کد خبر 6859
۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳

بی‌عدالتی در قراردادهای کارگران معدن طزره / شناسایی کیسه‌های گازی متان می‌توانست جلو حادثه را بگیرد

بی‌عدالتی در قراردادهای کارگران معدن طزره / شناسایی کیسه‌های گازی متان می‌توانست جلو حادثه را بگیرد

سی و نهمین قسمت برنامه دادستان با موضوع بررسی حادثه معدن طزره دامغان با حضور کوثر دولت‌خواهی، مسئول هسته‌ معدن بسیج دانشجویی استان سمنان و ارتباط با امیر پیروز کلاهی‌آذر، عضو هیات علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه دامغان از تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو پخش شد.

به گزارش آهن نیوز؛ کوثر دولت‌خواهی مسئول هسته‌ی معدن بسیج دانشجویی استان سمنان در ابتدای برنامه در خصوص چگونگی آغاز فعالیت این هسته گفت: در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ با ریزش تونل ۴۲ معدن طزره ۲ نفر از معدنچیان عزیز فوت کردند، از آنجایی که این سلسله حوادث پشت سر هم در سال‌های قبل مثل ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و دو مرتبه در سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاده بود، ما را به این نتیجه رساند که مسئله معدن در شهرستان دامغان موضوعی است که نیاز دارد کار علمی، مطالعاتی و تخصصی در موردش انجام شود.

وی افزود: از طرفی کارگران معدن جدای از مسائل ایمنی و حوادث که برایشان پیش آمده بود، مشکلات دیگری هم داشتند که باعث شد تا شورای تبیین بسیج دانشجویی به این موضوع ورود پیدا کند.

دولت‌خواهی در ادامه تصریح کرد: ابتدا به دادستان استان سمنان در خصوص پیگیری حادثه‌ای که اتفاق افتاد نامه‌ای ارسال کردیم و خواستار تشکیل یک تیم حقیقت‌یاب شدیم، تا کسانی که خاطی بودند شناسایی و مجازات شوند و رونوشت این نامه به دادستانی کل کشور، وزارت صمت، سازمانی بازرسی کل کشور، سازمان بازرسی استان سمنان و مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ارسال شد.

مسئول هسته‌ی معدن بسیج دانشجویی استان سمنان گفت: حادثه‌ی دیگری در تیر ماه سال ۱۴۰۰ در یکی از معادن رخ داد که با توجه به رویکرد مسئله محوری بسیج دانشجویی، مجدد پیگیری را شروع کردیم و هسته‌ای را با هدف تحقیقی، مطالعاتی و علمی شکل دادیم و در همین راستا مصاحبه‌های مختلفی با خانواده‌های داغدار، کارگران بازنشسته، اساتید زمین‌شناسی، معدن، حقوق انجام دادیم و از تحقیقات دانشجویان استفاده کردیم و در این بین با مسئولین استان جلسه‌های مختلف گذاشتیم؛ نتیجه کار در قالب فایلی کامل آماده و حدودا یک سال قبل این فایل به دفتر استاندار، فرماندار، امام جمعه، دادستان، نماینده دامغان و در نهایت به دفتر ریاست جمهوری ارسال شد.

وی در پاسخ به این سوال که مسئولین مربوطه در خصوص پیگیری‌ها هسته چه واکنشی داشتند، اظهار کرد: پیگیری‌های زیادی از طرف ما بعد از ارسال فایل انجام شد، اما پاسخی دریافت نکردیم. هدف ما از تدوین این فایل کمک به مسئولین و بیان دغدغه معدن‌چیان بود و در آن تقریبا ۹۰ درصد مسائل ذکر شد، اما متاسفانه بعد از گذشت تقریبا یک سال هنوز هم بازخوردی دریافت نکرده‌ایم.

دولت‌خواهی افزود: نمی‌دانیم مسئولین بعد از تحویل فایل چه اقداماتی انجام داده‌اند و نتیجه آن چه شده است، اگر اقدامی انجام دادند، قاعدتا نباید بعد از یک سال حادثه‌ای با ۶ کشته در معدن طزره داشته باشیم و الان نمی‌دانیم حادثه‌ی بعدی چه زمانی است و این دفعه چه تعدادی کشته می‌شوند.

وی ادامه داد: بعد از پیگیرهای این هسته از ابتدای شکل‌گیری تاکنون یعنی تقریبا پس از ۲ سال و همچنین بعد از حادثه‌ی اخیر گواهی بر ما شد که از طرف مسئولین سهل‌انگاری صورت گرفته است.

مسئول هسته‌ی معدن بسیج دانشجویی استان سمنان تصریح کرد: ما از حضور به موقع وزیران تشکر می‌کنیم، اما بین حرف‌های آنان تناقض وجود دارد، وزیر کشور فرمودند "حادثه غیر قابل پیش‌بینی" ما توقع نداریم شما تاریخ و زمان دقیق حوادث را مشخص کنید، اما با نظارت، بازرسی و ایمنی معدن می‌توان از این حوادث جلوگیری کرد؛ جان معدن‌چی هر روز در خطر است و ادبیاتی که استفاده شد کشته شدن آنان را عادی سازی می‌کند.

دولت‌خواهی ادامه داد: در مقابل، وزیر صمت گفت دولت تصمیم دارد از این اتفاقات جلوگیری کند، لذا این تناقض پذیرفته نیست و سوال اینجا است که با چه سازکاری می‌خواهد کار انجام شود و چه اقداماتی قرار است صورت بگیرد، در واقع باید گزارش کار ایمنی معدن و مشکلات کارگران داده شود.

توقع داریم گزارش حادثه را مسئولین مربوطه به طور شفاف بیان کنند؟

وی گفت: آقای گلی دادستان وقت دامغان در سال ۱۴۰۰ بعد از حادثه گفت، در حادثه معدن قصور کارفرما و پیمانکار مطرح است و متهمین اخطار گرفتند و تفهیم اتهام شدند، همچنین یک صحبت دیگر از دادستان کل داریم که گفت دستگاه قضا در کنار دولت پیگیر ماجرا است، ما توقع داریم تا دادستان و دادستان کل اقدامات بازدارنده داشته باشند تا حوادث مشابه در آینده پیش نیاید، همچنین توقع داریم گزارش حادثه را به طور شفاف بیان کنند، پاسخ دهند که سرانجام تلخ معدن سال ۱۴۰۰ چه شد، دیه کارگران به کجا رسید و آیا دستگاه‌های اجرایی مجرم شناخته شدند یا نه؟

مسئول هسته‌ی معدن بسیج دانشجویی استان سمنان بیان کرد: اگر حادثه سال ۱۴۰۰ فراموش نمی‌شد شاید شاهد حادثه اخیر نبودیم، چون ۲ حادثه‌ گذشته که مجموعا ۸ معدن‌چی جان خود را از دست دادند به مسائل ایمنی برمی‌گردد، لذا وقتی بخواهیم از مشکلات و مسائل کارگران بگوییم اول باید با ایمنی شروع کنیم.

دولت‌خواهی افزود: در بحث ایمنی چند موضوع وجود دارد، اول بازرسی‌ها است که توقع داریم وقتی بازرسی از طرف هر نهادی صورت می‌گیرد دقیق، مطمئن و اصولی باشد. بنا بر شنیده‌های ما که با کارگران داشتیم می‌گفتند زمانی بوده که بازرس می‌آمده و کارگران را به تونل دیگر می‌بردند تا با آنان مواجه نشود و خود بازرس هم پیگیر نبوده که بخواهد کارگران را ببیند و در واقع می‌شود گفت بررسی‌ها از معدن سطحی است.

انتهای پیام/

کد خبر 6859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =