کد خبر 799
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰

قیمت پایه فولاد گران‌تر از نرخ صادراتی

قیمت پایه فولاد گران‌تر از نرخ صادراتی

قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در هفته جاری حدود ۴۰ دلار گران‌تر از قیمت شمش فولاد صادراتی فوب خلیج‌فارس تعیین شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، رینگ صنعتی بورس‌ کالای ایران در هفته جاری میزبان عرضه شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۲‌ هزار و ۱۶۰ تومان تا ۱۲‌ هزار و ۹۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم از این محصول بود که البته اغلب عرضه‌ها در سقف تعیین‌شده انجام شد.

قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در این بازار بر مبنای فرمول ابداعی بورس‌کالا و طبق مشارکت تعیین شد و با توجه به استقبال نوردکاران از عرضه‌های هفته گذشته، کف و سقف قیمتی تعیین‌شده برای عرضه شمش فولاد در این رینگ افزایش داشت و میانگین وزنی قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا در هفته جاری برابر ۱۲‌ هزار و ۷۸۰ تومان بود که این نرخ با احتساب نرخ روز ارز نیمایی (۲۶‌ هزار و ۵۵۰ تومان) برابر ۴۸۱ دلار به‌ ازای هر تن خواهد بود.

در حالی قیمت پایه عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران با فرمول ابداعی بورس‌کالا رو به افزایش گذاشته که میانگین نرخ شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس براساس گزارش متال‌بولتن بدون تغییر نسبت به هفته قبل ۴۴۰ دلار به ازای هر تن بود.

به این ترتیب، قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در هفته جاری حدود ۴۰ دلار گران‌تر از قیمت شمش فولاد صادراتی فوب خلیج‌فارس تعیین شد. به این ترتیب، این مرتبه تصمیمات بورس‌کالا زمینه جدا شدن روند معاملات شمش فولاد در بازار داخل از روند جهانی را مهیا کرد. البته جدا شدن از روند نوسان قیمت‌های جهانی واکنش منفی ذی‌نفعان بازار و کارشناسان را به همراه نداشت.

این در حالی است که تجربه نشان داده، اگر سیاست‌گذاری برای حوزه فولاد به نحوی باشد که قیمت در بازار داخل ارزان‌تر از روند جهانی شود، اعتراضات گسترده‌ای از سوی فعالان بخش فولاد و کارشناسان بازار مطرح می‌شود. به این ترتیب می‌توان اذعان کرد که فعالان و کارشناسان بازار مخالفتی با جدا شدن قیمت‌های داخلی از روند جهانی به شرط گرانی نداشته و تنها معترض اقداماتی هستند که باعث شود بهای یک محصول در نرخی کمتر از قیمت جهانی قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =