کد خبر 8100
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲

گزارش آهن‌نیوز از بازار آهن؛

سرکوب بازار آهن در سالِ سیاست/ بازار ورق در نوسان

سرکوب بازار آهن در سالِ سیاست/ بازار ورق در نوسان

در معاملات انواع ورق فولادی در بازار آزاد نیز، خریداران انگار همچنان در انتظار کاهش قیمت هستند اما عرضه کننده‌ها در مقابل آن مقاومت می‌کنند. هرچند هفته گذشته به علت کمبود در مواردی برخلاف کلیت بازار این کالا با افزایش روزانه همراه بود اما نمی‌تواند پایدار باشد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، نرخ دلار امروز با وجود کاهش جزئی 0/34 درصدی وارد کانال 50 هزار تومانی شد و به نرخ ۵۰ هزار و ۹۷۳ تومان رسید. در بازار آهن نیز جو غالب بر بازار ثبات قیمت در اکثر مبادی فروش است اما روند کاهشی برخی محصولات مثل میلگرد و تیرآهن همچنان در نوسان است.

سالِ سیاست است و بازار تحت فشار

با توجه به اتفاقات اخیر جهانی و منطقه‌ای و همچنین تحرکات داخلی، در ایران امسال سال همراه با انتخابات پیشرو، بازارهای مالی با مسائل سیاسی گره خورده است. مبارزه با تورم الگوی کار دولت بوده و جنگ غزه لعاب این سیاست را پر رنگ‌تر کرده است.

دل بستن به تحول در ماه‌های پیش رو شاید امید واهی باشد. وقتی بعضی کارخانه‌های داخلی به صورت مدت دار کالا می‌فروشند، اجازه جان گرفتن را از بازار می‌گیرند، این در حالی است که به دلیل عدم وجود نقدینگی در بازار راه حل دیگری نیز ندارند.

بازار فولاد به لطف دخالت‌های بورس در حال تجربه کردن شرایطی است که در ده سال گذشته سابقه نداشته است. ممکن است انتشار نتایج عملکرد شش ماهه فولادسازان بزرگ، مدیران دولتی را سرخوش کند اما این الزاما به معنای رونق بازار نیست چون فولادسازانی همچون خراسان به لطف آنکه همه زنجیره فولاد را دارند سود خود را برده‌اند در حالی که کارخانه‌هایی نه این پتانسیل و نه صادرات را ندارند، شرایط سخت‌تری دارند.

سوال این است که چرا قیمت محصول هر روز فرو می‌ریزد؟ آیا واقعاً مسئولیت آن با بورس کالاست یا نبود تقاضا همراه با مدیریت بورس باعث به وجود آمدن این شرایط است؟ شاید با ادامه این روند شاهد حذف تعداد زیادی از بازیگران در صحنه بازار فولاد سال آینده باشیم. این مساله تنها در مورد مقاطع نیست، بازار ورق هم از این شرایط بی نصیب نمانده بخصوص آنکه اسلب و ورق در بازار جهانی بی رونق است و تقاضای شمش هم مثل چهار ماه قبل نیست.

وضعیت معاملات امروزِ بازار آهن

هفته گذشته با افزایش قیمت آهن اسفنجی قیمت شمش هم بالا رفته بود اما به دنبال ابطال معاملات آهن اسفنجی و همچنین عدم استقبال از سمت خریداران، قیمت شمش نیز نزولی شد.

همچنین چه در کف بازار آهن و چه در بورس کالا، کاهش تقاضا باعث تنزل قیمت میلگرد و تیرآهن تا حد 25 درصد نسبت به ابتدای سال شده است.

در مورد ورق‌ها انچه که معاملات آن امروز در تابلوی بورس کالا نیز مشاهده شد از رونق خاصی برخوردار نیست طوری که با حذف بیش از 60 درصد محصولات عرضه شده شامل ورق گالوانیزه G، ورق سرد B و ورق قلع اندود، حجمی به میزان ۱۱ هزار تن به فروش رفت که با استقبال چشمگیری نیز مواجه نشده و فقط ۹ هزار و ۸۰۰ تن تقاضا ثبت شد.

گفتنی است عرضه ورق قلع اندود در تالار صنعتی هفته گذشته در روزهای دوشنبه انجام شد اما به علت عدم تایید معاملات آن توسط کمیته بورس کالا به دلیل قیمت نامتعارف روز سه شنبه مجددا تکرار شد. لازم به ذکر است قیمت کشف شده این محصول در هر دو عرضه بدون ارزش افزوده در حدود ۶۳،۹۰۰ تومان بود که افزایش حدود ۱۹ هزار تومانی نسبت به نرخ پایه داشت که روز سه شنبه تایید شد. امروز نیز حجم این محصول کاهش حجم قابل توجه بیش از ۸۵ درصدی نسبت به هفته قبل داشته درحالی که نرخ پایه آن ۱۴ هزار تومان بالاتر عرضه شده است. در نهایت معامله این محصول که توسط صنایع فولاد توان آور آسیا انجام شده بود به صورت نقدی، بدون رقابت خاصی بر اساس نرخ پایه 59 هزار تومانی به ازای هر کیلو برای تاریخ تحویل ۲۳ بهمن به طور کامل به فروش رفت. 

تصویر زیر تغییرات قیمتی این محصول را از ابتدای مهر تاکنون در معاملات بورس کالا نشان می‌دهد.

سرکوب بازار آهن در سالِ سیاست/ بازار ورق در نوسان

در معاملات انواع ورق فولادی در بازارآزاد نیز، خریداران انگار همچنان در انتظار کاهش قیمت هستند اما عرضه کننده‌ها در مقابل آن مقاومت می‌کنند. حتی در مواردی مانند انواع ورق سیاه هفته گذشته برخلاف کلیت بازار که روند نزولی داشت این کالا با افزایش روزانه همراه بود اما به نظر می‌رسد این افزایش با توجه به افت قیمت جهانی و تقاضای ضعیف داخلی نمی‌تواند پایدار باشد. تصویر زیر نرخ انواع ضخام‌های ورق سیاه اکسین را در معاملات امروز بازار آزاد نشان می‌دهد:

سرکوب بازار آهن در سالِ سیاست/ بازار ورق در نوسان

اما در مورد ورق گالوانیزه به نظر می‌رسد افت قیمت ورق گرم به این کالا سرایت کرد. ضمن آنکه قیمت این کالا به کف خود رسیده است. نمودار زیر نرخ معاملاتی انواع ضخامت این ورق را در بازار آزاد نشان می‌دهد:

سرکوب بازار آهن در سالِ سیاست/ بازار ورق در نوسان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =