کد خبر 5642
۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰

چشم انداز تجارت ۵ میلیارد دلاری میان ایران و آفریقا

چشم انداز تجارت ۵ میلیارد دلاری میان ایران و آفریقا

در مصالح ساختمانی، شیرآلات، فولاد، آهن، مشتقات نفتی، مواد غذایی، صنایع الکترونیکی و محصولاتی با کیفیت خوب می توان تولید کرد و بازار خوبی نیز در آنجا برای این محصولات وجود دارد. هم اکنون بیشترین صادرات مان به آفریقا، مشتقات نفتی و پتروشیمی است.

به گزارش آهن‌نیوز؛ سید روح الله لطیفی (معاون باشگاه تجارت ایران و آفریقا)

توجه به آفریقا از سیاست های دیپلماسی وزارت خارجه بوده است و کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به این قاره گفت: رئیس جمهور در پاسخ به دعوت رسمی کشورهای آفریقایی به آن قاره سفر خواهد کرد.

آفریقا قاره فرصت هاست و در سال های اخیر، اقتصاد آفریقایی در مدار رشد قرار گرفته و مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیاست. باتوجه به نگاه راهبردی مشترک میان ایران و آفریقا و وجود اشتراکات فرهنگی، این امیدواری وجود دارد بتوان با این گونه سفرها، شاهد گسترش همکاری ها بود. موقعیت راهبردی آفریقا، مواد معدنی فراوان، زمین های کشاورزی حاصلخیز، جمعیت زیاد مسلمانان و جذابیت های اقتصادی از مزیت های این قاره برای فعالیت ایران به شمار می رود.سرمایه گذاری و مشارکت عمیق تر در آفریقا نه تنها محبوبیت و اعتبار جمهوری اسلامی را افزایش می دهد، بلکه با دور زدن تحریم های اقتصادی منافع اقتصادی ایران را به عنوان بازاری برای صادرات حفظ می کند. آفریقا به دلیل منابع غنی و موقعیت راهبردی آن که میان آسیا، اروپا و آمریکاست، برای خیلی از قدرت های دنیا قاره مهمی به شمار می رود. در حال حاضر آمریکا مشوق های خوبی برای صاحبان صنایع خود در آفریقا گذاشته که در آنجا سرمایه گذاری کنند یا چین حضور گسترده ای در آنجا دارد و هند به صورت سنتی در آنجا فعالیت می کند.صادرات ترکیه به آفریقا در سه سال از سه میلیارد به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. امارات میانگین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار در سال به آفریقا صادرات انجام می دهد اما کشورمان با این که از دهه ۷۰ سیاست اعلام شده اش حضور در آفریقا بوده و اقداماتی نظیر حمایت های غذایی، دارویی و درمانی انجام داده یا اشتراکاتی با آفریقایی ها داشته، هیچ گاه در زمینه تجارت در این قاره موفق نبوده است؛ با اینکه مردمان این قاره نگاه خیلی مثبتی به ایران دارند.

در مصالح ساختمانی، شیرآلات، فولاد، آهن، مشتقات نفتی، مواد غذایی، صنایع الکترونیکی و محصولاتی با کیفیت خوب می توان تولید کرد و بازار خوبی نیز در آنجا برای این محصولات وجود دارد. هم اکنون بیشترین صادرات مان به آفریقا، مشتقات نفتی و پتروشیمی است. تا سال ۱۳۹۹ سطح تجارت غیرنفتی خود را به ۶۰۰ میلیون دلار رساندیم؛ در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با اراده ای که دستگاه دیپلماسی در تعامل با همه کشورهای دنیا دارد، این میزان تقریبا دو برابر شد، یعنی تجارت ما به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید که از این میزان ۶۰ میلیون دلار واردات از ۵۰ کشور آفریقایی و مابقی صادرات به کشورهای آفریقایی بود.

در زمینه حمل و نقل هوایی یکی از شرکت های داخلی اعلام آمادگی کرد و اکنون برای برخی مسیرها برای جابه جایی بار و مسافر از ایران به کشورهای آفریقایی در حال گرفتن مجوز است تا هزینه تردد تجار و کالا کاهش یابد. کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز برای برخی مسیرها در حال جابه جایی کالاست، ولی نسبت به تجارت ما با آفریقا همچنان کافی نیست.

حجم تجارت خارجی قاره آفریقا در سال گذشته ۱۱۰۰ میلیارد دلار و سهم ما فقط یک میلیارد دلار بوده که این نزدیک به یک هزارم کل تجارت این قاره به شمار می رود. طبق مساحت و منابع غنی ایران، حجم تجارت کشورمان با آفریقا باید بیش از ۸۰ میلیارد دلار باشد. اگر موانع تجارت برطرف شود، با برنامه دوساله می توان پنج میلیارد دلار به این قاره تجارت داشت و در بلندمدت نیز آن را به ۱۰ میلیارد دلار رساند.تانزانیا در صنعت برق در سیستان و بلوچستان و کنیا نیز در بنادر و صنعت چای کشورمان سرمایه گذاری کرده است که این مراودات، باعث پویایی اقتصادمان می شود. همچنین بخشی از نیازهای کشور را می توان از این منطقه تامین کرد.

دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 5642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =