۳۰۰ واحد صنفی برای تشکیل شدن دارد.

منابع مالی اتحادیه آهن فروشان از طریق دریافت حق عضویت افراد صنفی در اتحادیه، وجوه دریافت شده در قبال خدمات از جمله خدمات فنی و آموزشی به اعضای صنف، کارمزد وصول مالیات، عوارض و هزینه خدمات شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های وابسته به دولت و کمک‌های دریافتی از افراد حقیقی و حقوقی تامین می‌شود.

هدف تشکیل اتحادیه آهن و فولاد

اتحادیه صنف آهن فروشان، با اهداف اصلی صدور و تمدید جواز کار، ساماندهی صنف‌ها، آموزش و نظارت بر فعالیت آن‌ها، نحوه توزیع آهن آلات، حفظ و حمایت از حقوق صنفی و پیشرفت اقتصادی تشکیل می‌شود.

محمد صادق چیت‌ساز یک از فعالین بازار آهن و از اعضای اسبق هیئت مدیره اتحادیه تهران در گفتگو با آهن‌نیوز با بیان اینکه هدف اصلی از تشکیل اتحادیه و انتخابات دوره‌ای آن، حضور نیروهای جدید و مطلع در بازار آهن و فولاد در هیئت مدیره اتحادیه است افزود: همچنین از شرح وظایف این اتحادیه مدیریت و نظارت بر روند بازار، حضور رئیس اتحادیه برای تعیین قیمت آهن در کنار بورس کالا و وزارت صمت، صدور پروانه کسب و بررسی میدانی فرد درخواست‌دهنده برای فعالیت در این صنف به عنوان فروشنده، حل مشکلات صنف بین خود بازاریان یا خریداران در هیئت حل اختلاف اتحادیه است.

به گفته وی، همچنین یک هیئت حل اختلاف مالیاتی به عنوان نماینده بند ۳ در تمامی جلسات حل اختلاف مالیاتی حضور داشته و از حقوق صنف دفاع می‌کند.

لازم به ذکر است انتخابات دوره‌ای اعضای هیئت مدیره اتحادیه آهن و فولاد هر چهار سال یک بار انجام شده و هر فرد دو دوره متوالی امکان حضور در بین اعضای هیئت مدیره را داشته و بعد از یک دوره منع حضور، مجدد امکان شرکت دارد.

وظائف اتحادیه آهن و فولاد

۱- انجام دستورات و ابلاغات صورت گرفته از سوی اتاق اصناف تهران طبق قوانین و مقررات

۲- پرداخت پانزده درصد از درآمدهای ناخالص به اتاق اصناف به عنوان حق عضویت برای تامین هزینه‌های عمومی

۳- تنظیم بودجه سال بعد اتحادیه. این برنامه بودجه باید حداکثر تا اول بهمن هر سال برای رسیدگی و تصویب به اتاق اصناف تحویل داده شود.

۴- تنظیم ترازنامه سالانه تا پایان خرداد ماه سال بعد و تحویل آن به اتاق اصناف

۵- ایجاد تسهیلات مورد نیاز آموزش عمومی، حرفه‌ای و هنری هر فرد صنفی، مستقلا یا با کمک سازمان‌های دولتی و خصوصی. همچنین همکاری‌های لازم با وزارت کار و امور اجتماعی برای تامین سرمایه طبق مقررات

۶- ایجاد ضوابط لازمه در خصوص صدور پروانه صنفی و انواع پروانه‌های فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران و تغییرات لازم در هریک و تحویل به اتاق اصناف به منظور رسیدگی و تصویب

۷- تدوین آئین نامه‌های مالی، استخدامی، اداری، آموزشی، تشکیلاتی و سایر مقررات اختصاصی

۸- نظارت بر اجرای صحیح تصمیماتی که اتاق اصناف در خصوص ساعات کار و تعطیلات فروشندگان آهن و فولاد و فلزات می‌گیرد

۹- تشکیل یک کمیسیون حل اختلاف برای رسیدگی به اختلافات افراد صنفی

۱۰- اظهار نظر درباره محدوده صنفی فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران برای متقاضیان پروانه‌های جدید

۱۱- تشکیل کمیسیون فنی برای رسیدگی به شکایات مشتریان و نظارت بر حسن انجام کار و رعایت مقررات و اصول کسب توسط فروشندگان آهن و فولاد و فلزات

۱۲- معرفی یک نفر از میان اعضا به عنوان نماینده اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران در اتاق اصناف تهران

اعضای هیئت مدیره اتحادیه آهن و فولاد

همانطور که اشاره شد برای انتخاب اعضای هیأت رئیسه اتحادیه آهن‌فروشان هر ۴ سال یک بار انتخابات با شرکت افراد دارای پروانه کسب این صنف انجام می‌گیرد.

این هیئت متشکل از ۷ عضو اصلی و ۱ نفر بازرس است که یک نفر در سمت رئیس، دو نفر نائب رئیس، یک خزانه‌دار، یک بازرس، یک دبیر و دو عضو هیئت مدیره را شامل می‌شود. 

در دوره اخیر، ریاست اتحادیه صنف آهن و فولاد و فلزات شهرستان تهران را "حمیدرضا رستگار" برعهده داشت و محمد نادری و سید کاظم حسینی، نایب رئیس اول و دوم هیأت رئیسه بودند. آقایان محمدصادق چیت‌ساز در سمت دبیر، حسن تقی تاش کهقی در سمت خزانه‌دار، ابوالفضل عباس‌زاده خضرائی بازرس و سید محمدرضا مکی و هادی بحری دیگر اعضای هیأت مدیره اتحادیه‌اند.

تمامی اعضای هیئت مدیره، با هدف نظارت بر انجام صحیح معاملات و تجارت گردهم‌آمدند تا امنیت را برای هم‌صنفان و مشتریان ایجاد کنند.
اعضای این اتحادیه در حمایت از صنف آهن فروشان در روبرو شدن با دارایی‌ها، قوانین و مصوبات جدید آموزش‌ها و همکاری دارند. در معاملات و روش‌های جدیدی که دولت سامان می‌دهد، نهادهای دیگری چون بیمه درگیری‌های مالی با اصناف خواهند داشت.

دغدغه‌ها و مسائل بسیاری در بازار فولاد وجود دارد. یکی از این دغدغه‌ها، حضور افراد فرصت طلب در بازار است که با دادوستدهای غیرمعقول چون کم‌فروشی، گران‌فروشی و تقلب در کالا، صنف را آلوده کرده‌ است. یکی از وظایف اصلی اعضای این اتحادیه، قطع دست این افراد از بازار فولاد و معرفی آن‌ها به نهادهای قضایی است.

در دوره اخیر نیز یکی از اقدامات مهم، تغییر ضریب مالیاتی آهن با در نظر داشتن سود کمی که بازار آهن آلات دارد، بود.

با مشخص شدن اعضای هیئت مدیره جدید هم که انتخابات آن امروز در حال انجام است، دوره جدید را شروع خواهند کرد که امید می‌رود با انتخابات درست و به جا، مشکلی از مشکلات حوزه آهن‌فروشان کاسته و به تعاملات بیشتر زنجیره فولاد بیانجامد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =