کد خبر 6071
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷

بی محلی دستگاه نظارتی به رانت های اطلاعاتی در بورس

بی محلی دستگاه نظارتی به رانت های اطلاعاتی در بورس

بورس در حالی به اصلاح عمیق خود ادامه داده که بسیاری از سهامداران و تحلیلگران معتقدند که متولیان و دستگاه نظارتی نسبت به رانت اطلاعاتی بورس بی توجه هستند و تا رسیدگی نشود پول جدید وارد بازار نمی شود.

به گزارش آهن نیوز؛ بسیاری از کارشناسان و سهامداران خرد بازار سرمایه هنوز معتقدند که ریزش شدید بورس در ماه های اخیر تحت تاثیر رانت اطلاعاتی بوده و عدم رسیدگی به این موضوع منجر به بروز بی اعتمادی و خروج پول از بورس شده است.

به گفته حمید میرمعینی سهامداران خرد نتوانسته اند مطالبات خود را از دولت و سازمان بورس درباره رانت های اطلاعاتی دریافت کنند و این مسئله باید تعیین تکلیف گردد تا دوباره نقدینگی وارد بازار شود.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار با اشاره به اینکه واکنش قوه قضائیه در نتیجه دادخواهی عده ای از سهامداران به رانت های اطلاعاتی بوده است، گفت: هرچند سهامداران خرد نتوانسته اند مطالبات خود را از دولت و سازمان بورس دریافت کنند و این مسئله باید تعیین تکلیف شود.

حمید میرمعینی با بیان اینکه در شرایط کنونی هیچ برنامه ای جامعی در بورس وجود ندارد، افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار تاکنون چشم انداز بازار را تعیین نکرده که تا چند سال آینده چقدر جذب نقدینگی در بورس افزایش یابد؟

او با تاکید بر اینکه در مقطع کنونی معلوم نیست چه برنامه ای برای عرضه اولیه، استفاده از ابزارهای مالی و ... وجود دارد، افزود: مالزی زمانی که دچار بحران مالی شد و برنامه جامع ارائه و محورهای توسعه ای هم در زیرساختارهای آن تعریف شد و در نهایت بعد از اجرای برنامه ها تبدیل به یکی از بازارهای بزرگ مالی دنیا شده است. بنابراین تا زمانی که برنامه ای وجود نداشته باشد بورس به جایی راه نمی برد.

بورس ایران به صورت موقتی و موجی رشد کرد

او با تاکید بر اینکه در چند سال گذشته بورس ایران به صورت موقتی و موجی رشد کرده، تصریح کرد: همیشه بعد از اصلاح عمیق با اعتراض سهامداران کمی بازار رشد داشته و دوباره شاخص وارد اصلاح شده و این روال تاکنون ادامه داشته است.

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند که سیاست گذاری در بورس ضعیف است زیرا جایگاه رئیس سازمان بورس در دولت باید به اندازه رییس کل بانک مرکزی باشد تا بتواند با لابی گری از بازار دفاع کند و در موقعیت کنونی همچنین موقعیتی ندارد

میرمعینی با نگاهی به وضعیت معاملات بورس، تصریح کرد: موقعیت کنونی اقتصاد ایران ربط چندانی به تحریم ندارد و وقتی برنامه ای وجود نداشته باشد همه عوامل به تحریم ها و ... نسبت داده می شود.

او با تاکید بر اینکه دولت در حال حاضر سازمان بورس را به رسمیت نمی شناسند، تصریح کرد: جایگاه رئیس سازمان بورس در دولت باید به اندازه رییس کل بانک مرکزی باشد و بتواند با لابی گری از بازار دفاع کند.

این کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه رکود بازارهای جانبی دلیلی بر رشد بازار سرمایه نخواهد بود، گفت: روند صعودی بازار به دلایل ارزندگی خودش است و از طرف دیگر دوره های رشد و رکود بورس متفاوت از سایر بازارها است.

او افزود: از طرف دیگر دسترسی به بازار سرمایه متفاوت از بازارهای دیگر است به همین دلیل نمی توان وضعیت بازار های موازی را عامل موثری برای حرکت رو به بالا و پایین شاخص بورس دانست.

حمید میرمعینی با بیان اینکه بازار سرمایه هم اکنون به حالت تعادل برگشته است، افزود: اثر اتفاقاتی که در بورس رخ داده روی شاخص بورس و نمادها نمایان شده است و این مساله ناشی از سیاست گذاری های غلط و ناکارآمدی برخی مدیران در بدنه بورس دانست.

او افزود: رشد بورس به محرک های جدیدی نیاز دارد برای نمونه تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی ها که هم اکنون توسط مجلس در حال پیگیری است منجر به رشد نسبی شاخص تا محدوده همان سقف دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است.

بازار در برخی مواقع از شاخص بازارهای دیگر عقب مانده و این موضوع در نتیجه تعرض به این بازار بوده به همین دلیل در مقطع کنونی جریان نقدینگی به سادگی وارد این بازار نمی شود

به گفته میرمعینی در شرایط کنونی بازار نسبت به آینده ترسیده به همین دلیل وارد فاز نوسان گیری شده است مگر اینکه روند بازار تغییر کند و وارد فاز پایدار تری شود.

او با اشاره به اینکه در ۵ سال گذشته بورس فراز و فرودهای شدیدی داشته است، تصریح کرد: بازار در برخی مواقع از شاخص بازارهای دیگر عقب مانده و این موضوع در نتیجه تعرض به این بازار بوده به همین دلیل در مقطع کنونی جریان نقدینگی به سادگی وارد این بازار نمی شود.

او با تاکید بر اینکه جلب اعتماد برای بورس نیازمند خروج دولت از تصمیم گیری های غیرکارشناسی و مقطعی است، اظهار کرد: بر مبنای همین عامل بعید به نظر می رسد که شرایط مناسبی برای جذب سرمایه گذاری در بورس فراهم شود.

او با نگاهی به وضعیت اقتصاد مولد کشور اظهار کرد: راندمان کارخانه ها به دلیل فرسودگی روندی نزولی دارد و از طرف دیگر در ۱۲ سال گذشته سرمایه ثابت کاهش شدیدی داشته است و این مساله نه تنها تحت تاثیر بی اعتمادی بوده، بلکه از نظر اقتصادی و حاشیه سود هم چشم انداز مثبتی وجود ندارد به همین دلیل در میان مدت سیستم تولید روندی نزولی دارد و این موضوع به یک صنعت خاص مربوط نیست و در تمام بخش ها این مشکل وجود دارد.

او افزود: از این رو جریان خام سرمایه گذاری با وجود تاکیدات فراوان و منویات اقتصاد مقاومتی باید تسهیل می شد و فضای کسب و کار هم قابلیت رقابت با بازارهای خارجی هم پیدا می کرد اما همچنان سیاست های مربوط به تامین خوراک تولید و تجهیزات با مشکل مواجه است و سیاست های قیمت گذاری هم عوامانه بوده و تنها به نفع دلالان تمام شده است.

دلایل ادامه افت ارزش معاملات بورس

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار با اشاره به اینکه ارزش معاملات بورس به شدت افت داشته است، گفت: دلیل این کاهش حجم معاملات ناشی از خبرهای منفی در بازار است و مانند فرد تصادفی شده که خون ریزی داشته و الان خون هم از آن گرفته شده است.

او با اشاره به سیاست های غلط متولیان بورس افزود: از اسفند تا ۱۷ اردیبهشت ۲ عرضه اولیه داشته ایم و بعد از آن هم هفته ای یک یا دو عرضه اولیه اتفاق افتاده و این به مثابه خروج پول از بورس است.

پول در شرایط اصلاحی از بازار خارج می شود

جانجان با بیان اینکه وقتی پول در شرایط اصلاحی از بازار خارج می شود به معنای این است که به دنبال اصلاح شاخص هستند، تصریح کرد: هرچند دفعات قبل هم این سناریو اتفاق افتاد اما بعد از آن بازهم بورس رشد کرده است.

جانجان معتقد است که از شهریور ماه بازار رشد خود را آغاز کند و اگر ارزش شاخص بورس به شدت کاهش یابد تا بعد از گزارش های شش ماهه رشد به تعویق می افتد 

او افزود: در حال حاضر شاخص بورس یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد را دیده و سیاست های دولت برای کاهش شاخص بورس منجر شده رشد شاخص با تاخیر اتفاق بیفتد و اگر اصلاح طولانی شود. به نظر می رسد که از شهریور ماه بازار رشد خود را آغاز کند و اگر ارزش شاخص بورس به شدت کاهش یابد تا بعد از گزارش های شش ماهه رشد به تعویق می افتد.

او با بیان اینکه سیاست گذاران به دنبال منافع عام نیستند، اظهار کرد: وقتی دولت در سطح مالیات ستانی برنامه جامعی دارد هنوز به چیز دیگری فکر نمی کند و تصمیمات یک شبه دولت در نتیجه این است که فعلا مشکلی در تامین منابع ندارند.

او افزود: در نیمه دوم سال که کسری بودجه اتفاق می افتد شرایط تورم و رشد بورس و ... را خواهیم داشت به همین دلیل رشد شاخص بورس در نیمه دوم سال جهشی خواهد بود.

به گفته جانجان ارزیابی از سیاست گذاری ارزی هم نشان می دهد که فنر قیمتی ارز جمع شده و بعد از آن شاهد شوک های قیمتی در آینده خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر 6071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =