کد خبر 7088
۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

یک فعال صنعت فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

بورس کالا کمکی به کنترل بازار فولاد نمی‌کند

بورس کالا کمکی به کنترل بازار فولاد نمی‌کند

یک فعال صنعت فولاد معتقد است عرضه محصولات فولادی در بورس کالا در طول فعالیت این بازار، به جای قیمت‌گذاری درست اقدام به قیمت‌سازی دستوری کرده و با بازارسازی و کنترل عرضه، قیمت‌ها را به صورت غیرواقعی بالا نگه داشته است. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، اخیرا طی خبری مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی مسئله خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس و تاثیر آن بر کاهش قیمت مسکن را مطرح کرده چرا که وزیر راه و شهرسازی یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن را گرانی مصالح ساختمانی دانسته و عنوان کرده که کنترل بازار مصالح ساختمانی از مسیر خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالا می‌گذرد. 

انتشار این خبر که واکنش‌های متفاوتی از طرف فعالان این صنایع را در پی داشته طوریکه به گفته یک منبع آگاه در دولت، هیچ‌گونه بحثی در مورد خروج سیمان و فولاد از بورس کالا مطرح نیست و دولت چنین کاری انجام نخواهد داد که این سخنان اخیر وزیر اقتصاد موید این مساله است. رئیس بورس کالا هم در راستای نظر وزیر مطالبی صریح را بیان کرد و گفت که نتیجه این عمل منفی و آسیب‌زا است.

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند تجربه گذشته نشان داده است که این ایده برخلاف آنچه گفته می‌شود، اولا موجب افزایش قیمت این دو کالا در میان مدت خواهد شد، ثانیا حتما به ایجاد رانت منجر می‌شود.

مصطفی عبداللهی، فعال صنعت فولاد ضمن موافقت با بحث مطرح شده توسط وزیر راه و شهرسازی در رابطه با تاثیر آن بر بازار فولاد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: عرضه محصولات فولادی در بورس کالا باعث افزایش قیمت این محصولات در طول فعالیت این بازار شده چرا که در این پلتفرم به جای قیمت‌گذاری درست اقدام به قیمت‌سازی دستوری شده و با بازارسازی و کنترل عرضه، قیمت‌ها بالا نگه داشته شده است. 

وی در ادامه افزود: اما واقعیت بازار این است که از یک طرف به علت پایین بودن قیمت‌های جهانی و از طرف دیگر بالا بودن تولیدات داخلی، افزایش نرخ مقاطع فولادی بدین شکل توجیه ندارد. 

این فعال صنعتی در رابطه با دلیل حمایت خود از این طرح گفت: اگر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان در دسترس باشد نوردکاران به راحتی بازار داخل را تامین کرده و سپس اقدام به صادرات محصول نهایی و ارزآوری می‌کنند. این درحالی است که بورس کالا به علت عرضه مواد اولیه مانند سنگ آهن، گندله تا شمش توسط شرکت‌های دولتی که تقریبا ۸۰ درصد تولیدات زنجیره فولاد را شامل می‌شود موجب افزایش قیمتِ این محصولات شده‌اند. 

به گفته این فعال صنعتی قطعا اگر بازار به حال خود رها شود به علت خاصیت خودتظیمی و مکانیزم عرضه و تقاضا، راه خود را پیدا می‌کند و در مسیر درست علاوه بر تامین نیاز داخل، بخش صادرات را نیز پوشش می‌دهد.

عبدالهی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح هیچ عواقب جبران‌ناپذیری برای بازار فولاد و مسکن ندارد، تصریح کرد: اتفاقا اجرای درست این طرح منجر به کاهش قیمت می‌شود چرا که باعث ایجاد رقابت بین کارخانه‌ها شده و واحدهایی در بازار می‌مانند که در این بستر هزینه‌های کمتری داشته و در رقابت سالم منجر به شکسته شدن قیمت‌ها شوند. 

این فعال صنعتی ضمن عنوان این طرح در سال‌های اخیر از طرف انجمن نورد در مجامع مختلف، حمایت خود را از بحث خروج فولاد از بورس کالا اعلام کرده و خاطرنشان کرد: این بازار هیچ اهرمی جز بازدارندگی تولیدکننده برای فعالیت در بازار نداشته و اتفاقا با تعزیراتی کردن‌های غیرکارشناسی شده، زیان‌های بسیاری به شرکت‌های نوردی تحمیل و مشکلات عدیده‌ای را برای کارخانه‌داران به وجود آورده است. 

وی ضمن ابراز امیدواری از حمایت رئیس جمهور و وزارتخانه از این طرح، تصریح کرد: با اجرای این طرح کالاهای مورد نیاز مردم در بستر رقابتی سالم تعیین قیمت شده و با نرخی مناسب به دست خریداران می‌رسد. 

عبدالهی با تایید این که هرچند مقاطع فولادی مانند میلگرد تاثیر چندانی در قیمت تمام شده مسکن ندارد، بیان داشت: اما تاثیر روانی این کاهش قیمت می‌تواند تاثیر زیادی بر رونق بخش ساخت و ساز و تسهیل خرید آن داشته باشد. 

انتهای پیام/

کد خبر 7088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =