کد خبر 6117
۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳

تشکیل وزارت معدن، هویت‌بخش خواهد بود

تشکیل وزارت معدن، هویت‌بخش خواهد بود

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: مهم‌ترین درخواست ما بازگرداندن هویت بخش معدن است. من می‌گویم اگر وزارت معدن تشکیل شود، تبدیل به یکی از قوی‌ترین وزارتخانه‌های کشور خواهد شد. الان تبدیل به اتاقی در وزارت صمت شده است.

به گزارش آهن نیوز؛ مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: هویت بخش معدن کشور مدت هاست خدشه دار شده و برگرداندن آن به قبل، فقط با استقلال معادن و تشکیل وزارتخانه مستقل امکان پذیر است.

اکبریان در پاسخ به اینکه آیا حرف شما استقلال معادن است، ادامه داد: بله استقلال معادن، وزار معدن و معدن و زمین شناسی با وزارت معادن و علوم زمین، معدن و علوم زمین شناسی. الان هر کسی دارد در گوشه‌ای از بخش معدن و زمین‌شناسی کار می‌کند.

وی ادامه داد: انرژی اتمی از یک طرف، شرکت نفت از یک طرف، شرکت گاز از یک طرف، سازمان آب و وزارت نیرو از یک طرف، نیروهای مسلح از یک طرف، بنگاه‌های معدنی از یک طرف، فولادی‌ها و کارخانه‌های فولادی از یک طرف، شرکت مس از یک طرف، بعد می‌گوییم که کار اکتشاف ملی در کشور انجام نشده است! آمار درمی‌آورند می‌گویند گل‌گهر انقدر اکتشاف انجام داده است.

اکبریان اظهار داشت: مهم‌ترین درخواست ما بازگرداندن هویت بخش معدن است. من می‌گویم اگر وزارت معدن تشکیل شود، تبدیل به یکی از قوی‌ترین وزارتخانه‌های کشور خواهد شد. الان تبدیل به اتاقی در وزارت صمت شده است.

رئیس انجمن سنگ‌آهن در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا یک نگاهی است که باید خیلی فنی باشد و آن نیازمند این است که آن استقلال به معادن بازگردانده شود که بتواند آن را بازنمایی کند گفت: خارج از کشور حتی مباحثی مثل بحران‌ها و زلزله‌شناسی و …، همه در قالب همین وزارت معادن است. می‌دانید چرا؟ چون پیش‌زمینه‌ همه‌ اینها، علوم زمین است. چرا می‌گویند مثلا اکتشاف مهرداد اکبریان در معدن خودش، حتی اگر گمانه‌زنی می‌کند، حفاری می‌کند، به درد اکتشاف ملی نمی‌خورد؟

چون من با انگیزه‌ بنگاهی خودم دنبال سنگ آهن می‌گردم؛ ولی مثلا دیگر دنبال آب که نیستم، دنبال مس که نیستم، دنبال لایه‌های زمین‌شناسی که نیستم. من که راجع به آن تحقیق نمی‌کنم. من که آرشیو و ضبط نمی‌کنم. برای آینده نگه نمی‌دارم.

من فقط می‌بینم این معدن آهن دارد یا ندارد. در صورتی که اکتشاف ملی تمام اینها را آرشیو می‌کند و همه‌ اینها را تحلیل می‌کند (در حد کلان) و بعد نگه می‌دارد.

بعد تمام این کسانی که الان هر کدامشان مکتشف و بهره‌بردار شدند، اینها در آینده کاربران و استفاده‌کننده‌های این اطلاعات خواهند بود. مراجعه می‌کنند اینها را می‌گیرند. دیگر نیازی نیست انرژی اتمی محدوده را ضبط بکند و برای خودش کار اکتشاف انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 6117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =