کد خبر 635
۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶

کمبود نیازمندی‌ها عامل عملکرد نامطلوب صنعت فولاد

کمبود نیازمندی‌ها عامل عملکرد نامطلوب صنعت فولاد

امروزه در زنجیره فلزات مختلف، رشد خوبی را شاهد هستیم؛ اما عملکرد مطلوب نیازمند برق، آب، جاده و گاز است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، محمد صادق چیت‌ساز عضو هیات مدیره صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران در خصوص ابرپروژه فولادی ایران اظهار کرد: در سال گذشته کارخانه‌های فولادسازی ایران توانستند در حدود ۳۲ میلیون تن فولاد تولید کنند؛ اما در سال ۱۴۰۱ با توجه به کمبود سهمیه برق برای کارخانجات فولادی، کاهش قیمت کامودیتی‌ها و دامپینگ قیمت کشورهای چین و روسیه به احتمال زیاد بخش تولید در صنعت فولاد رشد قابل توجهی نداشته باشد و ابر پروژه فولادی در سال ۱۴۰۲ محقق شود.

وی با اشاره به عوامل موثر بر مصرف فولاد  گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین عواملی که در مصرف فولاد تأثیرگذار بوده، رشد اقتصادی است. این رشد از نتایج افزایش و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بخش‌ها و فعالیت‌های اقتصادی بوده که به‌عنوان عامل اصلی، قادر به اثرگذاری بر مصرف آهن‌آلات خواهد بود و در نقش معلول نیز به واسطه رشد بخش‌های مختلف از رشد مصرف فولاد تاثیر می‌‎پذیرد.

عضو هیات مدیره صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران تصریح کرد: از سوی دیگر، با توجه به تحریم‌های موجود و جایگزینی فولاد به جای نفت، شرکت‌های دولتی فولادی نظیر فولاد مبارکه، خوزستان و کرمان وارد یک رقابت بین‌المللی شده و به همین دلیل در سال گذشته حدود ۳۴ میلیون تن صادرات را به ثبت رسانده‌اند.

چیت‌ساز با اشاره به کمبود برخی نیازمندی‌ها در این حوزه افزود: در سال ۱۴۰۰ طرح‌هایی با بیش از ۷۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و با اشتغال مستقیم نزدیک به ۳ هزار نفر تکمیل و راه‌اندازی شدند. امروزه در زنجیره فلزات مختلف، رشد خوبی را شاهد هستیم؛ اما عملکرد مطلوب نیازمند برق، آب، جاده و گاز است. البته بخشی از این نیازمندی‌ها در حال حاضر تکمیل نشده است.

این فعال صنعت آهن و فولاد در خاتمه اظهار داشت: با توجه به اینکه در فروردین ماه ۱۴۰۱ وزارت صمت ۸ درصد عوارض بر صادرات فولاد را به تصویب رساند که در این راستا تعرفه کارخانجات فولادسازی دولتی و خصوصی به حداقل رسید؛ اما در این فاصله زمانی بسیاری از این کارخانه‌ها مشتریان صادراتی خود را از دست دادند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =