کد خبر 6538
۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد:

بازار آهن و فولاد در آرامش/ خبر خوش برای صادرکننده‌ها

بازار آهن و فولاد در آرامش/ خبر خوش برای صادرکننده‌ها

گزارش‌ها از معاملات بازار آهن حاکی از عدم وجود تغییرات قیمتی فاحش در بین محصولات است و به جز برخی مقاطع که تحت تاثیر نوسانات دلار افزایش جزئی دارند اکثر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بودند. 

به گزارش خیرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت دلار امروز با افزایش حدود ۲۰۰ تومان نسبت به روز گذشته، ۴۹ هزار و ۲۷۳ تومان در بازار تهران معامله شد بازار آهن نیز از دور روز گذشته که دلار از پله ۴۸ تومانی وارد کانال ۴۹ تومانی شده یک سری نوساناتی افزایشی در برخی اقلام داشته اما جو حاکم بر بازار ثبات و تحرکات جزئی است.

به گفته بسیاری از فعالان این نوسانات نشات گرفته از ذات بازار بوده و نمی‌توان افزایش و کاهش‌های این روزها را به تغییرات چشمگیر در بازار نسبت داده بلکه سود عایدی بر بازاریان در این شرایط رکودی عمیق در این نوسانات جزئی نهفته است.

در این میان طبق بخشنامه جدید دولت دوره بازگشت ارز حاصل از صادرات به جای ۱۲۰ روز به ۸۰ روز کاهش یافته، نشان دهنده آن است که دولت روی مساله حجم عرضه ارز و زمان آن حساس شده است. آنچه مسلم است، کاهش بیشتر قیمت ارز از نرخ فعلی تعادل تجارت خارجی و تراز پرداخت‌های ایران را بهم خواهد ریخت. به همین دلیل دولت قیمت ارز را در محدوده ۴۸ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان نگه خواهد داشت.

طبق نظر کارشناسان این حوزه تنها عاملی که می‌توانست نرخ ارز را تغییر دهد عوارض صادراتی بود که دولت در بسیاری از کالاها نه فقط فولاد، اعمال و آن را به گمرک ابلاغ کرده بود اما طبق اطلاعیه ۳۰ مرداد وزارت امور اقتصادی و دارائی، اجرای تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص دستورالعمل بند ز تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در رابطه با میزان قطعی عوارض صادراتی مواد خام و نیمه خام تا اطلاع ثانویه متوقف شده و مراتب به کلیه واحدها و گمرکات اجرایی ابلاغ شد.

بدین ترتیب با لغو این مصوبه صادرات کالاهای ایرانی با رقابت همراه بوده و محققا به افزایش صادرات فولاد کمک خواهد کرد که جز نگرانی‌های اصلی تولیدکنندگان بود. به هرحال در حال حاضر دولت امیدوار به افزایش صادرات نفت است که باعث بالا رفتن پایه پولی شده و صادرات را برای تولیدکنندگان با صرفه‌تر کند.

گزارش‌ها از معاملات بازار آهن حاکی از عدم وجود تغییرات قیمتی فاحش در بین محصولات است و به جز برخی مقاطع که تحت تاثیر نوسانات دلار افزایش جزئی دارند اکثر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بودند. 

در این میان نرخ روز میلگرد نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما برخی کارخانه‌ها از جمله جهان فولاد سیرجان قیمت میلگرد خود را را حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تومان کاهش داشت. تولیدکنندگانی نیز بودند که نرخ‌های اعلامی خود را بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان بالاتر از نرخ دیروز اعلام کردند. از جمله میلگرد سرمد ابرکوه  با اعلام ۳۰۰ تومان افزایش برای محصولات خود نرخ میلگرد ۱۶ و ۱۸ خود را به ترتیب ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان و ۲۴ هزار تومان به ازای هر کیلو به فروش رساند.

در این میان نرخ‌های اعلامی ذوب آهن اصفهان برای انواع سایزهای میلگرد خود با ۱۰۰ تومان افزایش به صورت بارگیری از انبار به شرح زیر است:

۱۲        ⬅️           ۲۸۷۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۵۸۰۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۵۸۰۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۸۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۵۴۰۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۵۴۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۵۳۰۰   تومان
۲۸        ⬅️           ۲۵۷۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۵۳۰۰   تومان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =