کد خبر 8926
۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش نگرانی‌های جهانی از روند صادرات فولاد چین

افزایش نگرانی‌های جهانی از روند صادرات فولاد چین

صادرات فولاد چین به سطحی رسیده است که می‌تواند بازارهای بین المللی را مختل و اختلافات تجاری جدیدی را برانگیزد. چین قصد دارد در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۰ میلیون تن فولاد صادر کند.

به گزارش آهن نیوز؛ براساس گزارش نشریه نیکی آسیا در ژاپن، صادرات فولاد چین به سطحی رسیده است که می‌تواند بازارهای بین المللی را مختل و اختلافات تجاری جدیدی را برانگیزد. چین قصد دارد در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۰ میلیون تن فولاد صادر کند. این رقم در سال ۲۰۱۵ که اقدامات ضد دامپینگ در سراسر جهان اعمال شد، به بیش از ۱۱۰ میلیون تن نزدیک می‌شد.

کارشناسان باور دارند که فولاد چین بازار آسیای جنوب شرقی را به عنوان یک مقصد صادراتی کلیدی برای فولادسازان چینی، مختل کرده است. به ویژه، در سپتامبر ۲۰۲۳، صادرات محصولات فولادی چین به تایلند حدود ۶۰ درصد، به مالزی حدود ۸۰ درصد و به ویتنام بیش از چهار برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

انجمن آهن و فولاد اندونزی برای حفاظت و حمایت از صنعت داخلی با دولت مذاکره و ویتنام نیز شروع به بررسی اقدامات تجاری کرده است. علاوه بر این، کشورهای آمریکای جنوبی و خاورمیانه که حجم زیادی از فولاد چین را نیز مصرف می‌کنند، نسبت به این موضوع حساس‌تر شده‌اند.

البته، تولید فولاد چین اخیرا نشانه‌هایی از رکود را نشان داده و قیمت محصولات فولادی روند کاهشی داشته است. با این حال، عرضه مازاد به کمک تضعیف یوان به بازار بین المللی سرازیر می‌شود.

با توجه به اینکه چین صادرات فولاد خود را افزایش می‌دهد، دوباره بر روی محصولات با ارزش افزوده بالا تمرکز کرده و این امر فولادسازان کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن را تحت فشار قرار می‌دهد. صادرات محصولات فولادی چین به ژاپن در ماه‌های ژانویه تا اکتبر، ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است که نسبت به بازارهای آسیای جنوب شرقی افزایشی اندک نشان می‌دهد. با این حال، صادرات برخی از محصولات، مانند فولاد گالوانیزه گرم، به سطوح تاریخی نزدیک شده است.

در اواخر اکتبر، ترکیه اقدام به اعمال عوارض ضددامپینگ برای فولاد نورد گرم کرد و این قانون نه تنها در مورد فولاد چین بلکه از هند، روسیه و ژاپن نیز صدق می‌کند. رشد صادرات فولاد چین نیز توجهات را به مازاد ظرفیت این کشور جلب کرده است. دولت به کمیته فولاد سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اعلام کرد که چین برای حل این مشکل به تنهایی تلاش خواهد کرد.

 براساس آخرین داده‌ها، شرکت‌های فولادی چین در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ صادرات محصولات فولادی را ۳۵.۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش داده و به ۸۲.۶۶ میلیون تن رسانده‌اند. متوسط ​​قیمت صادراتی فولاد چین در ماه اکتبر به ۸۱۰.۹ دلار در هر تن رسید که ۱۸.۹ دلار در هر تن یا ۲.۴ درصد افزایش را ثبت کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 8926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =