کد خبر 822
۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار در انتظار نتایج برجام

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار در انتظار نتایج برجام

روز گذشته اکثر مقاطع فولادی در غالب مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند، درحالی که شماری از شرکت‌ها همچنان در کاهش قیمت آهن مداومت داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، درحالی رسانه‌ها و مسئولان نوید نزدیک شدن به توافقات برجام را می‌دهند که تمامی بازارها نیز در انتظار اعلام نتایج آن از منابع رسمی هستند. براساس گزارش‌ها امروز ساعت ۱۱ نمایندگان مجلس با حضور وزیر امور خارجه و مذاکره‌کنندگان ارشد کشور درباره آخرین روند مذاکرات جلسه برگزار خواهند کرد و طبق گفته بلومبرگ نیز طی امروز و فردا اروپا پاسخ خود را درباره احیای برجام اعلام خواهد کرد.

علاوه‌بر جریان مذاکرات، ثبات قیمت‌های جهانی، ثبات قیمت‌های بازار داخلی را رقم زده است به طوری که نرخ شمش CIS و شمش چین نیز تغییر قیمتی نداشتند. روز گذشته اکثر مقاطع فولادی در غالب مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند، درحالی که شماری از شرکت‌ها همچنان در کاهش قیمت آهن مداومت داشتند. در ادامه تغییرات قیمتی فلزات در بازارهای مختلف ارائه شده است.

بازار آهن

امروز اسکناس دلار با ۲۰۰ تومان افت قیمت وارد کانال ۲۹ تومان شد و تا این لحظه به قیمت ۲۹ هزار ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد، در بازار آهن اگرچه نرخ اغلب محصولات ثابت است اما همچنان شاهد اصلاح کاهشی قیمت‌های در برخی بخش‌ها هستیم.

قیمت روز میلگرد آجدار در شماری از شرکت‌ها حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشت اما عمده مبادی فروش تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند؛ قیمت روز میلگرد در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد و دو شرکت با افزایش ۵۰ تومانی و کاهش ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند.

نرخ نبشی و ناودانی در دو شرکت سپهر ایرانیان و نورد اشتهارد ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان کاهش دارد و و مابقی شرکت بدوت تغییر قیمت محصولاتشان را به فروش رساندند.

قیمت اکثر تیرآهن‌های کیلویی ثابت است و کاهش نرخ ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی شاخه‌های سنگین شرکت ذوب آهن نیز قابل توجه بود.

تا این لحظه قیمت پروفیل در سه شرکت با ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش اعلام شد.

انواع ورق‌ها نیز نوسانی مشابه سایر محصولات داشتند، به این صورت که نرخ ورق سیاه و انواع آن در غالب شرکت‌ها کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشت اما نرخ روز ورق روغنی، ورق گالوانیزه و رنگی بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

بازار بورس

اکثر توجه خریداران در بورس امروز، بر لیدرهای خودرویی، بانکی و حمل نقل بود که در واقع این نمادها بیشترین تاثیر را از توافق می‌گیرند. همین موضوع شرایط را برای بازار سرمایه فراهم کرد تا آخرین روز معاملات این هفته قرمز رنگ به پایان برسد. در این راستا به نظر می‌رسد چشم اکثر سهامداران و سرمایه‌گذاران در آخر هفته، به اخبار مثبت برجامی خواهد بود.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۸ هزار و ۱۰۴ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۵۱ هزار و ۳۹۶ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۴۵۲ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۹۹ هزار و ۷۵ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۵ هزار و ۷ واحدی، رقم یک میلیون و ۳۴ هزار و ۹۸۰ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «زاگرس»، «آریا»، «شاوان»، «شراز»، «بپاس»، «دماوند» و «کگهر» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «بورس»، «دانا»، «وتوصا»، «اتکام» و «حفارس» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «فنوال»، «کطبس»، «جم پیلن»، «وصنعت» و «بدرخش» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

با گران شدن نرخ فولاد در بورس کالا، نرخ پایه شمش هم نسبت به نرخ صادراتی آن با افزایش ۴۰ دلاری توأم بود. در هفته جاری شاهد عرضه شمش در بورس کالا با قیمتی ۱۲ هزار و ۱۶۰ الی ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی بودیم، که نرخ آن براساس فرمول جدید بورس کالا تعیین شده بود.

با توجه به اینکه بیشترین حجم عرضه‌های هفته پیش معامله شد، این امر به افزایش کف و سقف قیمتی عرضه این هفته شمش منجر شد که با احتساب ارز نیمایی قیمتی معادل ۴۸۱ دلار داشت. این در شرایطی است که هر تن شمش صادراتی ۴۴۰ دلار قیمت دارد که بیانگر افزایش ۴۰ دلاری این محصول در عرضه هفته جاری بود.

امروز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۱ در تالار صنعتی بورس کالا براساس جدیدترین اطلاعیه، ۳۹۸ هزار و ۸۹۹ تن محصول فولادی معامله شد که این سبد فقط شامل تیرآهن، میلگرد، ناودانی و نبشی است.

در همین حال، امروز ۲۷ هزار و ۴۴ تن تیرآهن  با قیمت پایه ۱۵۶ هزار و ۲۶۱ ریال در بورس کالا عرضه شد. بررسی‌ها حاکی از آن است که قیمت پایه در نظر گرفته شده برای عرضه تیرآهن نسبت به هفته گذشته ۶٫۲ افزایش یافته است.

همچنین در معاملات امروز بورس کالا ۳۵۲ هزار و ۷۸۲ تن میلگرد با قیمت پایه ۱۴۴ هزار و ۶۸۸ ریال عرضه شد ضمن اینکه قیمت پایه در نظر گرفته شده برای میلگرد نسبت به هفته گذشته ۱٫۴ افزایش نشان می‌دهد.

براین اساس ناودانی باحجم ۴ هزار و ۳۰۰ تن و با قیمت پایه ۱۵۶ هزار و ۹۹۶ ریال و نبشی با قیمت پایه ۱۵۱ هزار و ۵۲۷ ریال در تالار صنعتی بورس کالا عرضه شد.

همچنین بیشترین تغییرات عرضه در بخش میلگرد با ۱۷۳ درصد است که نسبت به هفته گذشته افزایش نشان می‌دهد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =