کد خبر 6397
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

روند روبه رشد بازار جهانی فولاد/ رونق بازار قراضه با ورود عرب‌ها

روند روبه رشد بازار جهانی فولاد/ رونق بازار قراضه با ورود عرب‌ها

سرمایه‌گذاری عرب‌ها در ترکیه که در فصل آخر سال جاری میلادی پیش‌بینی شده به تحریک این بازار کمک خواهد کرد و قیمت قراضه را بالا خواهد برد در حالیکه فاکتورهای موجود نشان می‌دهد که احتمال افت قیمت وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، انتشار جدیدترین مجموعه وسیعی از داده‌های اقتصادی چین در 15 آگوست نشان از تشدید فشار بر اقتصاد از جنبه‌های مختلف داشته و دولت را به تکاپوی بیشتر برای رونق واداشته است. هرچند تحلیلگران می‌گویند برای احیای رشد به حمایت بیشتری از سوی دولت نیاز است. در ماه جولای شاخص خرده فروشی، شاخص تولید صنعتی و سرمایه گذاری همگی با سرعت کمتر از حد انتظار رشد داشته‌اند که نشان دهنده این است که وضعیت تجارت و مصرف در دومین اقتصاد بزرگ جهان به شدت ضعیف بوده است. با توجه به مشکلات مالی در شرکت‌های انبوه‌سازی مانند کانتری گاردن که احتمالاً در کوتاه‌مدت بر بازار مسکن تأثیر می‌گذارد، خطر واقعی سقوط اقتصاد به سمت رکود وجود دارد مگر اینکه حمایت‌های سیاسی و اقتصادی به زودی افزایش یابد.

حاشیه سود تولید فولاد در چین

در جدول و نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیانگر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است. ارقام بر حسب دلار بر تن هستند.

روند روبه رشد بازار جهانی فولاد/ رونق بازار قراضه با ورود عرب‌ها

افزایش موجودی انبار ورق گرم طی دو هفته گذشته منجر به تداوم کاهش قیمت این محصول شد. وضعیت صادراتی محصولات ورق گرم نیز همانند بازار داخلی در حالت رکودی به سر می‌برد و قیمت‌ها رشد قابل توجهی نداشته است. همچنین میلگرد داخلی به دنبال تقاضای ضعیف مصرف‌کنندگان نهایی در پی تداوم رکود بازار املاک و مستغلات، همانند ورق افزایش موجودی انبار داشته است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که هیچ حمایت کلان کوتاه مدتی در راستای توسعه اقتصاد داخلی چین رخ نداده است.

روند روبه رشد بازار جهانی فولاد/ رونق بازار قراضه با ورود عرب‌ها

روند روبه رشد بازار جهانی فولاد/ رونق بازار قراضه با ورود عرب‌ها

قیمت‌ها در بازار شمش فولاد صادراتی دریای سیاه CIS طی هفته گذشته تا حدودی تقویت شد. به طور کلی پیشنهادات برای محصولات فولادی روسی با محدودیت همراه بوده است چرا که تولیدکنندگان روسی ترجیح می‌دهند محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برسانند. از طرفی کاهش ارزش روبل در مقابل دلار منجر به افزایش چشمگیر جذابیت قیمتی محصولات صادراتی شده است. 

با این حال، یک منبع تولید کننده شمش روسی خاطرنشان کرد که فروش بیلت در بازار داخلی، حتی با روبل ضعیف‌تر، سود بیشتری نسبت به صادرات دارد.

قراضه و شمش CIS

قیمت قراضه تا اوایل هفته جاری ثابت ماند. علیرغم افت تقاضا در ترکیه فروشنده‌ها تمایلی به کاهش قیمت ندارند، آنچنانکه قیمت شمش هم ثابت مانده است. با توجه به قیمت نفت در هر بشکه 80 دلار بعید است که قیمت شمش دامنه زیادی برای کاهش داشته باشد. حتی رکود بازار چین هم قدرت تغییر قیمت شمش را در هفته گذشته نداشت. به دنبال تحرک تقاضا از سوی کارخانه‌های فولادی ترکیه، نرخ قراضه پس از مدت‌ها با رشد قابل توجه 6 دلاری همراه شد و در محدوده 367 دلاری سی اف آر این کشور قرار گرفت.
اما در جدیدترین گزارش واحدهای فولادی ترکیه در نظر دارند تا سطح تولیدات خود را با ظرفیت کامل در ماه های سپتامبر و اکتبر بالا ببرند. به نظر می رسد با اشتهای زیاد ترک به واردات قراضه شاهد نوعی کسری کوتاه مدت در بازار قراضه باشیم که سیگنال رشد پیوسته قیمت را به دنبال خواهد داشت.

در نمودار زیر روند تاریخی فاصله بین شمش بیلت CIS و قراضه وارداتی ترکیه از امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ ارائه شده است. حداقل فاصله منطقی برای اینکه تولیدکنندگان در نقطه سر به سر تولید قرار بگیرند حدود ۱۰۰ دلار بر تن است. خط چین نشانگر فاصله بین شمش و قراضه بر اساس اخرین نرخ های موجود است که در جدول زیر ارائه شده است.

ضریب مصرف قراضه برای تولید شمش ۱٫۱ در نظر گرفته شده و برای محاسبه شکاف قیمت از این ضریب استفاده شده است.

روند روبه رشد بازار جهانی فولاد/ رونق بازار قراضه با ورود عرب‌ها

روند روبه رشد بازار جهانی فولاد/ رونق بازار قراضه با ورود عرب‌ها

قیمت ورق هم در بازار داخلی چین و همینطور در بازارهای دیگر تقریبا ثابت مانده است. در مجموع طبق بررسی‌های به عمل آمده از روند بازار، قیمت شمش و ورق به کف خود رسیده است. با تمام شدن فصل باران‌ها و برطرف شدن مشکل سیل در چین احتمالا در ماه آینده یک تقاضای مقطعی وارد بازار خواهد شد. سرمایه‌گذاری عرب‌ها در ترکیه که در فصل آخر سال جاری میلادی پیش‌بینی شده به تحریک این بازار کمک خواهد کرد و قیمت قراضه را بالا خواهد برد در حالیکه فاکتورهای موجود نشان می‌دهد که احتمال افت قیمت وجود ندارد.


بررسی جذابیت واردات و صادرات محصولات نهایی
 

روند روبه رشد بازار جهانی فولاد/ رونق بازار قراضه با ورود عرب‌ها

در جدول فوق منظور از نرخ فروش تولیدکننده نرخ معادل صادراتی برای تولیدکننده است. در واقع این نرخ نقطه بی‌تفاوتی تولیدکننده بین بازار داخلی و صادراتی است. در صورتی که نرخ فروش در بورس کالا بالاتر از این رقم باشد تولیدکننده تمایلی برای صادرات ندارد. این نرخ با مبنا قراردادن نرخ صادراتی و کسر هزینه‌های حمل و گمرکی محاسبه می‌شود. محاسبات بر مبنای دلار بازار دوم نیما انجام شده است.

منظور از نرخ خرید بازرگان، نرخی است که با لحاظ نرخ‌های صادراتی و کسر هزینه‌های حمل و گمرکی و در نظر گرفتن حاشیه سود ۵ درصد برای بازرگان محاسبه شده است. این نرخ با فرض امکان خرید از بورس کالا و صادرات محصول محاسبه شده است. 

نرخ وارداتی با لحاظ هزینه‌های حمل، عوارض وارداتی و در نظر گرفتن ۵ درصد حاشیه سود بازرگان محاسبه شده است. برای ایجاد قابلیت مقایسه با نرخ‌های بورس کالا مالیات بر ارزش افزوده را در نظر گرفته نشده است.

در هفته جاری نیزبرآوردها بر این است که معاملات کم رونقی در انواع مقاطع فولادی داشته باشیم.

منبع: کارگزاری پویان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =