کد خبر 6141
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵

در برنامه ثریا مطرح شد

معافیت مالیاتی ۲۲ همتی مبارکه از سود ۱۱۴ همتی‌اش در سال ۱۴۰۰ + فیلم

معافیت مالیاتی ۲۲ همتی مبارکه از سود ۱۱۴ همتی‌اش در سال ۱۴۰۰ + فیلم

فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ با ۱۱۴ هزار میلیارد تومان سود عملیاتی که داشته با احتساب ۲۵ درصد مالیات باید مبلغ ۲۸ همت برای مالیات پرداخت می‌کرده که از این میزان، ۲۲ همت مشمول معافیت مالیاتی شده که این ۲۲ هزار میلیارد تومان بیشتر از کل معافیت مالیاتی مشاغل و اصناف و حتی تمام کارگران بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم اخیراً در برنامه "ثریا" شبکه یک سیما میهمان محسن مقصودی بود. مقصودی در این برنامه با نشان دادن نموداری از معافیت مالیاتی شرکت‌های بزرگ فولادی و پتروشیمی اعداد و ارقام جدیدی را از معافیت مالیاتی این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ به تصویر کشید. 

مقصودی در این برنامه گفت که فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ با ۱۱۴ هزار میلیارد تومان سود عملیاتی که داشته با احتساب ۲۵ درصد مالیات باید مبلغ ۲۸ همت برای مالیات پرداخت می‌کرده که از این میزان، ۲۲ همت مشمول معافیت مالیاتی شده که این ۲۲ هزار میلیارد تومان بیشتر از کل معافیت مالیاتی مشاغل و اصناف و حتی تمام کارگران بوده است که در همان میزان مالیات درآمدی از اصناف و مشاغل چیزی حدود ۱۷ هزار میلیارد بوده است. 

مقصودی در توییت اخیرش با این متن "که سر آدم سوت می‌کشد، از این بی‌عدالتی و تبعیض‌.‌ در گفتگوی ثریا با وزیر اقتصاد از رانت قانونی شرکت‌های بزرگ فولادی و انرژی و پتروشیمی و... در گرفتن بخشودگی مالیاتی چند ۱۰ هزار میلیارد تومانی انتقاد کردیم. مثلا #فولاد_مبارکه سال ۱۴۰۰، ۲۲ همت معافیت مالیاتی گرفته از سود ۱۱۴همتی‌اش".

او علاوه بر شرکت فولاد مبارکه اصفهان به درآمد و معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دیگر فولادی همانند "گل‌گهر و چادرملو"  هم اشاره کرد و گفت: شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر در سال ۱۴۰۰، ۳۰ هزار میلیارد تومان سود عملیاتی داشته که ۵ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی برایش ثبت شده است و چادرملو نیز حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان سود عملیاتی در سال ۱۴۰۰ داشته که معافیت مالیاتی این شرکت حدوداً 5 هزار میلیارد تومان ثبت شده است.   

مقصودی  در مقابل وزیر اقتصاد گفت که چرا باید شرکت‌هایی که محصولات خود را دلاری ارزش‌گذاری می‌کنند و بعضاً از تخفیفات دولتی برای خرید سوخت و خوراک استفاده می‌کنند تا این میزان از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند. 

او در صفحه شخصی خود نوشت: "وقتی تیم پژوهش ثریا این موضوع رو با اسناد آورد باورم نمی‌شد! قبل از طرح در برنامه از برخی مسئولین و مطلعین سوال کردم حیرت‌آور است. فقط معافیت قانونی مالیاتی یک شرکت (۲۲ همت) بیش از کل مالیات پرداختی کارگران (حدود ۱۶ همت) است.‌ همینطور بیش از کل مالیات پرداختی کارمندان و یا اصناف."

وزیر اقتصاد در این برنامه ضنت تأیید سخنان مجری این برنامه اظهار کرد: بر اساس آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته که ناظر به ساماندهی معافیت مالیاتی از معافیت غیرمفید و مخل فعالیت‌های اقتصادی است، لایحه‌ای را تنظیم کرده‌ایم. البته عملیات اجرایی در برابر این اقدامات با مقاومت‌هایی روبرو است که شخص رئیس‌جمهور و دولت بدون هیچ ملاحظه‌ای، حرکت به سمت عدالت مافیاتی را در دستور کارشان قرار داده‌اند. این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد و با موافقت هیات وزیران همراه بود. یکی از این موضوعات ماده ۱۵۹ برنامه پنجم است که اجازه داده بود دوستان از دیوان عدالت اداری تفسیری بگیرند که شرکت‌هایی که باید مالیات پرداخت کنند مطابق آن تفسیر،  خودشان را مشمول مالیات کرده باشند ولو به اینکه سرمایه‌گذاری آنها برای ۲۰ سال گذشته باشد که ما توانستیم به اسم برنامه پنجم این لایحه را تدوین و تنظیم کنیم تا همین تمرکز بر عدالت در معافیت مالیاتی را بتوانیم ساری و جاری کنیم. ما باید با دریافت یکی دو درصد از درآمد مالیاتی بار را از دوش حدود 90 درصد دیگران برداریم. 

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که چرا باید مبارکه و دیگر شرکت‌هایی که ۵۰ هزار میلیارد یا ۱۰۰ میلیارد تومان سود می‌آورند مشمول معافیت مالیاتی شوند؟ گفت: این موضوع با وضع قوانینی اصلاح می‌شود. به طور جدی این موضوع را تا وصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد. 

انتهای پیام/

کد خبر 6141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =