کد خبر 8003
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش احتمال کمبود زغال سنگ کک تا سال ۲۰۳۰/ اهمیت نقش استرالیا و چین

افزایش احتمال کمبود زغال سنگ کک تا سال ۲۰۳۰/ اهمیت نقش استرالیا و چین

براساس پیش بینی کارشناسان در نشست سران انجمن فولاد هند (ISA)، صنعت فولاد جهانی احتمالاً در اوایل دهه ۲۰۳۰ با کمبود فزاینده زغال سنگ کک مواجه شود.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ براساس پیش بینی کارشناسان در نشست سران انجمن فولاد هند (ISA)، صنعت فولاد جهانی احتمالا در اوایل دهه ۲۰۳۰ با کمبود فزاینده زغال سنگ کک مواجه شود. البته این امر در صورتی روی خواهد داد که کربن‌زدایی صنعت کندتر از حد انتظار باشد یا تقاضای فولاد بیشتر از سطح مورد برآورد باشد.

بازار جهانی زغال سنگ کک‌شونده حدود ۱.۱ میلیارد تن در سال و تجارت دریایی آن حدود ۳۰۵ میلیون تن است. به گفته کارشناسان، صنعت فولاد به یک منبع عرضه بسیار محدود وابسته بوده که عامل اصلی اختلالات و نوسانات است.

مشکلات تأمین این موادخام ممکن است سریع‌تر از توسعه فناوری‌های جایگزین فولادسازی بدتر شود. روندهای کوتاه مدت شامل افزایش استفاده از قراضه، کک، گلوله‌های سنگ آهن، DRI و بهبود راندمان تولید آهن خام است. از همین روی، هیدروژن و سایر فناوری‌های سبز تنها در میان مدت و بلند مدت تأثیر خواهند داشت. علاوه بر این، استفاده از هیدروژن در کوره بلند مستلزم تغییراتی در مشخصات زغال سنگ خواهد بود.

کارشناسان انتظار دارند تقاضای فولاد در چین از سال جاری تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵ درصد کاهش یابد. اگر این کشور بتواند سهم ظرفیت کوره قوس الکتریکی را تا آن زمان از ۱۰ درصد امروز به ۲۰ درصد افزایش دهد، نسبت جهانی بین تولید کوره بلند و کوره قوس الکتریکی تقریباً ۶۵/۳۵ در سال ۲۰۳۰ در مقایسه با ۷۲/۲۸ امروز خواهد بود.  سهم واردات در مصرف زغال‌سنگ کک‌سازی چین تنها ۱۰ درصد است و کنترل‌های آتی تولید در راستای تلاش‌های کاهش کربن بر تأمین تقاضا برای این ماده خام تأثیر خواهد داشت.

همچنین براساس این گزارش، کمبود فزاینده زغال سنگ کک‌سازی با کیفیت می‌تواند تنها مانعی باشد که می‌تواند هند را از رسیدن به اهداف تولید فولاد خود در سال‌های ۲۰۲۳ یا ۲۰۴۷ باز دارد. نوسانات قیمت زغال سنگ کک نیز یک نگرانی جدی است، حتی در دوره‌هایی که در غیاب شرایط آب و هوایی شدید، عرضه از استرالیا معمولاً بالاتر است.

 براساس پیش‌بینی‌های قبلی قیمت جهانی زغال سنگ کک‌ساز در ماه اکتبر به افزایش خود ادامه داد و در اوایل نوامبر روند قیمت به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا تغییر کرد.

آخرین قیمت زغال سنگ کک

طبق گزارش S&P Global، قیمت زغال سنگ کک در استرالیا (FOB استرالیا) برای هفته ۳۰ اکتبر تا ۶ نوامبر ۲۰۲۳، ۱.۴ درصد یا ۵ دلار در تن نسبت به هفته قبل کاهش یافت و به ۳۴۵ دلار در تن رسید. در مجموع، این شاخص پس از افزایش ۲۴.۶ درصدی در ماه سپتامبر، از ابتدای نوامبر ۳.۶ درصد افزایش یافته است.

از ۶ نوامبر ۲۰۲۳، زغال سنگ کک در چین (CFR چین) با قیمت ۲۹۰ دلار در تن به مصرف کنندگان عرضه شد. از اول اکتبر، قیمت مواد خام در سطح ۲۸۰ دلار در هر تن بود. یعنی برای یک ماه قیمت زغال سنگ کک در چین ۳.۶ درصد افزایش یافت.

بهبود عرضه باعث کاهش هیجان در بازار شده است. مصرف کنندگان سرعت خرید خود را کاهش داده اند که در کوتاه مدت بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند. در عین حال، کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد، امکان خرید زغال سنگ کک در سطوح فعلی را برای کارخانه‌های فولادی غیرممکن می‌کند. حاشیه سود برای تولیدکنندگان فولاد کاهش یافته و برخی از کارخانه‌های آسیایی نشان می‌دهد که تولید فولاد حتی با قیمت زغال سنگ کک در ۳۱۰ دلار در هر تن بی‌سود خواهد بود.

قیمت زغال سنگ کک‌کننده استرالیا هفته گذشته در بحبوحه کاهش فعالیت خرید به دلیل روند منفی قیمت در بازار فولاد کاهش یافت. در عین حال عرضه زغال سنگ کک به تدریج در حال افزایش است که بازار را تحت فشار قرار می‌دهد. در دسترس بودن کم مواد اولیه عامل رشد قیمت زغال سنگ کک در دو ماه گذشته بود.

 قیمت زغال سنگ کک در استرالیا در ماه سپتامبر ۲۴.۲ درصد نسبت به آگوست افزایش یافت تا به ۳۳۳ دلار در هر تن برسد. همچنین، زغال سنگ کک در چین در یک ماه ۳۰ دلار در هر تن افزایش یافت و به ۲۵۰ دلار در هر تن ارتقاء یافت. قیمت کالاها با تقاضای قوی در هند و چین و همزمان با عرضه محدود حمایت شد.

انتهای پیام/

کد خبر 8003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =