کد خبر 7070
۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

شمش در سرازیری قیمتی بورس کالا و بازار آزاد

شمش در سرازیری قیمتی بورس کالا و بازار آزاد

به نظر می‌رسد علاوه بر رکود بازار، لغو مصوبه غیربهین‌یابی شدن خرید شمش فولاد از هفته قبل در بورس کالا، استقبال از این محصول را محدود کرده و رقابت موجود برای خرید نیز فقط در عرضه‌های اعتباری بوده و در عرضه نقدی رقابت چندانی صورت نگرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت دلار امروز هم با روز گذشته تفاوتی نداشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۴۰۲ تومان در بازار تهران معامله شد.

کاهش تقاضا باعث افت قیمت شمش شد به طوریکه با توجه به رکود بازار مقاطع طویل فولادی، در هفته گذشته بازار شمش در بورس کالا تقاضای بالایی نداشته و اکثرا در قیمت پایه معامله گردید و تنها در عرضه‌های اعتباری رقابت خیلی کمی را شاهد بودیم. همچنین برای هفته جاری نیز اکثر عرضه با قیمت پایه معامله شد طوریکه در معاملات دیروز این محصول با ریزش ۱۴/۸ درصد حجم نسبت به مقدار عرضه، ۱۴۰ هزار و ۶۰۰ تن با قیمت میانگین پایه ۱۹ هزار ۱۹۹ تومان بر روی تابلو معاملات خرید و فروش شد که نسبت به نرخ پایه افت قیمت ۰/۸ درصدی داشت. بدین ترتیب این محصول کانال ۲۰ هزار تومانی را از دست داده و در ابتدای شش ماهه دوم سال وارد کانال ۱۹ هزار تومانی شد. گفتنی است کمترین نرخ پایه معامله شده برای این محصول ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان و بیشترین قیمت ۲۰ هزار و ۲۴۰ تومان بود. 

به نظر می‌رسد علاوه بر رکود بازار لغو مصوبه غیربهین‌یابی شدن خرید شمش فولاد از هفته قبل در بورس کالا، استقبال از این محصول را محدود کرده و برای این مقدار معامله شده فقط ۱۴۲ هزار و ۴۱۰ تن تقاضا وجود داشت در صورتی که تا قبل از لغو این مصوبه در هفته‌های قبل استقبال از این محصول تا دو برابر میزان عرضه نیز رسیده بود. طبق بررسی‌های انجام شده رقابت موجود برای خرید نیز فقط در عرضه‌های اعتباری بوده و در عرضه نقدی با قیمت پایه حدود ۱۹ هزار تومان فروخته شده و یا رقابت صورت نگرفت.

نمودار زیر تغییرات قیمتی دو نوع شمش فولادی پرکاربرد و پرمتقاضی در بورس کالا نشان می‌دهد که روند رو به کاهشی را نسبت به ابتدای ماه داشته است.

شمش در سرازیری قیمتی بورس کالا و بازار آزاد

در بازار آزاد هم نرخ پیشنهادی اکثر تولیدکنندگان شمش فولادی در روزهای اخیر روند کاهشی داشت به طوری که در معاملات امروز با افت ۱۵۰ تومان نرخ اعلامی برای آن بین ۲۱ هزار و ۲۵۰ تا ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود. نمودار زیر تغییرات قیمتی این محصول را در طول شهریور سال جاری در بازار آزاد نشان می‌دهد که دامنه آن بین ۲۱ هزار و ۶۰۰ تا ۲۲ هزار تومان بوده و به طور میانگین با نرخ ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

شمش در سرازیری قیمتی بورس کالا و بازار آزاد

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =