کد خبر 6029
۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

برق قطع نشد و ایران به جایگاه هفتم تولید فولاد دنیا رسید

برق قطع نشد و ایران به جایگاه هفتم تولید فولاد دنیا رسید

برخلاف سال ۱۴۰۰ که قطعی برق در بخش خانگی و صنعت بیداد می‌کرد، در ۲ سال گذشته تامین برق علاوه بر جلوگیری از خاموشی در بخش خانگی، جهش تولید در بخش صنعت کشور را تضمین کرده است.

به گزارش آهن نیوز؛ مسئله تامین انرژی پایدار موضوعی است که می‌تواند هر کشوری را با مشکلات بسیار پیچیده مواجه کند.

برای مثال، پس از درگیری‌های روسیه و اوکراین که منتهی به کاهش ۱۰ درصدی تامین انرژی قاره سبز شد، کشورهای توسعه یافته اروپایی که از ابزار قیمتی برای کنترل انرژی بهره‌مند بودند دچار گرفتاری بزرگی شدند.

در این رابطه هفته‌نامه بریتانیایی اکونومیست نوشت: «کمبود انرژی در اروپا بیشتر از کویید-۱۹ از اروپایی‌ها کشته گرفته و پیش‌بینی می‌شود، بیشتر از ۶۸ هزار نفر به دلیل ناتوانی در تامین انرژی از سرما تلف شدند.»

در ایران و همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، زمانی‌که اوج بار مصرف برق از ۶۵ هزار مگاوات فراتر نمی‌رفت، ناترازی انرژی به ۱۵ هزار مگاوات رسیده بود.

به عبارت دیگر، ۲۳ درصد از نیاز به انرژی برق کشور تامین نمی‌شد و همین مسئله زمینه قطعی گسترده برق در بخش خانگی، صنایع و سایر مصارف برق را به وجود آورد.

در این راستا، انجمن فولاد در سال ۱۴۰۰ طی نامه‌ای تایید کرد، قطعی برق در این سال زمینه بروز خسارت ۶ میلیارد دلاری به صنعت فولاد کشور را فراهم کرده است.

تغییر شرایط و رکوردزنی رشد تولید فولاد ایران در سایه تامین برق مناسب

با وجود شرایط نامناسب تامین برق در بخش خانگی و صنایع در سال ۱۴۰۰، سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ در شرایطی به پیش رفت که اثر از قطعی برق خانگی نبود و همچنین آمار رشد تولید قابل توجه از صنعت کشور نیز به ثبت رسید.

بر اساس آمار انجمن فولاد جهانی فولاد در تیرماه و مردادماه سال ۱۴۰۱، ایران رکوردار رشد تولید فولاد در دنیا بود.

به نحویکه طی ماه جولای ۲۰۲۲، رشد تولید ۳۴.۱ درصدی تولید فولاد ایران به ثبت رسیده و این آمار در آگوست همان سال به بیشتر از ۶۴.۷ درصد افزایش پیدا کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر 6029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =