کد خبر 6208
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹

بهره برداری از 2 میلیارد دلار طرح ایمیدرو تا پایان امسال

بهره برداری از 2 میلیارد دلار طرح ایمیدرو تا پایان امسال

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) از تکمیل و بهره برداری از طرح ها و پروژه‌های این سازمان به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش آهن نیوز؛ سمیه خلوصی افزود: از جمله مهمترین این طرح ها، تکمیل و بهره برداری از طرح سرب و روی مهدی آباد است که با جذب مستقیم سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی به انجام رسید.

وی گفت: برای این طرح بزرگ که بهره برداری از خط تولید ۲۰۰ هزار تنی تولید کنسانتره (سولفیدی) روی است، بیش از ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب شد و سرمایه گذار طرح، اقدام به تجهیز معدن و احداث کارخانه کنسانتره روی کرده است.

این مقام مسوول ایمیدرو خاطرنشان کرد: علاوه بر آن، دو طرح در زمینه تولید کنسانتره مس شامل واحدهای تغلیظ «دره آلو» و «دره زار» تکمیل شده و آماده بهره برداری است.

وی ادامه داد: امسال همچنین دو طرح فولادسازی نی ریز و سفید دشت، از مجموع هفت طرح فولادسازی ایمیدرو اجرایی خواهد شد.

فاز نخست نیروگاه مبارکه

خلوصی، در زمینه فعالیت های ایمیدرو در حوزه زیرساخت، به مبادله تفاهم نامه وزارتخانه های صمت و نیرو در سال ۱۴۰۰ برای ساخت نیروگاه توسط واحدهای بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی اشاره کرد و بیان داشت: سال گذشته نخستین مورد از این نیروگاه ها در سمنان به بهره برداری رسید و در نیمه نخست امسال فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات افتتاح خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد فاز دوم این نیروگاه به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات، همچنین دو نیروگاه دیگر توسط شرکت های گل گهر و آلومینیوم المهدی به تدریج تا پایان سال به بهره برداری برسند.

خلوصی یادآوری کرد: در 2 سال گذشته از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه در زمینه های مختلف اکتشاف، زیرساخت و غیره توسط ایمیدرو تکمیل شد و به بهره برداری رسید.

اجرای مگاپروژه های خطوط انتقال آب

معاونت برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در ادامه با اشاره به سایر اقدامات انجام شده از سوی ایمیدرو در حوزه تامین زیرساخت ها، به آغاز به کار دو مگاپروژه انتقال آب در دولت مردمی اشاره کرد و اظهار داشت: خطوط لوله طرح انتقال آب «صفه» به استان اصفهان تا سال آینده به صورت فاز به فاز تکمیل شده و به بهره برداری خواهد رسید، همچنین همچنین مگاپروژه انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نیز در حال اجراست.

وی گفت: در کنار این مگاپروژه ها، اجرای سایر پروژه ها و طرح های جاده سازی و برق رسانی به معادن کوچک هم در دستور کار است.

خلوصی، به مبادله تفاهم نامه بین ایمیدرو و سازمان زمین شناسی در موضوع اکتشافات اشاره کرد و یادآور شد: در این تفاهم نامه همکاری بیشتر بین دو سازمان مورد تاکید قرار گرفته است؛ فعالیت در این بخش از خراسان جنوبی و کردستان آغاز شده و در دیگر استان ها نیز ادامه می یابد و البته این تفاهم نامه به جز هدفگذاری ۴۰۰ هزار متری حفاری ایمیدرو در موضوع اکتشافات است.

اشتغالزایی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پروژه های بهره برداری شده در سال ۱۴۰۱ منجر به اشتغال زایی مستقیم برای ۹۰۰ نفر و غیرمستقیم برای چهار هزار و ۷۰۰ نفر شد.

این مقام مسوول ایمیدرو بیان داشت: در سال جاری و با پروژه ها و طرح های یاد شده، انتظار می رود برای بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و افزون بر ۱۷ هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی شود.

برنامه های توسعه فناوری ایمیدرو

خلوصی با اشاره به برنامه های این سازمان در زمینه توسعه فناوری، از برنامه ریزی ایمیدرو برای شناسایی شرکت‌های دانش بنیان به منظور توانمندسازی آنها در زمینه عناصر حیاتی و راهبردی خبر داد.

وی گفت: اکنون ۱۶ عنصر حیاتی و راهبردی در کشور اولویت‌بندی شده و با توانمندسازی شرکت های یاد شده به دنبال دستیابی به دانش فنی استحصال این عناصر هستیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر 6208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =