کد خبر 6385
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

قزاقستان به دنبال تمدید ممنوعیت صادرات قراضه

قزاقستان به دنبال تمدید ممنوعیت صادرات قراضه

قزاقستان در نظر دارد ممنوعیت صادرات قراضه را برای شش ماه دیگر تمدید کند. پیش نویس مربوطه این دستور توسط کمیته وزارت صنعت و توسعه زیربنایی کشور برای اطلاع عمومی منتشر شده است.

 به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ قزاقستان در نظر دارد ممنوعیت صادرات قراضه را برای شش ماه دیگر تمدید کند. پیش نویس مربوطه این دستور توسط کمیته وزارت صنعت و توسعه زیربنایی کشور برای اطلاع عمومی منتشر شده است.

بر اساس این سند، این ممنوعیت شامل قراضه و ضایعات فلزات غیرآهنی و همچنین باتری‌های سرب مستعمل، ضایعات باتری و ضایعات تمام وسائل حمل و نقل را شامل می‌شود. همچنین برنامه ریزی شده که صادرات ضایعات و ضایعات فلزات آهنی از طریق جاده و حمل و نقل دریایی و همچنین لوله‌ها، ریل‌ها، عناصر خطوط راه آهن و نورد ممنوع شود.

 هدف از این دستور افزایش حجم کار بنگاه‌های داخلی با کمبود قراضه و همچنین مبارزه با گردش غیرقانونی این ماده اولیه است. بررسی پیش نویس دستور تا ۲۴ آگوست ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

قزاقستان ممنوعیت صادرات ضایعات فلزات آهنی را از ۳ می ۲۰۲۳ به مدت شش ماه دیگر تمدید کرد. این کشور به طور منظم از بهار ۲۰۲۱ چنین محدودیت‌هایی را اعمال می‌کند.

اگرچه هدف از این رویداد حمایت از شرک‌ت‌های فولادی محلی است، اما سهم عمده‌ای از قراضه قزاقستان به فدراسیون روسیه صادر می‌شود. هر دو کشور عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا (EEU) هستند و این ممنوعیت شامل اعضای آن نمی‌شود.

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، تولید فولاد در قزاقستان با ۱۵.۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ به ۹۲۳.۳۲ هزار تن رسید.

به گفته کارشناسان، دلیل اصلی ممنوعیت موقت صادرات قراضه از قزاقستان، کمبود مواد اولیه برای فولادسازان داخلی است، اما جمع‌آوران قراضه این موضوع را رد می‌کنند.

پیشتر نیز قرقیزستان ممنوعیت صادرات قراضه فلزات آهنی را به خارج از مرزهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) تمدید کرد. وزارت اقتصاد و تجارت کشور موظف است سازمان تجارت جهانی و کمیسیون اقتصادی اوراسیا و کمیته اجرایی کشورهای مستقل مشترک المنافع را در جریان قرار دهد.

در سال ۲۰۲۱، EAEU یک برنامه اقدام برای ۲۰۲۱-۲۰۲۴ تصویب کرد که اجازه اعمال محدودیت‌های جدید در صادرات قراضه را می‌داد. قرقیزستان برای اولین بار در ژانویه ۲۰۲۲ ممنوعیت موقت صادرات ضایعات و ضایعات فلزات آهنی را به خارج از قلمرو گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد. به گفته ورلد استیل، این کشور در سال ۲۰۲۰ تنها ۲۰۰۰ تن قراضه صادر کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 6385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =