کد خبر 7773
۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷

نوسانات قیمت میلگرد افزایش یافت/ پس‌لرزه‌های ارز در بازار آهن

نوسانات قیمت میلگرد افزایش یافت/ پس‌لرزه‌های ارز در بازار آهن

شروع صعودی دلار در هفته جاری واکنش بازارهای مختلف را به دنبال داشت. قیمت میلگرد نیز به تبعیت از بازار ارز سه روز گذشته را پرنوسان طی کرد و به‌طور کلی بازار آهن از پس‌لرزه‌های ارزی در امان نماند.

به گزارش آهن نیوز؛ بررسی قیمت میلگرد در روزهای ابتدایی هفته جاری حاکی از نوسان در این بازار است. بررسی قیمت میلگرد در بازار امروز، دوشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۲، نشان می‌دهد قیمت هر کیلو میلگرد آجدار ۱۰ که پرمصرف‌تر از سایر اندازه‌هاست، درب کارخانه‌های مختلف بین ۲۱ هزار و ۲۰۰ تا ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شود.

قیمت امروز هر کیلو میلگرد در سایزهای ۵.۵ تا ۳۲ نیز بین ۲۱ هزار تومان تا ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است.

البته علاوه بر اثر تشدید جنگ در خاورمیانه بر بازار ارز و در پی آن تاثیر بر بازار سایر کالاهای سرمایه‌ای، عواملی مانند کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی و افزایش تقاضا برای این محصول هم بر افزایش قیمت آهن در آغاز هفته اثر داشته است.

چرا رکود از بازار آهن نمی‌رود؟

به نظر می‌رسد افزایش قیمت میلگرد در پی افزایش نرخ ارز و حتی ورود تقاضا به این بازار، پایدار نباشد. چراکه رکود شدید در بازار مسکن و نبود نقدینگی باعث شده شرایط رکود بر بازار آهن به این راحتی تغییر نکند. البته بخشی از این وضعیت رکود که در بازارهای مختلف حاکم شده هم به سیاست‌های انقباض پولی دولت برمی‌گردد.

بنابراین شاهد هستیم با وجود اینکه جهش قیمت در بازار آهن روز گذشته هم تا حدودی ادامه داشت، این روند امروز با برگشتن نرخ ارز به زیر ۵۱ هزار تومان متوقف شده و بازار آهن هم به روال قبلی خود برگشته و امروز هم قیمت‌ها در اکثر مبادی فروش نسبت به روز گذشته ثابت بوده است.

اما در مجموع آن طور که فعالان بازار می‌گویند، وضعیت بازار کالاهای صادراتی از جمله شمش و آهن اسفنجی از بازار محصولات نهایی آهن  بهتر است.

با توجه به این شرایط و طبق گفته‌های فعالان بازار به تظر می‌رسد شرط رونق بازار در بازار آهن، برنامه‌ریزی برای صادرات یا رونق ساخت و ساز مسکن خواهد بود. هرچند معادلات بین‌المللی در حال حاضر پیش‌بینی پذیری بازارهای مختلف را کاهش داده است.

به طور کلی قیمت آهن‌آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله این فاکتورها می‌توان به نوسانات قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا، میزان صادرات و واردات، هزینه‌های حمل‌ونقل و غیره اشاره کرد.

در ماه‌های اخیر هم در بیشتر موارد شاهد رکود و ثبات طولانی در بازار آهن به دلیل رکود در بازار مسکن، کاهش قیمت‌های جهانی و همچنین اخبار سیاسی مثبت و به تبع آن کنترل نسبی نرخ ارز بودیم. بر این اساس ماه‌ها بود که بازار آهن داخلی به دلیل رکود در بازار مسکن و نبود نقدینگی، گرفتار رکود بود و تقاضای مؤثری در آن مشاهده نمی‌شد.

آنطور که رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد توضیح داده، در اصل اخبار مرتبط با توافق هسته‌ای در ماه‌های اخیر باعث شد مردم  منتظر کاهش نرخ ارز باشند و برای خرید دست نگه دارند. از طرف دیگر سیاست‌های انقباضی بانک‌ها منجر به کاهش پرداخت وام‌ها شده و در نتیجه نقدینگی از دست مردم خارج شده است.

طبق گفته‌های او کاهش قیمت جهانی نیز در پی دامپینگ روس‌ها در بازار و رقابت منفی بین خودشان برای صادرات و نابسامانی در بازار چین بوده است. در اصل چین به دلیل مشکلاتی که در حوزه مسکن داشته، سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته که منجر به رکود شده است. در آمریکا و اروپا نیز افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم منجر به کاهش ساخت و ساز و توسعه شده است. در مجموع همه این شرایط منجر به رکود در بازار جهانی فلزات در ماه‌های گذشته شد.

منبع: تجارت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر 7773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =