کد خبر 5114
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱

رشد ۴ درصدی اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱

رشد ۴ درصدی اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱

تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۴۰۱ ، به میزان ۴ درصد افزایش یافت و نرخ تشکیل سرمایه ثابت به مثبت ۶.۷ درصد رسید.

به گزارش آهن نیوز؛ بانک مرکزی گزارش تولید ناخالص داخلی در زمستان ۱۴۰۱ را منتشر کرد بر اساس این گزارش در فصل پاییز رشد اقتصادی کل کشور به ۵.۳ درصد رسید و رشد اقتصادی بدون احتساب نفت ۴.۷ درصد بوده است.

در این فصل رشد بخش کشاورزی ۱.۵ درصد، نفت ۱۲ درصد، معدن ۰.۸ درصد، صنعت ۱۳.۵ درصد، ساختمان ۲.۸ درصد و خدمات ۲.۹ درصد بوده است.

در مجموع رشد اقتصادی کل سال ۱۴۰۱ به رقم ۴ درصد رسید و بدون احتساب نفت، رشد تولید ناخالص داخلی معادل ۳.۵ درصد محاسبه شده است.

در کل سال ۱۴۰۱ رشد بخش کشاورزی ۱.۱ درصد، نفت ۱۰ درصد، معدن ۲.۸ درصد، صنعت ۹.۵ درصد، ساختمان ۱.۲ درصد و خدمات ۲.۷ درصد بوده است.

در بخش رشد تولید ناخالص داخلی بر حسب ارقام هزینه‌ نهایی در سال ۱۴۰۱ مصرف خصوصی ۱۲.۱ درصد افزایش یافته است، اما مصرف دولتی رشد منفی ۱۰.۶ درصدی را به ثبت رسانده است.

در بخش تشکیل سرمایه که بیانگر روند سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران است، ارقام خوبی به ثبت رسیده است به طوری که نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال ۱۴۰۱ معادل مثبت ۶.۷ درصد بوده است.

در زیرمجموعه تشکیل سرمایه ثابت، بخش‌های ماشین‌آلات و ساختمان قرار می‌گیرد که رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات ۱۵.۴ درصد و بخش ساختمان ۱.۲ درصد بوده است، بنابراین پس از چندین سال رشد منفی و نزدیک به صفرِ تشکیل سرمایه ثابت، در سال ۱۴۰۱ نرخ سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران رشد قابل توجهی داشته است.

افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد ایران نشان می‌دهد که چرخ‌های اقتصاد کشور به حرکت درآمده و دورنمای مثبتی برای اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ و سال‌های آتی می‌توان متصور بود تا جایی که یکی از متغیرهای پیش‌نگر برای رشد اقتصادی کشور روند سرمایه‌گذاری است که خوشبختانه سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع به ویژه در حوزه ماشین‌آلات صنعتی افزایش قابل توجهی در سال ۱۴۰۱ داشته است و به طور طبیعی با تکمیل فرآیند استقرار ماشین‌آلات صنعتی و بکارگیری آنها در فرآیند تولید در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و استمرار این روند، رشد اقتصادی در حوزه صنایع و معادن افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

همچنین ثبت رشد اقتصادی ۹.۵ درصد در حوزه صنعت این گروه را به پیشران توسعه اقتصادی کشور تبدیل کرده است؛ در صورتی که سیاست‌های حمایت از تولید در سال جاری و سال‌های‌ آینده، استمرار یابد ‌سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر 5114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =