کد خبر 6757
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸

درد دل معدنچیان طزره دامغان با وزیر کشور

درد دل معدنچیان طزره دامغان با وزیر کشور

حادثه انفجار معدن زغال سنگ طزره دامغان و تکرار سه‌باره و اینبار جان باختن ۶ معدنچی ۲ وزیر دولت مردمی را روانه این معدن کرد؛ پس از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اینبار وزیر کشور پای درد دل کارگران نشست و قول پیگیری تامین امنیت شغلی برای این قشر زحمتکش را داد.

به گزارش آهن نیوز؛  دوشنبه سیزدهم شهریور ۱۴۰۲ احمد وحیدی وزیر کشور و سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی علت حادثه انفجار معدن زغال سنگ طزره دامغان و جانباختن ۶ معدنچی بر اثر این حادثه به استان سمنان آمدند و فرصتی پیش آمد تا وزیر کشور در بین جمعی از کارگران معدن طزره دامغان حضور یابد و سنگ صبور دل پردردشان شود تا شاید خدا کمک کند و بتواند با انعکاس و پیگیری مشکلات جامعه کارگری مرهمی برای دردها و گره گشای مشکلاتشان باشد.

کارگران سربازان عرصه اقتصادی در میدان عمل هستند که برای تحقق اهداف توسعه‌ای کشور به ویژه در بخش «رشد تولید» تلاش می‌کنند و همیشه مشغول کارند؛ تامین امنیت شغلی، اجرای کامل قوانین و توجه به منزلت اجتماعی آنها، خواسته این قشر زحمتکش است.

کارگرانی که بیش از هر انسان دیگر قدر نور، زندگی و سلامت را می‌دانند، زحمتکشانی که امروز با خانواده خود با تردید و به عنوان آخرین دیدار خداحافظی می‌کنند، زیرا نمی‌دانند در تقدیرشان چه نوشته شده است، آیا امروز در معدن مشغول کار هستند، می‌توانند نوبت کاری را به سلامت بگذرانند و دوباره به آغوش پر مهر خانواده بازگردند، یا زمین آنها را به یغما می‌برد و دیگر چشمشان در مقابل نور خورشید باز نمی‌شود.

کارگران، سربازان عرصه اقتصادی در میدان عمل هستند که برای تحقق اهداف توسعه‌ای کشور به ویژه در بخش «رشد تولید» تلاش می‌کنند و همیشه مشغول کارند؛ تامین امنیت شغلی، اجرای کامل قوانین و توجه به منزلت اجتماعی آنان، از جمله خواسته‌های این قشر زحمتکش است.

انتظار می‌رود مسوولان برای حل مشکلات این قشر زحمت‌کش بیش از پیش تلاش کنند تا نزد خانواده به دلیل معیشت ضعیف سرشکسته نباشند.امنیت شغلی کارگران و امضای قرارداد موقت کار(امضای قرارداد سه ماهه) استعمار کارگر است، انتظار می‌رود مسوولان در این زمینه ورود کنند و پشتیبان کارگر باشند.

یکی از کارگران معدن طزره دامغان در گفت و گو با وزیر کشور ابراز کرد: امنیت شغلی کارگران و امضای قرارداد موقت کار (امضای قرارداد سه ماهه) استعمار کارگر است، انتظار می‌رود مسوولان در این زمینه ورود کنند و پشتیبان کارگر باشند.

این کارگر با بیان اینکه سه نفر از جامعه کارگری، سه نفر از کارفرمایان و پنج نفر از دولت در تعیین حقوق در شورای عالی کار حق رای دارند، افزود: انتظار می‌رود دولت با توجه به حق رای که دارد از کارگران بیش از پیش حمایت کند.

وی ادامه داد: معدنکاری جزو سخت‌ترین مشاغل در جهان شناخته می‌شود و اکنون همکار من در زمان بازنشستگی به دلیل کار در معدن ۸۰ درصد ریه خود را از دست داده‌ و برای تامین هزینه درمان و فرزند دانشجویش دچار مشکل است و انتظار می‌رود مسوولان بیش از پیش به کارگران معدن توجه کنند.

یکی دیگر از کارگران ابراز کرد: قرارداد، امنیت شغلی و سختی ‌کاری از جمله دغدغه‌های کارگران معدن است، کارگرانی که در شرایط تحریم اقتصادی مردانه پای کار بودند و با تلاش در معدن به اقتصاد کشور کمک می‌کنند اما حمایت در حدانتظار نیست.

انتظار می‌رود به منظور احقاق حق کارگران معدن با ابلاغ بخش‌نامه‌ای پیمانکاری حدف شود و کارگران مستقیم با شرکت قرارداد امضا کنند.کارگری دیگر از بین جمعیت گفت: سال ۸۹ محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور وقت با ابلاغ بخش‌نامه‌ای شرکت پیمانکاری را حذف کرد و کارگران معدن قرارداد مستقیم با شرکت داشتند و اکنون دیگر این بخش‌نامه‌ها ابلاغ نمی‌شود، انتظار می‌رود به منظور احقاق حق کارگران معدن با ابلاغ بخش‌نامه‌ای پیمانکاری حدف شود و کارگران مستقیم با شرکت قرارداد امضا کنند.

وی بیان کرد: اکنون ۸۹۵ نیروی انسانی و یکهزار و ۲۵۰ پیمانکار در معدن البرز شرقی طزره دامغان فعال است، در حالی که سال ۱۳۸۹ این معدن یکهزار و ۴۰۰ نیروی انسانی بدون کارگر داشت.

وزیر کشور پس از شنیدن درد دل‌های کارگران معدن طزره دامغان گفت: موضوع حذف پیمانکاری و امضای مستقیم قرارداد کارگران با شرکت پیگیری می‌شود.

بیمه تکمیلی، افزایش ضریب حقوق، افزایش مدت قرارداد کارگری از سه ماه تا آخر سال و بسبتن قرارداد از سال آینده به صورت سالانه برای کارگران معدن طزره دامغان پیگیری می‌شود.وحیدی افزود: بیمه تکمیلی، افزایش ضریب حقوق، افزایش مدت قرارداد کارگری از سه ماه تا آخر سال و عقد قرارداد از سال آینده به صورت سالانه برای کارگران معدن طزره دامغان پیگیری خواهد شد.

وزیر کشور تصریح کرد: مساله دیگر دغدغه کارگران معدن طزره دامغان مربوط شورای کارگری است که با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست کارگران پیگیری و تلاش می‌شود استخدام نیروی انسانی به جای قرارداد با پیمانکاری عضو شرکت شود.

حادثه انفجار معدن زغال سنگ طزره دامغان و جانباختن ۶ کارگر محبوس در آن، مسبوق به سابقه است و عزم جدی برای برخورد قاطع با مقصران احتمالی و جلوگیری از تکرار چهارباره چنین حادثه‌ای با اطلاع‌رسانی شفاف، مطالبه‌ای جدی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 6757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =