کد خبر 7164
۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

کاهش قیمت سنگ‌آهن برای دومین هفته متوالی/ تولید فولاد سبز در دستور کار چینی‌ها

کاهش قیمت سنگ‌آهن برای دومین هفته متوالی/ تولید فولاد سبز در دستور کار چینی‌ها

قیمت سنگ آهن پس از رسیدن به اوج خود در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ ، یعنی به ۱۲۳.۳۷ دلار در هر تن (بورس کالای دالیان) برای دومین هفته متوالی روند کاهشی را طی می‌‍کند. از آن زمان تا کنون، قیمت‌ها ۵.۴ درصد کاهش یافته، اما هنوز ۱۷ درصد بالاتر از پایین‌ترین قیمت در ۳ آگوست (۱۰۳.۲۱ دلار در هر تن) هستند.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ تحولات بازار فولاد چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده جهان به ویژه در بخش تولید، مصرف و قیمت سنگ آهن تاثیر جهانی آنی و عمیقی دارد. برای نمونه، قیمت سنگ آهن پس از رسیدن به اوج خود در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ ، یعنی به ۱۲۳.۳۷ دلار در هر تن (بورس کالای دالیان) برای دومین هفته متوالی روند کاهشی را طی می‌‍کند. از آن زمان تا کنون، قیمت‌ها ۵.۴ درصد کاهش یافته، اما هنوز ۱۷ درصد بالاتر از پایین‌ترین قیمت در ۳ آگوست (۱۰۳.۲۱ دلار در هر تن) هستند.

قیمت سنگ آهن به دلیل نگرانی‌های بازار درمورد تقاضای کمتر از حد انتظار برای فولاد در فصل اوج ساخت و ساز پاییز، پایان ذخیره سازی قبل از تعطیلات و محدودیت‌های احتمالی تولید فولاد چین که هنوز به طور رسمی اجرا نشده است، به مسیر نزولی بازگشت.

روند قیمت‌ها همچنین تحت تأثیر نگرانی‌ها در مورد معرفی یک سیاست پولی سخت در ایالات متحده است. اخیراً نمایندگان فدرال رزرو ایالات متحده قصد خود را برای ادامه افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم بالا اعلام کردند.

علاوه بر این، سرمایه گذاران چینی به دلیل چالش‌های مداوم و نوسانات در بازار املاک و مستغلات، جانب احتیاط را در پیش گرفتند. با وجود اقدامات متعدد برای بازگرداندن فعالیت در بازار، تأثیر آن بر تقاضا و سرمایه‌گذاری تقریباً نامحسوس است. بازار املاک و مستغلات بزرگترین مصرف کننده فولاد در چین بوده و تداوم تضعیف آن در بازار فولاد و مواد اولیه بازتاب دارد.

هفته گذشته، بانک مرکزی چین بار دیگر اعلام کرد که بهبود اقتصادی یک اولویت است که باعث کاهش اندک قیمت‌ها شد. به طور کلی، در حال حاضر عوامل بیشتری بر قیمت سنگ آهن تاثیر می‌گذارد. یک تصمیم کلیدی که می‌تواند بازار را به سمت نگرانی شدید سوق دهد، اجرای محدودیت‌های تولید فولاد چین در سه ماهه چهارم است.

آژانس رتبه بندی Fitch اخیرا پیش‌بینی قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ را تا ۱۱۰ در مقایسه با ۱۰۵ دلار در هر تن قبلی ارزیابی کرد. پیش‌بینی‌ها برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۶ بدون تغییر باقی مانده و به ترتیب ۸۵، ۷۵ و ۷۰ دلار در تن است.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در ماه آگوست پیش‌بینی قیمت سنگ آهن را برای نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۲ درصدی به ۹۰ دلار در هر تن تغییر داد که به دلیل پیش‌بینی مازاد عرضه سنگ آهن به میزان ۶۸ میلیون تن و کاهش فولادسازی در چین است. در عین حال، تحلیلگران انتظار دارند قیمت این ماده خام در سه ماهه سوم ۱۰۵ دلار در هر تن و در سه ماهه چهارم ۱۰۰ دلار در هر تن باشد.

حرکت به سمت فولاد سبز

فولادسازان چینی در حال افزایش فعالیت کربن‌زدایی صنعت هستند. بر اساس گزارش انجمن آهن و فولاد چین (CISA)، صنعت فولاد این کشور به دنبال کاهش انتشار کربن تا ۴۰ و ۹۵ درصد به ترتیب تا سال ۲۰۴۰ و  ۲۰۶۰ هستند.

بر اساس گزارش CISA که حدود ۸۰ درصد از کارخانه‌های فولاد کشور را شامل می‌شود، انتشار کربن در این صنعت حدود ۱۵ درصد از کل کشور را تشکیل می‌دهد که به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین جهانی (حدود ۷ درصد) است. دلایل متعددی وجود دارد که چرا مصرف کلی انرژی و همچنین شدت انتشار کربن در صنعت فولاد چین بسیار بالاتر از میانگین جهانی بوده که عبارتند از سهم پایین کوره‌های قوس الکتریکی در تولید فولاد، استفاده از مخلوط سنگین زغال سنگ و کک، انتشار بیشتر CO ۲ در بخش انرژی، و گسترش اندک فناوری‌های کارآمد انرژی است.

در حال حاضر، شرکت‌های چینی به دنبال گسترش فناوری‌های تولید فولاد کم کربن هستند، در همین راستا پروژه‌های مربوطه توسط Baowu، گروه صنعت سنگین جیان‌لونگ پکن، گروه HBIS و غیره راه‌اندازی شده‌اند. علاوه بر این، پلتفرم محصولات زیست محیطی (EPD) در سال گذشته در چین راه اندازی شد. چنین چارچوبی برای بررسی عوامل تأثیرگذار محیطی بر محصول یا خدمات استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 7164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =