کد خبر 4847
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

آهن‌نیوز از بازار جهانی فولاد گزارش می‌دهد:

بازار فولاد جهانی هنوز در انتظار کف قیمت‌ها

بازار فولاد جهانی هنوز در انتظار کف قیمت‌ها

فعالان بازار معتقدند که بازار فولاد چین با توجه به عدم وجود محرک‌های قوی دولتی و حجم محدود کاهش تولید در کارخانه‌ها احتمالاً هنوز به کف خود نرسیده است و افزایش اخیر قیمت‌های آتی فولاد کوتاه‌مدت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، برخی از فعالان بازار معتقدند که بازار فولاد چین با توجه به عدم وجود محرک‌های قوی دولتی و حجم محدود کاهش تولید در کارخانه‌ها احتمالاً هنوز به کف خود نرسیده است و افزایش اخیر قیمت‌های آتی فولاد کوتاه‌مدت خواهد بود. به گفته برخی تحلیل‌گران بازار اکنون مشابه اواخر سال ۲۰۱۳ تا اوایل سال ۲۰۱۴ است که در میانه روند نزولی قیمت از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ بود. در ان زمان نیز صنعت فولاد چین به دلیل مازاد ظرفیت روند نزولی داشت.

بازار فولاد جهانی هنوز در انتظار کف قیمت‌ها

کارخانه‌های فولاد چین در حال حاضر سوددهی بالایی ندارند اما تولید زیان ده هم نیست. این موضوع به همراه دسترسی کافی به مواد خام، میزان کاهش تولید در کارخانه‌ها را محدود کرده است. عدم کاهش قابل توجه تولید مانع از یک رالی قوی صعودی در قیمت فولاد شده است. افزایش اخیر قیمت فولاد نیز به اخبار مربوط به کاهش تولید در تانگشان (به دلیل مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا) که یکی از قطب‌های برتر فولادسازی چین است نسبت داده شده است.

در این میان برخی اخبار مثبت نیز منتشر شد. روزنامه چینی اکونومیک تایمز متعلق به دولت چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که برخی شهرهای مهم چین ممکن است به تدریج محدودیت‌های خرید خانه و سایر سیاست‌های خود را بر اساس پویایی معاملات ملک تعدیل کنند، که باعث شد تا انتظاراتی مبنی بر تسهیل در سیاست مسکن چین شکل بگیرد.

حاشیه سود تولید فولاد در چین

در نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیانگر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است. ارقام بر حسب دلار بر تن هستند.

بازار فولاد جهانی هنوز در انتظار کف قیمت‌ها

بازار فولاد جهانی هنوز در انتظار کف قیمت‌ها

در اروپا هم خریداران معتقدند همچنان فضا برای کاهش قیمت ورق گرم وجود دارد هرچند کف قیمت‌ها را خیلی پایین‌تر از قیمت‌های فعلی نمی‌دانند. قیمت‌های زیر ۷۰۰ دلار در اروپا منجر به زیان قابل توجه برای تولیدکنندگان خواهد شد و احتمالا کاهش تولید را در پی خواهد داشت. همچنین قیمت مواد اولیه در اروپا تثبیت شده و فروشندگان آسیایی هم در حال تلاش برای افزایش قیمت‌های خود در بازار اروپا هستند که نشانه‌هایی مثبت برای بازار اروپا است.

در نمودار زیر روند تاریخی شکاف بین قیمت اسلب و ورق گرم CIS از ابتدای ۲۰۲۲ ارائه شده است. خط چین نشان‌گر فاصله قیمتی بین این دو محصول بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است که در جدول زیر گزارش شده است. متوسط فاصله بین ورق گرم و اسلب در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۰ دلار بر تن بوده است.

بازار فولاد جهانی هنوز در انتظار کف قیمت‌ها

بازار فولاد جهانی هنوز در انتظار کف قیمت‌ها

در ترکیه نیز به دلیل تضعیف لیر در مقابل دلار، قیمت محصولات طویل فولادی افزایشی بود. خریداران به دنبال این هستند تا پیش از افزایش بیشتر قیمت ها نیاز های خود را تامین کنند.

قراضه و شمش CIS

در نمودارزیر روند تاریخی فاصله بین شمش بیلت CIS و قراضه وارداتی ترکیه از امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ ارائه شده است. حداقل فاصله منطقی برای این که تولیدکنندگان در نقطه سر به سر تولید قرار بگیرند حدود ۱۰۰ دلار بر تن است.
خط چین نشانگر فاصله بین شمش و قراضه بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است که در جدول زیر ارائه شده است. ضریب مصرف قراضه برای تولید شمش ۱٫۱ است. برای محاسبه شکاف قیمتی از این ضریب استفاده شده است.

بازار فولاد جهانی هنوز در انتظار کف قیمت‌ها

بازار فولاد جهانی هنوز در انتظار کف قیمت‌ها

از بازارهای صادراتی ایران هم خبر می‌رسد که برخی از تولیدکنندگان شمش فولاد ایران در حال آزمایش بازار با پیشنهاداتی در حدود ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار در هر تن فو  هستند، اگرچه تولیدکنندگان چندان تهاجمی نبودند. روند صعودی بازارهای آسیا در روزهای اخیر بر این جو مثبت تامین‌کنندگان ایرانی افزوده است.

منبع: کارگزاری پویان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =