کد خبر 8960
۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱

بررسی ۸ تفاوت اصلی تیرآهن

بررسی ۸ تفاوت اصلی تیرآهن

مهم‌ترین انواع تیرآهن که در ایران نیز تولید شده و کاربرد فراوان دارند، تیرآهن‌های INP و IPE و IPB و لانه زنبوری بوده که در مواردی مانند شکل ظاهری، وزن، استاندارد تولید، استحکام، کاربردها و قیمت، با یکدیگر تفاوت دارند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، تیرآهن یکی از اعضای مهم خانواده آهن آلات است که در بسیاری از صنایع و به‌خصوص صنعت ساختمان، نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. مهم‌ترین انواع تیرآهن که در ایران نیز تولید شده و کاربرد فراوان دارند، تیرآهن‌های INP و IPE و IPB و لانه زنبوری بوده که در مواردی مانند شکل ظاهری، وزن، استاندارد تولید، استحکام، کاربردها و قیمت، با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله به بررسی ۸ تفاوت اصلی میان انواع تیرآهن می‌پردازیم که برای تشخیص بهتر تیرآهن و انتخاب تیرآهن مورد نیاز شما، حیاتی است.

تفاوت اول: ظاهر و شکل هندسی

اولین تفاوت، ظاهر تیرآهن و شکل هندسی آن است. در تیرآهن INP یا بال باریک شیبدار جان تیرآهن نسبتاً باریک بوده و ضخامت بال‌ها در قسمت‌های مختلف، غیریکنواخت است. تیرآهن IPE یا بال نیم پهن موازی متداول‌ترین نوع بوده که در آن ضخامت جان تفاوت چندانی با بال باریک نداشته، اما ضخامت بال‌ها در تمام عرض تیرآهن، یکنواخت است.

ماجرا در تیرآهن IPB یا بال پهن (یا هاش) اندکی متفاوت است. در حالی که دو نوع قبلی ظاهری شبیه حرف I در زبان انگلیسی دارند، این نوع تیرآهن شکل حرف انگلیسی H را تداعی می‌کند. دو بال پهن که عرض آنها مشابه ارتفاع جان تیرآهن بوده و جان که ضخامتش بیشتر از دو نوع دیگر است، این تیرآهن را به سنگین‌ترین و مقاوم‌ترین تیرآهن تبدیل می‌کند.

در نهایت، تیرآهن لانه زنبوری که در اغلب موارد از برشکاری و جوشکاری تیرآهن IPE ساخته شده و نسبت به IPE سبک‌تر به‌حساب می‌آید. آخرین نکته، این‌که هر کدام از انواع تیرآهن، دسته‌بندی‌های خود را نیز داشته و بسته به ضخامت جان و بال‌ها، به سبک و سنگین تقسیم‌بندی می‌شود.

بررسی ۸ تفاوت اصلی تیرآهن

تفاوت دوم: وزن تیرآهن

سبک‌ترین تیرآهن، نوع INP است و پس از آن، تیرآهن IPE قرار دارد که نیمه‌سبک و استاندارد به‌حساب می‌آید. تیرآهن IPB نیز سنگین‌ترین نوع بوده که به نوبه خود به انواع سبک، سنگین و فوق سنگین تقسیم می‌شود.

تفاوت سوم: استاندارد تولید

استاندارد ساخت تیرآهن INP متعلق به کشورهای چین و روسیه است. اما تیرآهن IPE را به اروپا و آمریکا می‌شناسند، اگرچه که امروزه متداول‌ترین نوع تیرآهن بوده و علاوه بر کشورهای اروپایی و آمریکایی، کره و چین و روسیه و سایر کشورها نیز این نوع را تولید می‌کنند.

تفاوت چهارم: تنوع ابعاد

تیرآهن های INP و IPE در اندازه‌های ۱۲ تا ۶۰ سانتی‌متر تولید می‌شوند که البته استفاده از آنها در ساختمان‌سازی تا اندازه ۳۰ سانتی‌متر معمول‌تر است. تیرآهن IPB بیشترین گستردگی را در اندازه دارد که بین ۱۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر تولید می‌شود.

تفاوت پنجم: خواص مکانیکی و استحکام

با توجه به رابطه معکوس سطح مقطع تیرآهن با استحکام و مقاومت در برابر انواع تنش، کمترین استحکام متعلق به INP است. از این نوع در صنایعی استفاده می‌شود که وزن سازه اهمیت دارد. به‌طور مثال در ساختمان‌سازی از این نوع بیشتر برای تیر سقف استفاده می‌شود. استحکام تیرآهن IPE بیشتر از INP بوده که استفاده از آن را هم برای تیر و هم برای ستون، استاندارد می‌کند.

بیشترین استحکام نیز به IPB مربوط می‌شود که هم در برابر بارگذاری هم‌راستا با طول تیرآهن و کمانش (به عنوان ستون) و هم در مقابل تنش‌های برشی و خمشی (به عنوان تیر) مقاومت بالایی دارد. اگرچه به دلیل وزن بالای این نوع تیرآهن، در استفاده از آن باید مولفه‌های دیگری را نیز در نظر گرفت.

تفاوت ششم: کارخانه تولیدکننده

همان‌طور که بیان شد، متداول‌ترین نوع تیرآهن IPE بوده که در ایران نیز تمامی کارخانجات تولیدکننده تیرآهن، مبادرت به تولید این نوع می‌کنند. دو نوع INP و IPB را در حال حاضر تنها ذوب آهن اصفهان تولید می‌کند. از میان تولیدکنندگان تیرآهن IPE دو برند ذوب آهن و فایکو بیش از سایرین شناخته‌شده هستند.

تیرآهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های صنعت کشور، تنوع وسیعی از تیرآهن را تولید و روانه بازار در تمامی نقاط کشور می‌کند. تیرآهن ۱۴ ساخت این شرکت را می‌توان به عنوان پرمتقاضی‌ترین تیرآهن دانست. جهت کسب اطلاع از قیمت روز آهن ۱۴ اصفهان در مشهد می‌توانید از سایت فرداد فولاد خراسان استفاده کنید.

تیرآهن فایکو

فولاد البرز ایرانیان در شهر ساری واقع شده و تیرآهن IPE استاندارد و سبک (معروف به I۷) را در سبد تولیدات خود دارد. محصولات این برند نیز به اغلب نقاط کشور ارسال می‌شود. قیمت آهن فایکو در مشهد را می‌توانید هر روز در سایت بازرگانی فرداد فولاد مشاهده کنید.

بررسی ۸ تفاوت اصلی تیرآهن

تفاوت هفتم: زمینۀ استفاده

با توجه به تمامی تفاوت‌هایی که تا اینجا بیان شد، می‌توان زمینه کاربرد هر یک از انواع تیرآهن را حدس زد. تیرآهن INP به دلیل سبکی و استحکام متوسط خود، بیشتر در صنایع کشتی‌سازی، ساخت پل و سد و هم‌چنین ساختمان‌های مرتفع، به‌خصوص ساخت سقف، کاربرد دارد.

تیرآهن IPE که وزن و استحکام بالاتری دارد، بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی در جهان به خود اختصاص داده و هم‌چنین در ساخت خرپا و لانه زنبوری، بهترین انتخاب است. در نهایت IPB که سنگین‌ترین و مستحکم‌ترین تیرآهن است، به عنوان ستون پشتیبان در برج و آسمان‌خراش، هم‌چنین در ساخت خرپا و سوله، مجتمع‌های بزرگ تجاری، پالایشگاه و اسکله کاربرد دارد.

تفاوت هشتم: قیمت تیرآهن

در تعیین قیمت تیرآهن، غیر از وزن و استحکام و فرایند تولید، مولفه دیگری نیز دخیل است که از آن بعنوان کیفیت تیرآهن نیز یاد می‌شود و آن عامل چیزی نیست جز ترکیب شیمیایی یا آلیاژ. تیرآهن معمولاً از آلیاژهای St۳۷ و St۴۴ و St۵۳ ساخته می‌شود. در ایران محصولات ذوب آهن را باکیفیت‌ترین تیرآهن و معیاری برای سنجش کیفیت تولیدات سایر برندها می‌شناسند.

در شرایط برابری همه مولفه‌ها، قیمت تیرآهن INP کمترین بوده و پس از آن به ترتیب IPE و IPB قرار دارند. قیمت تیرآهن زنبوری نیز به دلیل هزینه‌های ساخت، کمی بیشتر از IPE است.

خرید تیرآهن

شما می‌توانید برای خرید آهن آلات هر روز در ساعات اداری با کارشناسان فروش مجموعه فرداد فولاد خراسان در ارتباط باشید. ورق، میلگرد، تیرآهن و انواع مقاطع فولادی در انبار مجموعه فرداد فولاد موجود بوده و قیمت آهن آلات مشهد نیز در سایت فرداد فولاد به نشانی https://fardadfoolad.ir قابل مشاهده است. بازرگانی فرداد فولاد از سال ۱۳۶۴ تاسیس شده و در محله خین عرب مشهد، بین شهید طرحچی ۱۳ و ۱۵ آماده خدمت‌رسانی به هم‌شهریان عزیز است.

شماره تماس: ۰۵۱۳۶۹۰۸۳۸۳

آگهی تبلیغات

انتهای پیام/

کد خبر 8960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • موسوی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    1 0
    با تشکر از محتوای آموزنده... آیا امکان خرید اعتباری یا شرایطی هم وجود داره؟