کد خبر 8602
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴

بازگشت تقاضای شمش فولادی در بورس کالا

بازگشت تقاضای شمش فولادی در بورس کالا

با نزدیک شدن به فصل سرما و اعلام اخطارهایی در خصوص محدودیت و قطعی گاز، آهن اسفنجی روز شنبه با افزایش قیمت در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد و از این‌رو شمش فولادی نیز با افزایش نسبی مورد دادوستد قرار گرفت که می‌توان انتظار داشت بازار فولاد طی هفته‌های آینده مجددا به دوران اوج خود بازگردد. معاملات هفته جاری نشان می‎‌دهد که میزان تقاضا برای شمش فولادی حدود ۳۹درصد افزایش داشته و حدود ۶۱.۲‌درصد از میزان عرضه به فروش رسیده است که بهبود بازار را نوید می‌دهد.

به گزارش آهن نیوز؛ بررسی بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران طی چند هفته اخیر نشان می‌دهد که قیمت شمش فولادی در این رینگ روند نزولی داشته؛ اما ظرف هفته جاری شمش فولاد از این مسیر افت نرخ عقب‌نشینی کرده، به‌نحوی که بر نرخ فروش شمش فولاد در بازه هفتگی به شکل جزئی افزوده شده است.  بخش مسکن در حالت رکود قرار دارد و میزان ساخت‌وسازها از ابتدای سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است و از این رو میزان تقاضا برای محصولات فولادی به‌ویژه میلگرد نیز روند نزولی را در پیش گرفت.

این در حالی است که نوردکاران به‌عنوان مهم‌ترین مشتری شمش فولادی در بورس‌کالا شناخته شده‌اند و با افت مصرف میلگرد در بازار، نیاز کارخانه‌های تولیدی مقاطع طویل به شمش نیز کاهش یافته است و از این‌رو از ابتدای سال‌جاری تاکنون شاهد افت میزان تقاضای تدریجی بوده‌ایم.

همچنین با توجه به قیمت تمام‌شده میلگرد و با احتساب هزینه حمل و تولید از نظر اقتصادی خرید شمش با قیمت پایه ۱۸‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم صرفه اقتصادی ندارد.

از این‌رو همچنان تولیدکنندگان مقاطع طویل برای خرید شمش فولادی اشتیاقی نشان نخواهند داد.

احتمال می‌رود که کاهش قیمت میلگرد در بازار فیزیکی بتواند تا حدودی شرایط بخش فولاد را تلطیف کند تا فاصله قیمت پایانی میلگرد با مواد اولیه مصرفی به تعادل نسبی برسد.

افزایش قیمت آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی

خبر محدودیت و قطعی گاز در فصل سرما یکی دیگر از عوامل برهم‌زننده بازار فولاد به حساب می‌آید، چراکه طبق روال سال‌های گذشته، واحدهای فولادی با موضوع محدودیت گاز مواجه می‌شوند. از این‌رو آهن اسفنجی روز شنبه ۱۱آذرماه با افزایش قیمت در رینگ صنعتی عرضه شد، به طوری که قیمت پایه آهن اسفنجی به بیش از ۱۱‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

این در حالی است که میانگین قیمت شمش فولادی در روز دوشنبه ۱۳آذرماه ۲۰‌هزار و ۵۰۰تومان به ثبت رسید و انتظار می‌رود شرایط قیمت شمش فولاد بهبود یابد و بازار رونق بگیرد. این در حالی است که با این میانگین قیمت شمش، نرخ تمام‌شده میلگرد به ۲۲‌هزار و ۵۰۰تومان می‌رسد. باید منتظر معاملات روز چهارشنبه ماند تا بتوان میزان کشش بازار برای افزایش قیمت‌ها را بررسی کرد.

دوشنبه ۱۳آذر قیمت شمش نسبت به هفته‌های گذشته افزایش داشت که پیش‌بینی می‌شود این شرایط موقتی باشد، اما بیشتر خریداران به دلیل مشکل کمبود نقدینگی و فقدان موجودی به صورت اعتباری شمش موردنیاز خود را خریداری کرده‌اند. بررسی بازار نشان می‌دهد که بخش فولاد سال گذشته شرایط مشابهی را تجربه کرده بود که روند نزولی برگشت و فولاد در کانال افزایشی قرار گرفت.

در شرایطی که بخش فولاد و بازار عملا در تنگنا به دام افتاده‌اند و تحلیلگران اقتصادی و تولیدکنندگان تقویت راه‌های صادراتی و افزایش معاملات بین‌المللی را تنها راه برون‌رفت و نجات این بخش می‌دانند، وزارت صمت موضوع اعمال عوارض صادراتی بر زنجیره ارزش فولاد را مجددا در دستور کار قرار داده است. این در حالی است که از ابتدای سال‌جاری قرار بر اجرای این موضوع بود که با مخالفت فعالان فولادی مواجه شد و در حالی که تا هفته گذشته به حالت تعلیق درآمده بود، اکنون با میزان کمتری نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۲ مجددا در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است و در صورت اجرای آن، بخش فولاد عملا به اغما خواهد رفت و امیدی به بهبود این بازار وجود ندارد.

بررسی بازار نشان می‌دهد که با شرایط موجود در صورت رخ‌ ندادن اتفاقی خاص بخش فولاد در حالت کما باقی خواهد ماند.

بازار فولاد جهانی در مسیر رونق

ازجمله عواملی که صنعت فولاد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد می‌توان به نوسانات قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس‌کالا، میزان صادرات و واردات و هزینه‌های حمل‌ونقل اشاره کرد که در حال حاضر تقریبا تمام موارد در شرایط نامناسبی به سر می‌برند. شرایط بخش فولاد به شکلی درآمده که نوسان نرخ ارز نیز نمی‌تواند کمک چندانی به فعالان این حوزه کند، این در حالی است که قیمت جهانی شمش و سنگ‌آهن طی سه‌هفته گذشته روند صعودی را در پیش گرفته است در حالی که تقاضای جدی برای آنها وجود ندارد. افزایش جهانی قیمت شمش و سنگ‌آهن را می‌توان به افزایش تقاضای پایان سال برای انبارسازی نسبت داد که با آغاز سال نو میلادی قیمت‌ها و همچنین میزان تقاضا فروکش خواهد کرد و براساس روال سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود که از نیمه دسامبر شرایط همچون ماه‌های قبل شود.

معامله ۶۱.۲ درصدی از میزان عرضه شمش فولادی

بازار فیزیکی روز دوشنبه ۱۳آذرماه میزبان ۲۳۷‌هزار و ۲۹۰تن شمش فولادی بود که با تقاضای حدود ۳۶۸‌هزار و ۲۵تنی مواجه شد و از این میزان حدود ۱۴۵‌هزار و ۷۱۵تن مورد معامله قرار گرفت و به عبارت بهتر ۶۱.۲‌درصد از میزان عرضه به فروش رسید. بررسی آمار نشان می‌دهد که میزان تقاضا در هفته جاری حدود ۳۹‌درصد نسبت به‌ هفته معاملاتی گذشته افزایش داشته است.

معاملات رینگ صنعتی بورس‌کالا در روز دوشنبه ۱۳آذرماه نشان می‌دهد که دادوستد شمش‌های فولادی با میانگین قیمت پایه ۱۸‌هزار و ۷۷۷تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد که نسبت به میانگین قیمت پایه در هفته‌های گذشته ۵۷۳۹ریال افزایش داشت. پیش‌بینی می‌شود معاملات در تالار صنعتی بورس‌کالا هفته آینده نیز در بازه قیمتی ۱۷‌هزار و ۹۴۶تومان تا ۱۸‌ هزار و ۶۸۶تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شود. با این حال افزایش نسبی قیمت و میزان تقاضا برای شمش فولادی و همچنین رونق بازار را می‌توان انتظار داشت.

بررسی معاملات در بازار اولیه نشان می‌دهد که میانگین معاملات نقدی ۱۸‌هزار و ۱۰۵تومان بود که عملا نسبت به میانگین هفته گذشته تغییر قابل‌توجهی نداشت. همچنین میانگین معاملات اعتباری ۱۹‌ هزار و ۲۶۷ تومان بود و باعث افزایش میانگین کل شد.

با توجه به اینکه جو حاضر ناشی از معاملات اعتباری است نباید انتظار خاصی در کوتاه‌مدت برای رشد هیجانی مقاطع داشت و ابطال معاملات اعتباری با توجه به اختلاف نسبتا زیاد با معاملات نقدی دور از انتظار نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 8602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =