کد خبر 6093
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز از بازار جهانی فولاد:

سیاست روسیه، بازی فولاد جهان را بهم ریخت

سیاست روسیه، بازی فولاد جهان را بهم ریخت

رقابت روس‌ها و شرایط بازار چین در شرایطی که هنوز در رکود بوده و در بازار حوزه CIS قیمت‌ها با توجه به سیاست دامپینگ روسیه و فروش با نرخ‌های پایین‌تر از نرم بازار با افت همراه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار جهانی هنوز از خواب بیدار نشده است. رقابت روس‌ها و شرایط بازار چین در شرایطی که هنوز در رکود است به روند نزولی قیمت‌ها دامن زده است اما این روند به کف خود نزدیک شده است.

سیاست روسیه، بازی فولاد جهان را بهم ریخت

این در حالی است که هفته گذشته قیمت مقاطع مختلف فولادی در بازار داخلی چین افزایش یافت چرا که نشست جولای دفتر سیایس که سیاست‌های اقتصادی چین را برای نیمه دوم سال تعیین می‌کند روز دوشنبه برگزار شد و روحیه بازار را تقویت کرد و به افزایش شدید قیمت‌های HRC SHFE در بازار آتی شانگهای روز سه شنبه کمک کرد.

در این نشست سه ماهه، رهبران ارشد چین متعهد شدند که برای بخش املاک این کشور سیاست‌ها را به موقع تنظیم و بهینه‌سازی کنند. آنها همچنین قول‌هایی را برای افزایش تقاضای مصرف داخلی داده‌اند. همچنین تغییر موضع پکن در مورد بخش املاک، همراه با گمانه زنی‌ها مبین بر الزام کارخانه‌های فولاد در برخی شهرهای شمالی به حفظ تولید فولاد خام در سطوح بالاتر از سال گذشته قیمت فولاد را تقویت کرد. به طوری که قیمت ورق گرم داخلی چین در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به حدود ۵۷۰ دلار رسید.

همچینن نرخ میلگرد در بازار داخلی چین به عدد ۵۱۶ دلار در هر تن رسید. همچنین نرخ مقاطع فولادی صادراتی از مبدا چین نیز هفته گذشته با رشد ناچیزی همراه بود. قیمت فولاد وارداتی به امارات متحده عربی و عربستان سعودی طی هفته گذشته به دنبال افزایش قیمت در سطح جهانی افزایش یافت.

حاشیه سود تولید فولاد در چین

در جدول و نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیانگر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است. ارقام بر حسب دلار بر تن هستند.

سیاست روسیه، بازی فولاد جهان را بهم ریخت

سیاست روسیه، بازی فولاد جهان را بهم ریخت

قراضه و شمش CIS

میانگین قیمت شمش در ۵ سال گذشته همراه با با نشیب و فرازهای کرونا و مساله اوکراین در حدود ۵۰۴ دلار بوده است و فاصله قیمت قراضه با شمش حدود ۱۰۰ دلار که در هر نشیب و فرازی این فاصله حفظ شده است.

در شرایط فعلی قراضه به کف ۳۰۰ دلاری خود نزدیک شده و شمش تا حداقل ۴۱۵ دلار رسیده است. تنها در شرایط کرونا که بازارها تعطیل بوده قیمت قراضه به زیر ۳۰۰ دلار رسیده است.

می‌توان نتیجه گرفت که بازار شمش و قراضه دامنه محدودی برای کاهش دارند. باید منتظر تمام شدن تعطیلات اروپا و امریکا بود تا شرایط جدید را دید.

تلاش چینی‌ها برای رونق بازار در ماه آینده نقش تعیین کننده خواهد داشت. یک فاکتور اساسی که اجازه افت بیشتر قیمت شمش را نمی‌دهد رابطه قیمت شمش و نفت است که با در نظر گرفتن آن شمش در محدوده ۴۱۵ تا ۴۳۰ دلار باید توقف کند.

در نمودار زیر روند تاریخی فاصله بین شمش بیلت CIS و قراضه وارداتی ترکیه از امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ ارائه شده است. حداقل فاصله منطقی برای اینکه تولیدکنندگان در نقطه سر به سر تولید قرار بگیرند حدود ۱۰۰ دلار بر تن است. خط چین نشانگر فاصله بین شمش و قراضه بر اساس اخرین نرخ های موجود است که در جدول زیر ارائه شده است.

ضریب مصرف قراضه برای تولید شمش ۱٫۱ در نظر گرفته شده و برای محاسبه شکاف قیمت از این ضریب استفاده شده است.

سیاست روسیه، بازی فولاد جهان را بهم ریخت

سیاست روسیه، بازی فولاد جهان را بهم ریخت

در بازار حوزه CIS قیمت‌ها با توجه به سیاست دامپینگ روسیه و فروش با نرخ‌های پایین‌تر از نرم بازار با افت همراه بوده است. قیمت ورق گرم با کاهش ۳ دلاری به عدد ۵۶۵ دلار در تاریخ ۲۴ جولای رسید. قیمت شمش باکاهش ۴۰ دلاری به ۴۳۹ دلار رسید.

در نمودار زیر روند تاریخی شکاف بین قیمت اسلب و ورق گرم CIS از ابتدای ۲۰۲۲ ارائه شده است. خط چین نشانگر فاصله قیمیت بین این دو محصول بر اساس اخرین نرخ های موجود است که در جدول زیر گزارش شده است. متوسط فاصله بین ورق گرم و اسلب در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۰ دلار بر تن بوده است.

سیاست روسیه، بازی فولاد جهان را بهم ریخت

سیاست روسیه، بازی فولاد جهان را بهم ریخت

منبع: کارگزاری پویان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =