کد خبر 8152
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴

آهن نیوز گزارش می‌دهد؛

کاهش ۴۵ درصدی صادرات میلگرد ترکیه/ اسرائیل خریدار نخست محصولات ترک

کاهش ۴۵ درصدی صادرات میلگرد ترکیه/ اسرائیل خریدار نخست محصولات ترک

در بازه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، فولادسازان ترکیه صادرات میلگرد را ۴۴.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دادند و به ۲.۵ میلیون تن رساندند. در ماه سپتامبر، مصرف کننده اصلی میلگرد ترکیه به مانند گذشته اسرائیل با ۵۸۹.۴ هزار تن ( افزایش ۲۵ درصد) و یمن با ۵۵۲.۱ هزار تن (کاهش ۲.۶) بوده است.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ براساس داده‌های موسسه آمار ترکیه (TUIK) در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، شرکت‌های فولادی ترکیه صادرات میلگرد را با ۹.۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴۰۴.۵ هزار تن رساندند. البته در مقایسه با سال گذشته، صادرات محموله‌ها ۱۹.۴ درصد کاهش یافت. درآمد ترکیه حاصل از این صادرات در این بازه زمانی ۲۳۰.۵۶ میلیون دلار بوده که نسبت به ماه قبل ۵.۹ درصد و نسبت به سل گذشته ۳۱.۷ درصد کاهش داشته است.

البته در بازه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، فولادسازان ترکیه صادرات میلگرد را ۴۴.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دادند و به ۲.۵ میلیون تن رساندند. در ماه سپتامبر، مصرف کننده اصلی میلگرد ترکیه به مانند گذشته اسرائیل با ۵۸۹.۴ هزار تن ( افزایش ۲۵ درصد) و یمن با ۵۵۲.۱ هزار تن (کاهش ۲.۶) بوده است. در رتبه سوم نیز اتیوپی قرار دارد.

براساس اعلام انجمن صادرکنندگان فلزات آهنی و غیرآهنی مدیترانه‌ای (ADMIB)، بازارهای آفریقا به ویژه الجزایر و مصر در حال تبدیل شدن به مقصدهای مهم صادراتی جایگزین برای فولادسازان ترکیه هستند. این روند به دلیل تداوم کاهش جهانی تقاضای فولاد است.

در ماه سپتامبر، مقصد اصلی صادرات فولادسازان ترکیه، آلمان بود که پس از آن رومانی و اسرائیل  قرار دارند. همانطور که فواد توسیالی رئیس ADMIN خاطرنشان کرد، کاهش تقاضای فولاد در جهان همچنان ادامه دارد و اقدامات حمایتی و استفاده از سرمایه گذاری عمومی در سراسر جهان در حال افزایش است. به گفته وی، روند منفی همچنان برای صادرکنندگان فولاد ترکیه ادامه دارد؛ آنها در حجم و هزینه عرضه ضرر می‌کنند. در این شرایط فولادسازان کشور با تمرکز بر بازارهای جایگزین بر جبران زیان متمرکز شدند. آنها توانستند به ویژه در بازارهای آفریقا، به ویژه الجزایر و مصر دست یابند.

 شرکت‌های فولادی ترکیه در سپتامبر ۲۰۲۳ تولید فولاد را ۳.۵ درصد نسبت به آگوست افزایش دادند و به ۲.۸۹ میلیون تن رساندند. در بازه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، فولادسازان ترکیه ۲۴.۴۹ میلیون تن فولاد تولید کردند که ۱۰.۱ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است.

لازم به یادآوری است که از اکتبر ۲۰۲۳، ترکیه قیمت عمده فروشی گاز طبیعی برای شرکت‌های بزرگ صنعتی را ۲۰ درصد نسبت به ماه آگوست افزایش داده است. علاوه بر این، این کشور تعرفه برق را ۲۰ درصد افزایش داد که فشار مضاعفی بر صنعت فولاد کشور ایجاد می‌کند. ترکیه برای آخرین بار در سپتامبر ۲۰۲۲ قیمت گاز طبیعی را افزایش داد. سپس در میان افزایش تقاضا به دلیل تهاجم نظامی روسیه - بزرگترین تامین کننده گاز به قلمرو اروپا - تعرفه‌ها ۵۰ درصد افزایش یافت

کد خبر 8152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =