کد خبر 7938
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

بازارهای نوین مالی جایگزین بازار سنتی شود / توسعه صادرات تنها راه نجات صنعت فولاد

بازارهای نوین مالی جایگزین بازار سنتی شود / توسعه صادرات تنها راه نجات صنعت فولاد

مهدی کوهی معتقد است تأمین مالی در بازار سنتی دیگر جوابگو نیست. شرکت‌های بزرگ، متوسط و حتی شرکت‌های کوچک هم به اندازه مشخصی که سقف اعتبار داشتند، از بازار سنتی کشور وام‌ها و اعتباراتشان را تأمین کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، طی سال‌های گذشته چالش‌های زنجیره فولاد عمدتاً بر قیمت و ناترازی در زنجیره فولاد در بخش بالادست مربوط می‌شد اما با توجه به تحولات و اتفاقاتی که در این صنعت در سطح کشور و منطقه رخ داده، موضوع تامین مالی به یکی از چالش‌های جدی صنعت فولاد تبدیل شده، این در حالی است که تامین منابع مالی، پیشران تمامی فعالیت‌ها است.

در این میان توسعه تامین مالی در شرکت‌های فولادی نیاز به توجه به سیاست‌گذاری‌ها در بخش ساختارها و فرهنگ سازمانی دارد و در این حوزه نقش ارکان‌هایی که به طور مستقیم در این بخش سیاست ‌گذاری‌ می‌کنند بسیار حائز اهمیت است اما در حال حاضر به نوعی سیستم‌های تامین مالی سود سوزآور دارند و بیشتر از اینکه کمک کار صنایع باشند برای این صنایع چالش‌زا هستند.

 مهدی کوهی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در رابطه با ضرورت توجه به این بخش در صنعت فولاد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: در حال حاضر، تأمین مالی در بازار سنتی دیگر جوابگو نیست. شرکت‌های بزرگ، متوسط و حتی شرکت‌های کوچک هم به اندازه مشخصی که سقف اعتبار داشتند، از بازار سنتی کشور وام‌ها و اعتباراتشان را تأمین کرده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت گذر از روش‌های سنتی تامین مالی، برای توسعه آن بیان کرد: در حال حاضر باید بازارهای نوین مالی همچون شرکت‌ها و صندوق‌های پروژه، اوراق مرابحه و سازوکارهای جدیدی که توسط بانک مرکزی و شورای عالی بانک‌ها برای توسعه صنایع کشور طراحی شده، توسعه داده شود تا صنایع بتوانند از ظرفیت‌های جدید استفاده کنند. در غیر این صورت از روش‌های بازار سنتی قبلاً تمام شرکت‌های قوی، ضعیف و متوسط استفاده و حد اعتباری آنها کامل شده است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان از جمله‌ راهکارهای تاب‌آوری صنعت فولاد را در حال حاضر توسعه صادرات دانسته و اظهار داشت: متأسفانه وجود تحریم‌های ظالمانه‌ باعث شده ما از بانک‌ها و صنایع مرتبط در دنیا به دور باشیم. اما در همین بازار با استفاده از روش‌های دانش‌بنیان و روش‌های نوین مالی امکان صادرات وجود دارد کما اینکه در همین شرایط با مکانیزمی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی تعریف می‌کند برخی شرکت‌ها در یک راهکار و مسیر قانونی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =